Hur tar man sig till Polen lättast med hund?

lady_vip

Trådstartare
Ja, vi tänkte att nu när det inte blev Cruft's för vår del så åker vi på Världsutställningen, som lägligt nog är i Polen.

Men hur tar man sig dit smärtfritt? Jag bor ju i Skåne, så färja ligger nära till hands... Men jag har vattenskräck och november är ju inte den lugnaste månaden att vara till sjöss... Dessutom, hur rastar man en hund på en färja :confused:

Det måste ju vara nån som har ställt internationellt, så nu vill jag veta hur ni har gjort!?!?

//E

Sv: Hur tar man sig till Polen lättast med hund?

Jag har inte åkt till just Polen med hund, med många färjor har som sandlådor där man får rasta hundarna uppe på däck.

Det verkar vara smidigast att ta färjan om man bor i Skåne, men jag har också en vattenskräck så jag skulle nog tveka ändå och flyga istället..

Jag ska också åka dit. Men det blir buss och färja.
Vem vet, då kanske vi kan ses :)

Jag har samma tanke, men då har man ju ingen bil...

Fast jag hatar färjor, måste isåfall åka på dagen, kan ju inte åka mitt i natten, då har man ju ingen koll :crazy:

Om det blir färja så får jag väl kolla det där med sandlådor.

Tack!

//E

Va kul!! Då får vi ju stå och hejja på varandra :)

Varifrån åker du färja?

//E

Kollade i mina papper.
Scandlines färja från Gedser. Och det ska vara helt ok att ta med hundar.

Ja just det, där sa du något :) Jag skrev bara av pappren jag fått.
Det vet jag inte. Men kan kolla upp det.

hehe Polacken (jag) själv kan svara på det...
det är lättast att ta sig dit m färja tycker jag..
man rastar hunden vanligtvis på däck då man plockar upp bajset å sköljer kisset m vatten..
såvida dom inte ha en container som hunden kan göra sina behov i,men oftast så brukar dom inte vilja det,men uppe på däck får man rasta om man städar...

visserligen tar resan m båt till polen ca 18h,och med flyg ca 2 h...
men tycker det är lättare att som sagt åka m båt,då jag är flygrädd...:)

Nu har jag inte kollat upp det här, utan det är enbart sånt som jag hört. Men det kan ju vara värt att kolla upp i alla fall.
Det ska väl gå "snabbfärjor" till Polen från Skåne? 18 timmar har jag i alla fall aldrig hört att det ska ta, men det kan ju bero på vart i Polen man ska kanske..

Hade jag åkt färja hade jag valt någon med så mycket dag som möjligt i resan, så att säga. Just pga min enormt starka rädsla inför vatten.

(Min sambo får alltid SMS'a mig när han går på, och av båten, när han åker till Tyskland. Min nervositet här hemma är jättejobbig, och jag tror att han ska dö varje gång :crazy: Går det får han ringa och prata med mig lite under resans gång också *mesig*)

Fast min hund vägrar nog göra något på däck om de inte har gräsmatta eller grus där... :crazy:

18 timmar tar det nog inte från Skåne, vi har ju rätt nära...

//E

jasså ni är i skåne..oki men då åker ni väl fr karlskrona till Gdynia va? då tar det ca 4-5 h "bara"...
men sen är det såklart beroende VART i polen ni ska till?

Jag är också så sjåpig med vatten, men jag är inte rädd för nåt annat direkt... Tror det är för att vi är "Estoniagenerationen" ;), fattade inte riktigt det där för att jag var för liten och sen sitter det kvar ;)

Fast jag tycker inte om flyg heller, så...

//E

Eller från Ystad, det kan man välja, blir typ samma körtid dit.

Vet faktiskt inte var i Polen utställningen är, det är kanske nån som vet??? Det står inte på SKKs sida...

//E

Jag skulle ta från Ystad jag, det är dom jag hört mest om (Bor ju strax utanför) :D

Men så kort tid som det borde ta, så kan nog din tik klara sig. Hon är ju vuxen och någon timme extra än vad hon är van vid brukar ju inte vara några problem alls.

Jag hittar inte heller något om vart i Polen den är, men det brukar ju oftast vara i huvudstaden när det är sådana stora utställningar. Det kommer väl ut mer specificerat när det närmar sig lite mer..

Jag tar det som går snabbast ;)

Tar det bara 5 timmar så fixar hon det. Ordentlig rastning innan och ev. fasta målet innan så ska hon klara det utan bekymmer.

//E

Precis, vuxna hundar klarar ju att åka tåg i 12 timmar om dom är ordentligt rastade innan, så det ska nog gå alldeles utmärkt!

Jag funderar faktiskt på att ställa min nya valp utomlands senare, om han motsvarar dom höga förväntningarna han har på sig förstås ;) Vi har ju ändå så nära till många länder härifrån Skåne..

Visst har vi, det är perfekt! Vi kvalade ju till Cruft's, men då hade jag inte rabiessprutorna klara (hur ska man hinna det på 4 månader när det tar minst 7 månader annars? Fy SKK!!), så vi siktar på denna i stället.

Kruxet är ju att vi måste ha jaktmeriter på vår ras innan vi kan få cert, så jag ska nu detta året försöka få till dem, sen kan jag börja ställa för utländska cert. Nu kan de ju blir WW-06, och det är ju häftigt! Dessutom kan det ju vara kul att se hur de står sig i den konkurrensen.

//E

Jag pm.ar dig vår reseplan, så kanske du blir lite klokare (jag är det inte) :)
Sen kommer min uppfödare hit ikväll och stannar tills i morgon, så hon vet nog lite mer än mig.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 226
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 511
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
4 016
Senast: Hyacinth
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 696
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama