Hur tar ni hand om era hästar direkt eft tävling?

Sv: Hur tar ni hand om era hästar direkt eft tävling?

Dressyr: Skrittar av noga sen in i boxen och sen sköter ja om han såklart.
Hoppning: Samma
Terräng: Travar och skrittar av ordentligt sen ibland kyler jag ser benen med en våt handduk inne i stallet. Ordentlig avsvampning om de har vart varmt och kollar genom honom ordentligt.

/M

Jag brukar trava av min häst och sedan skritta honom länge, tills han har varvat ner. ;)
Sedan brukar jag spola av honom, strecha, brodda av och lägga på kyllera och sedan gå en liten runda till. Sen får han gå in i boxen och dricka och vila sig. Han brukar även få äta lite grovfoder efter ett tag.
Det är väl ungefär så jag brukar göra, har säkert glömt nåt. :D

skritta/leda av ordentligt.. stretcha, svampa, på med kyllera, back on track

Efter terrängen: travar av en liten stund, av med alla grejer med en gång, skrittar en stund tills han lugnat ner sig, sköljer av benen och kollar efter sår, skrittar lite till, kyler med gele och lägger på ett täcke om det inte är varmt och leder honom en stund till, ger honom vatten med lite betfor i (så han ska dricka, kan va lite kinkig med det på tävling) och ställer sedan in honom i transporten eller boxen så han får äta grovfoder och vila sig. Sedan får han stå med bandage på natten.

Jag travar av en liten stund, sen försöker jag skritta på lång tygel..sen hoppar jag av, tar av sadeln o det, går med henne en sväng så hon får ner flåset, sen av m skydde o på med isbalsam eller kyllera o kolla om hon vill dricka, svampar av, lägger ev på svettäcke, sen leda en sväng till o varva ner.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Anki Karlsson på Lindstud har fött upp hästar för dressyr, hoppning och fälttävlan sedan 90-talet och i år väntar hon inte mindre än 15...
Svar
0
· Visningar
303
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 048
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
517
Senast: Grazing
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 401
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025