HUr tidigt betäcka sto?

Mirraya

Trådstartare
Hur tidigt kan man betäcka ett sto?
Kan man betäcka så unga hästar som 2-åringar? Kan det vara skadligt eller är det "brukligt" att betäcka så tidigt?

Vad tycker/tänker ni?

Sv: HUr tidigt betäcka sto?

Det brukligaste är att låta betäcka ett sto första gången när hon är tre år.

Känner inga hingstägare som htar emot tvååringar för betäckning. Att betäcka vid tre räknas som tidigt.

Visseligen är det tvååriga stoet könsmoget men hon växer fortfarande och därför kan det vara svårt att via fodret tillgodose både hennes och fostrets behov. Hon saknar den mentala mognaden som ett avelssto måste ha vilket ökar risken för bortstötning vid födseln.

Ston som får föl mognar ofta snabbt vilket kan vara en nackdel om grundutbildningen och ledarskapet är befäst. Traditionell hästutbildning bygger på att man nyttjar unghästens omognad och att den skall söka stöd hos ledare/människan i nya situationer. Avelsston blir som regel väldigt självständiga då de hela tiden måste ta beslut.

Du gör klokt i att vänta ett år och lägga tiden på utbildning av din unghäst i stället - Lycka till

Tack för ditt utförliga svar!

Det är inte jag som har en unghäst utan min mor. Hästen är 1 år i år och då hon nämnde för en granne att hon tänkt använda henne i avel i framtiden så sa grannen att det bara är att betäcka direkt som 2-åring då det annars mest är ett "mellanår" i alla fall.

Därav uppstod frågan om det inte är väl tidigt, hur det fungerar i vildhästflockar mm... jag har aldrig tidigare ens tänkt på det så därför ställde jag frågan här för att höra andras åsikter och tankar!

Rent spontant låter det tidigt, men jag tänkte att jag kanske missat något? :)

Jag har faktiskt hört att ett 2årigt sto blivit betäckt på en station. Trodde inte dom tog emot så unga ston men tydligen.

Jag vet 2-åringar som betäckts och fått föl som 3-åringar. Det är klart att det går, men jag hade inte gjort det själv. Tidigast som 3-åring ska man betäcka enligt mig.

Har hört att det år dom blir 3år är ok och betäcka (Finns ju dom som är födda mitt i sommaren lr senare).

Vad anser ni om sådant? Bara en fråga, stallägaren ska betäcka sin 2006:a i vår/sommar. Vet dock ej när hon är född mer än 2006.

Har hört att det år dom blir 3år är ok och betäcka (Finns ju dom som är födda mitt i sommaren lr senare).

Vad anser ni om sådant? Bara en fråga, stallägaren ska betäcka sin 2006:a i vår/sommar. Vet dock ej när hon är född mer än 2006.

Låter tidigt att betäcka en 2006:a även om hon är född i januari. Det är en rejäl chansning att lägga ner så mycket pengar ifall det inte går bra. Många i min omgivning tycker att tre är i tidigaste laget.

Tack för ditt utförliga svar!

Det är inte jag som har en unghäst utan min mor. Hästen är 1 år i år och då hon nämnde för en granne att hon tänkt använda henne i avel i framtiden så sa grannen att det bara är att betäcka direkt som 2-åring då det annars mest är ett "mellanår" i alla fall.

Därav uppstod frågan om det inte är väl tidigt, hur det fungerar i vildhästflockar mm... jag har aldrig tidigare ens tänkt på det så därför ställde jag frågan här för att höra andras åsikter och tankar!

Rent spontant låter det tidigt, men jag tänkte att jag kanske missat något? :)

Använd tvåårs året till utbildning det smittar nämligen av sig på nästa generation - välhanterade mödrar med stort förtroende för människor ger likadana ston. Dessutom missar hon treårstestet med lämplighetstest och ev stimulanspaket. :)

Okey så man ska avvakta ännu ett år, alltså 2010 för och betäcka henne helst då lr?

Nä du kan betäcka en -06´a nästa år, dvs 2009, då är hon ju 3 år o 4 när hon fölar

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
522
Senast: Nikan
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
877
Senast: Freazer
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 017
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 075
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka