Hur tar ni som har stor häst med vagnen???

A

Alma Braute

Hur gör ni? Alla med små hästar kan ju oftast ställa den i transporten eller lägga det på takräcket...men har man en vagn som väger 150 kg och bara skaklarna är "lätta" att plocka av & hästen åker brett så det fnns inte plats i transporten. Måste man ha en STOR transport med plats för vag eller hur löser ni andra detta??

Sv: Hur tar ni som har stor häst med vagnen???

två bilar och bilsläp för min del.
Vissa har en pickupbil och sätter vagnen på bilen. finns tom transporter med maratonplatta framme för maratonvagnen.

Jo jag har sett dom med platta men vad är det för behörighet på ett sån ekipage?? Då måste man kanske gå på körskola igen :crazy: har suttit och kollat stora bilar med 4x4 och då får man inte dra nåt nästan...inte på B kort iaf.

Jo jag har sett dom med platta men vad är det för behörighet på ett sån ekipage?? Då måste man kanske gå på körskola igen :crazy: har suttit och kollat stora bilar med 4x4 och då får man inte dra nåt nästan...inte på B kort iaf.

På "autodealer" nånting i umetrakten.. de ligger efter E4an.. så har de en sån transport med platta fram. Den va i villvattnet som visningsex i somras.. inte blodigt dyr och jag har FÖR mig att de gick med B-körkort...

Annars så ser man till att ha en kompis som också ska tävla så kör en hästarna och en vagnarna.. Så gör vi i allafall..

Anna-Carin

Ja det vore ju en ganska enkel lösning...men om man vill dra iväg och träna på en kväll och ingen kan?? Finns det inte sulky fästen fast modell större??..då behöver man bara hjälp av & på med vagnen..:confused: skulle va med en hissanordning och fästen som låser fast vagnen i nåt läge...hm jag är ju inovatör & upfinnare så jag får nog ta och gå ut i regnet och fundera lite....alla ideér är välkommet :angel:

Hoho...nu fortsätter jag mitt senaste inlägg :angel: nu behöver jag hjälp! Lite bilder på olika sulky fästen, gärna i närbild. Tror att jag har en idé :idea: om hur vi som inte har "lätta" vagnar ska kunna ta oss iväg, dock inte mataton :crazy:
Jag har en tidaholmsrockard och på den kan jag ta av sittsen, går det på era vagnar??

Jag har ju en maratonvagn...så det är bara skacklarna som går att ta av på den.. Fast hmm just nu är den ej i körbart skick efter att min lilla Krutrök var ute på en promenad på egen hand i måndags kväll:angel:

Lättare med kompisens shetttis rockard.. Den knölade vi in i kombin när vi var in på hippologum och tränade..

Anna-Carin

Nu har jag i och för sig aldrig åkt nånstans med vagn, förutom när vi köpte ponny+vagn till paketpris... Men jag har en liten lastbil där man kan packa in både vagn och några hästar. Jättesmidigt, och inte kostade den mer än den gamla hästtransporten jag hade innan heller! Men den kräver c-körkort så det kanske inte är något bra tips.

kom på att jag hade min vagn stående på träningsanläggningen, hade tre vagnar då. :) en lösning!

Hur gör ni? Alla med små hästar kan ju oftast ställa den i transporten eller lägga det på takräcket...men har man en vagn som väger 150 kg och bara skaklarna är "lätta" att plocka av & hästen åker brett så det fnns inte plats i transporten. Måste man ha en STOR transport med plats för vag eller hur löser ni andra detta??

Vi brukar köra ut vagnen kvällen innan. Ofta så jobbar vi med hästarna ganska nära hemmifrån. Ska vi bara ha kälken så ställer vi den på högkant i transporten. Vagnen får stå kvar i skogen tills vi är klara med arbetet.

pickup eller transport med maratonplatta om man enkelt vill få med vagnen. Båda lösningarna kräver dock BE om man kör stor häst (kör man mini kommer man dock enklare undan :bump: )

Fast vi är nöjda men vårat sätt. B-E kort finns redan.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 223
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 543
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 198
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad läser du just nu?
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Årets matbluff