Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Satt igår och filosoferade över det här med att ta tyglarna. Det finns ju faktiskt lite olika sätt att göra det på. Hur gör du? Jag tänker alltså när man har långa tyglar och ska ta upp kontakten, inte bara korta dem litegrann.
Jag tar upp dem mjukt och successivt. Hittar kontakten och fångar upp.
Kan inte beskriva det på bättre sätt tyvärr.
Gör det automatiskt så kan inte förklara bättre just nu, ska tänka på det imorgon när jag rider och återkomma med bättre förklaringHur gör du med händerna? Rent tekniskt. Vilken hand gör vad?
När det är brått gör jag typ som början av vad @Lager skrev, kan även göra så första biten för att få mer lagom långa tyglar så jag nästan har kontakt. Sedan tar jag höger tygel med vänster tumme-pekfinger och drar den lite mot mig/motsatt hand, låter den glida genom höger hand. För att sedan göra likadant med andra sidan, gör så några centimeter i taget tills jag har lagom längd.Satt igår och filosoferade över det här med att ta tyglarna. Det finns ju faktiskt lite olika sätt att göra det på. Hur gör du? Jag tänker alltså när man har långa tyglar och ska ta upp kontakten, inte bara korta dem litegrann.
När det är brått gör jag typ som början av vad @Lager skrev, kan även göra så första biten för att få mer lagom långa tyglar så jag nästan har kontakt. Sedan tar jag höger tygel med vänster tumme-pekfinger och drar den lite mot mig/motsatt hand, låter den glida genom höger hand. För att sedan göra likadant med andra sidan, gör så några centimeter i taget tills jag har lagom längd.
Har fått lära mig att absolut inte krypa upp med tygeln på handen eller att så att säga "fiska" efter tygeln. Blivit tjatad på i många år om hur tyglarna ska kortas korrekt, så nu sitter det även om det var ett par år sedan jag satt på en häst sist