Hur tidigt kan man kastrera honkatt?

Bexzor

Trådstartare
Jag tänkte att ni kattmänniskor på buke har koll på det mesta :angel:

Så när är det lämpligt att kastrera en honkatt? Jag vill gärna ha henne kastrerad innan hon får lov att gå ut.
Nu är hon drygt 4 månader så antar att hon får vara inne hela våren ?

Veterinärförbundet har som rekommendation lägst 4 månader så är hon 4 månader nu så bör du kunna boka tid hyfsat snart för kastrering under förutsättning att hon är pigg och kry och har fått sina sprutor. Samtidigt kan du ju passa på att id-märka henne också om hon inte redan är det så slår man två flugor i en smäll :)

Ring vet med en gång!

Det är många som idag kastrerar sina kattungar innan leverans (dvs vid ca 3 mån). Det är dock inte alla veterinärer som gör det, en del för att de anser att det är mer komplicerat när de är små och en del för att de inte är up to date med den medicinska utvecklingen.

Veterinärförbundet har som rekommendation lägst 4 månader så är hon 4 månader nu så bör du kunna boka tid hyfsat snart för kastrering under förutsättning att hon är pigg och kry och har fått sina sprutor. Samtidigt kan du ju passa på att id-märka henne också om hon inte redan är det så slår man två flugor i en smäll :)

Nej, hon har inte fått någon spruta faktiskt :o Hon köptes tyvärr ovaccinerad den 26/12, och skulle vaccineras men blev akutsjuk efter nån vecka här hemma. Så vi fick tvångsmata henne varann timme, så hon ska få första sprutan nu i januari nu :)

Men hon bör kanske kunna kastreras i februari, lagom till andra sprutan ?

Nej, hon har inte fått någon spruta faktiskt :o Hon köptes tyvärr ovaccinerad den 26/12, och skulle vaccineras men blev akutsjuk efter nån vecka här hemma. Så vi fick tvångsmata henne varann timme, så hon ska få första sprutan nu i januari nu :)

Men hon bör kanske kunna kastreras i februari, lagom till andra sprutan ?
Aww ja då är det ju förståeligt, skönt att hon är på bättringsvägen i alla fall och bättre sent än aldrig som man brukar säga :)

Vad jag har förstått så bör inte vaccinering och kastrering sammanfalla utan att de gärna ska vara fullt vaccinerade innan men om hon ska få andra sprutan i februari så bör hon kunna kastreras några veckor senare om nu inte veterinären anser att det kan göras samtidigt. Du kan alltid ringa dit och rådfråga dom och se vad de säger :)

Kolla med din veterinär när de tidigast utför kastreringar. Precis som Smulis säger är den nya rekommenderade åldern 4 månader, men det är ganska nytt och inte alla veterinärer går efter det, tyvärr. Många veterinärer vill inte kastrera förrän ca 6 månaders ålder.

Aww ja då är det ju förståeligt, skönt att hon är på bättringsvägen i alla fall och bättre sent än aldrig som man brukar säga :)

Vad jag har förstått så bör inte vaccinering och kastrering sammanfalla utan att de gärna ska vara fullt vaccinerade innan men om hon ska få andra sprutan i februari så bör hon kunna kastreras några veckor senare om nu inte veterinären anser att det kan göras samtidigt. Du kan alltid ringa dit och rådfråga dom och se vad de säger :)

Ja, det är riktigt skönt att hon klarade sig. Vi trodde att hon skulle dö för det var riktigt illa men nu är hon på gång dagligen med att reta nerverna på sambon som ångrar att vi köpte en kattunge :laugh:

Ska ändå ringa och boka tid för vaccination så kan fråga då :) För det hade verkligen underlättat att få henne kastrerad innan värmen kommer :)

Jag kastrerade precis före första löpet, men det gäller innekatter så risken för oönskade dräktigheter var minimal. ;)

Skönhetsmissen föddes i maj och Brunetten i juni, båda kastrerades tidigt i mars året efter. Skulle jag ha katt ute hade jag nog kastrerat under de kalla vintermånaderna när de ändå är inne.

Har också sett att flera uppfödare kastrerar sina ungar före försäljning nu.

Jag är lite avis på alla som hittar veterinärer som kastrerar tidigt ;). Jag hade en önskan om att sälja mina kattungar kastrerade. Tyvärr hittade jag bara en veterinär som gjorde det, men då handlade det om att hanarna kastrerades vid 11 veckor som tidigast, och honorna vid 4 månader. Blev lite långt att vänta på honorna... Närmsta veterinär som kastrerar honor tidigt är ca 10 mil bort, vilket kändes lite mastigt för mina småttingar.

Tänk på att kattens förmåga att hitta hem inte är fullt utvecklad förrän vid 1 års ålder.

Kastrera kan du göra från 12 veckor, men släppa ut på egen hand gör jag först när de är runt året.

Tänk på att kattens förmåga att hitta hem inte är fullt utvecklad förrän vid 1 års ålder.

Kastrera kan du göra från 12 veckor, men släppa ut på egen hand gör jag först när de är runt året.

Tanken är att hon inte får gå ut själv i början dels pga tunga maskiner på gården samt att jag vill ha koll på henne i början. Äldsta katten går endast av gården när vi går på promenad för då ska hon gå med :laugh:
Äldsta katten är trafiksäker så jag hoppas att kattungen lär sig av henne :up:

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
204
Senast: MJLee
·
Katthälsa Hejsan, har två katter på 7 månader som båda kastrerades i tisdags alltså nästan tre dagar sen nu. Hanen är helt normal förutom att han...
2
Svar
20
· Visningar
880
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 918
Senast: Badger
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 703

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka