Hur tanten gör med betfor ...

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Havregryn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 2 651
Sv: Hur tanten gör med betfor ...

Jag lägger betforen i kokande vatten (från vattenkokare) för kvällen när jag kommer till stallet. Det tar ca 40 minuter så är den klar att läggas i krubban.

dset gör jag med..det första jag gör när jag kommer, sen är det klart efter man ridit eller mockat mm.asbra

samma här (fast i kallt vatten) .... så den ligger bara en kvart-30 min om jag kommer på kvällen.... men så har dem haft de i fyra år och det har aldrig vart nån fara där.... *peppar peppar*...

Ja vissa har ju tur.. :smirk:

Jag skulle aldrig ge hästen foder som legat i blöt mer än ett dygn på sommaren. redan DÅ luktar det förskräckligt.
Betfor ska lukta gott, inte surt eller mögligt då är det ju något dom är fel!
Jag vill inte veta vad det luktar efter en vecka.. :crazy:

Betforen sväller upp ganska fort, åtminstonde tillräckligt mycket för att man ska kunna ge det till hästen..
Men jag tycker att du, för hästarnas skull borde låta det stå så länge som möjligt. Rekommenderat är ju att det ska stå åtminstonde en timme med kallt vatten, och det finns det ju en anledning till.

Tänk om du nån gång låter det stå bara lite för krot tid och en av hästarna dör.
Det KAN faktiskt hända.. :crazy:

jo det e klart... och oftast blir det längre än så... Men finns det ingen möjlighet, och dom är så vana vid det så ser inte jag nån risk direkt. Och det e klart jagf låter det stå så länge som möjligt, men låta det ligga ett dygn känns inte rätt det heller (men det funkar ju säkert bra det oxå)....

tack för att svaret var så snällt ändå:*) tycker det är lätt att människor i allmänhet (och mycket på buke) blir väldigt upprörda över ingenting.... men det blev inte du, tack...

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 091
Senast: Bee
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 475
Senast: Viva
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 288
Senast: Liran
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 707

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka