HUR tempar du din häst?

J

jezzscar

Kan någon vänlig själ berätta exakt HUR man tempar en häst? Har letat och letat och överallt står bara att man SKA tempa men ingenstans HUR...

Sv: HUR tempar du din häst?

Jag knyter ett snöre längst ut på tempen tar ett stadigt grepp med tempen i höger hand och viker undan svansen , prickar hålet och väntar tills pipet kommer, sen avläser jag siffrorna och blir antingen glad eller lessen;)

Med termometer!

Vanlig termometer från apoteket alltså (människotermometer eller vad man ska säga)

Jag brukar ta en liten klick salva på termometern (Idomin) och så stoppar man in termometern i ändtarmsöppningen på hästen och HÅLLER I tills det är klart.

Inga svårigheter alls, men man måste se till att hålla i termometern eftersom hästens anal är så pass stor att termometern skulle kunna åka in om man tappar den...

*kl*
Det är speciellt enkelt på min häst då han tycker mycket om att bli kliad i rumpan vid sidan av svansen och då lyfter svansen lagom högt så att det bara att stoppa in tempen.

*kl*

Tack alla!

Insåg att detta är nåt jag slarvat med, och när jag sen skulle göra det stod jag där som ett :confused:

Men nu är jag :idea:

Gör bara inte som jag gjorde en gång för länge sedan (lat vet). Då för tiden fanns inte digitala snabba termometrar, man hade en kvicksilver dito som tog LÅNG tid. För att den inte skulle försvinna in i hästen medan man sysslade med annat, tejpade man fast ett snöre eller gasbinda eller så på tempen, ca 2 dm lång, satte en peang i andra ändan som man fäste i svansen.

In med tempen i röven, peangen sattes fast i svanstaglet. Tränsa, sadla, ut med hästen, sitter upp. Hoppsan, glömde tempen. Avsittning, tar ut tempen, hästen står säkert kvar, ska bara slänga/lägga in tempen bakom stalldörren. Då tar hästen sig en prommis.

Tempningen denna gång tog 30 minuter. Varför jag tempade minns jag inte. :o

Jag kletar in tempen med helosan (kinkig hönsmamma vill att det ska glida bra), startar tempen, ställer mig vid sidan om hästens bakdel, för undan svansen åt sidan bort från mig och för in tempen. Sen släpper jag tillbaka svansen om det går och låter den hänga som vanligt och väntar på pipet. Då flyttar jag undan svansen igen, för ut tempen rakt ut och släpper ner svansen.

Det brukar oftast vara trevligare för dem att man för svansen åt sidan än lyfter den. Men det är olika. Man får testa vad just den hästen tycker är bekvämast.

Jag har inget snöre på min temp då det inte finns ngt att fästa i. Men man för inte in den speciellt djupt och det är snarare så att man får hålla den inne än tvärt om - men man ska ändå hålla ett bra grepp förstås. Den ska som sagt inte in långt, bara några cm, den biten som ofta är smalare" än resten av tempen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
448
Senast: MiniLi
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 234
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 210
Senast: Blyger
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 956

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka