Hur tätt ge 2 doser penicillin?

Alexandra_W

Trådstartare
Eftersom vet har stängt (annars hade jag såklart ringt dit istället) och jag behöver svar ikväll och vet att det finns veterinärer och veterinärkunniga på sidan så frågar jag här:

Hur tätt kan man ge två doser av penicillin (Penovet)? Hästen ska ju ha i.m. 1 gång/dag och där är inga konstigheter.

Haken är att behandlingen helst ska påbörjas idag, men jag from fredag inte kommer att kunna ge på kvällen utan måste ge på morgonen.

Om jag ska starta idag kan jag ge nu på kvällen (säg 19), men då måste jag endera göra ett kraftigt förtätat intervall, eller köra tätare intervall än 24 h fram tills fredag så jag får det på morgonen (ca 08) då.

Alt är att inte starta behandling idag utan att ge imorgon bitti och sen varje morgon.

Och jag har verkligen ingen aning om vad som händer/kan hända om man ger det 'för tätt', så törs inte prova utan att ha säkert svar.

Sv: Hur tätt ge 2 doser penicillin?

Nu har du säkert redan löst ditt bekymmer, men jag hade som du föreslog väntat en dag och börjat med morgondos direkt. Om det inte är akut att börja idag vill säga.

Hoppas det gick bra med din häst

/B

Jag kom på ett alt 3 som jag helt missat och inte fattade varför jag inte tänkte på. Anledningen att jag inte kan ge kvällstid from fredag är för jag jobbar kväll då. Men jag kan ge SEN kväll när jag kommer hem. Visst det är ju inte det roligaste jag kan tänka mig 'mitt i natten', att gå ut i stallet och kylan och spruta häst, men det löser ju 'problemet' och han kan få starta beh idag.

Så jag kollade med vet (sms är guds gåva till frågvisa hästägare) om det är någon fara att ge med 25 h mellanrum ett par dygn, vilket den vet iaf påstod var lugnt. Så då kan han få ikväll, och så får han lite senare imorgon kväll, ännu lite senare torsdag kväll och sen kan jag ge sen kväll när jag kommer hem på fredag och framåt (jobbar kväll fre - mån).

Ibland ser man inte skogen för alla träd..

Skönt att det löste sig, ja sms till en vet man känner väl brukar funka i de flesta lägen.

/B

Händer inte så mycket då just PC har väldigt stor säkerhetsmarginal (vad gäller dos), men nu löste det sig ju iaf!

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver er hjälp med era erfarenheter kring låga värden av trombocyter. För 3 veckor sedan hittade vi hästen ståendes i hagen...
2
Svar
20
· Visningar
7 370
Senast: Coop
·
J
Hästvård Min islänning fick konstaterad fång igår, hon fick Fenylbutazon. veterinären sa att om hon blev dålig i magen av det så skulle jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 743
Senast: jezzscar
·
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
14 278
Senast: Summerwind
·
Hästvård Ok jag ska ge en liten snabb resúme om min pålle Surprice och våra problem de senaste 2,5 åren. Jag har gjort allt för min häst, vet...
Svar
7
· Visningar
1 710

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka