Hur tar man död på gråsuggor?

Ingridl

Trådstartare
Mitt stall är invarderat av gråsuggor! Ingen tycks veta hur man tar död på dessa kryp. Jag vet att de inte är faliga för vare sig mig, hästarna eller stallet - men som i stor mängd är uräckliga! Jag har prövat med kalk och med att sopa och dammsuga bort dem - men det bara kommer in nya igen! Jag börjar bli desperat och är tacksam för tips för hur jag kan få bort dem!

Sv: Hur tar man död på gråsuggor?

Hi, hi hon,Centaur, har tydligen väldigt bra stall som inte har dessa små gynnare hos sig. Jag har heller inga i stallet, och om du har det så får du försöka se till att de inte har någonstans att gömma sig. Sprickor, under brädor, de vill ha mörkt o fuktigt. Men utanför stallet har jag massor, så fort det ligger en bräda, eller står en vattenskål , samlas de därunder. Jag får bort dem genom att lyfta på brädan och ropa på en höna. Till Centaur: -De är små, gråa, rätt platta med ett hårt pansarskal delvis uppdelad i sektioner. De har små antenner. Harmlösa och ofarliga.

Gråsuggor i stallet har jag aldrig haft. De är ju små kryp som vill ha fukt, annars trivs de inte. Prova med att städa ordentligt och se till att det är riktigt torrt så kommer de nog ge sig av.

grasugga_inomhus.jpg

:angel:

bläh vad äcklig.... :p

nej såna har jag verkligen inte i stallet... :eek:

har bara sett dom under stenar i skogen?

Har man så mycket gråsuggor så är det inte gråsuggorna ni ska bekämpa, utan fukten i erat stall. Gråsuggor lever där det är starkt fuktigt. Så ni kanske ska se över eran ventilation kanske ?

Stallet är tomt, boxarna rengjorda och dörrarna öppna! Och gråsuggorna bara väller in! Jag dammsuger (ja!) på kvällen och på morgonen har nya äckelkryp kommit in igen! Problemet är att det ju har bara regnat och regnart här ner i Skåne hela sommaren så fuktigheten är hög överallt! ÄR DET INGEN SOM VET HUR MAN TAR DÖD PÅ DEM? :devil:

MYRR har jag för mig fungerar. Alltså sånt man tar död på myror med, pulver som man sprider ut. Dock kanske det inte är så lämpligt att använda på ställen där hästarna råkar få i sig det..

Om du vill ha giftfritt kanske sådana dära flugremsor kan läggas på golvet på nätterna på strategiskt bra platser. Har inte provat själv, har ju annan hjälp, men du har kanske för många.

Japp, skaffa hönor! Dom är asbra mot äckliga gråsuggor. Jag tror det är svårt att ta dö på dom....

Gråsuggor kommer när det börjar bli dagg och fuktigare ute på höstarna. De försvinner så snart det blir kallare. Jag hade likadant i mitt stall. Jag fick sopa ut dom. Ringde Anticimex, men dom åkte inte ut på sådant. Helt harmlösa och försvinner av sig själv sa dom, och det stämmer ju.

gråsuggor trivs i fuktiga miljöer. så jag antar att miljön i ert stall inte är den bästa.
jag skulle föreslå att du ställer in en byggfläckt och låter den stå påslagen tills du fått bort problemet.

tänk på att fukt är mkt ohälsosamt både för människor och hästar.

lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 304
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 701
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama