Hur tar man tyglarna?

Sv: Hur tar man tyglarna?

Lite i taget? Har aldrig funderat över saken faktiskt... intressant att se vad andra svarar!

jag brukar nog ta lite i taget jag också, men vad som är snyggast vet jag inte.. :angel:

tar en bit i taget, håller den ena tyglen lite med motstående handen medan "rätta" handen tar tag längre fram på tyglen och sedan samma sak fast spegelvänt.

Jag tar tyglarna lite i taget. Ibland tar jag hjälp utav den andra handen så som princeFair skriver, ibland inte.

nä det beror ju på hur mkt man ska korta tyglarna, är det bara lite tar inte jag heller hjälp av andra handen. från ökad till mellanskritt tex kortar man ju tyglarna mindre än vad det blir om man kommer från fri skritt :idea:

som PF och för guds skull HÅLLER UPPE BLICKEN! :p

det gör man ju jämt i ett program :banana:

och så tittar man på domaren och ser ut såhär --> :D så får man massor av poäng! ;)

Det ser nog lite hysteriskt ut om man tittar så där på domaren:angel:
Men annars håller jag med dig, lite i taget och se till att yttertygeln kortas lite före innertygeln om utifall att hästen får för sig att svänga:d
Eller så kan man göra som jag gjorde en gång, ta lite för mycket i yttertygeln på en lite grön häst...vi hamnade på andra sidan staketet:rofl:

Min förra tränare lärde mig att alltid korta yttertygeln först. Sen ska man inte sitta med kort yttertygel och lång innertygel, men det handlar mer om att få första kontakten på yttertygeln...

*KL*

Jag kortar genom att dra med motsatt tumme och pekfinger och låta tygeln glida genom handen. Ex: för att korta vänster tygel så lättar jag i vänster greppet och kortar med höger hands tumme och pekfinger någon/ra decimeter och byter sen till lagom längd. Händerna är hela tiden nära varandra. Min tränare blir galen om man "klättrar ner för tyglarna" :idea: som han uttrycker det dvs med samma hand som håller tyglarna. Svårt att beskriva.

Vilken intressant fråga.

Ska rida programridning imorrn och det är därför jag undrar. Har nog ridit hundra LC vd det här laget, men fick totalt hjärnsläpp! Ska prova era tips imorrn ;)

Och jag som blir mobbad för att jag storflinar. men jag kan ju inte hjälpa, det är ju roligt!

Samma här! Men det brukar funka, en gång fick jag feedback av domaren där hon skrev ".. och ryttaren såg trevlig ut med ett strålande humör" :banana:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Nina Känsälä tar över som ridskolechef när Eva Ulf slutar på posten. Från 1 juli tar hon över tyglarna. – Det här är en dröm för mig.
Svar
0
· Visningar
162
Senast: Gunnar
·
Dressyr Jag har jobbat en del med färger och vet att just färgåtergivningen i digitala bilder är ett hel vetenskap i sig. På en dator beror det...
16 17 18
Svar
343
· Visningar
23 661
Senast: Badger
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 541
Senast: Liten
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Richard Vogel tar farväl av en av sina mest framgångsrika hästar. Cepano Baloubet har levererat enastående resultat, men nu går han...
Svar
0
· Visningar
42
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka