Hur tänker ni vid val av hingst och sto?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Arbogamarre
  • Startdatum Startdatum
A

Arbogamarre

Jag funderar i framtiden på att få vara med från början och "skapa" ett föl, men vet inte hur jag ska tänka. Väljer man ett sto utefter hur man vill att hästen ska bli eller är hingsten avgörande?
Jag vill ha en lugn och snäll häst med fint steg och som lämpar sig för både hoppning och dressyr men mest dressyr. Jag har två ston som jag funderar på vilken jag skulle kunna välja, den ena med riktigt fint dressyrblod men som tyvärr är lite kollrig och aldrig haft föl, men otroligt vacker, den andra är en van fölmamma och är lung och trygg och hon är också fin men har mer hoppblod och har fått fina hoppavkommor...vem väljer man? Och hur länge präglas fölet sen av sin mor? Kan ett föl lugna ett sto eller ska man undvika dessa lite kollriga ston?
Stoet är otroligt snäll och fin men kollrig som sagt..

Hur länge ska de gå tillsammans för att få bästa resultat?
Ni förstår säkert att jag inte haft med föl att göra och kommer isf lära mig av stoets ägare som är van....skulle inte ge mig in i detta med för lite kunskap...

Sen till hingsten, är det dessa arvsanslag man ska gå efter mest vad gäller inriktning?

Tacksam för svar!!

När jag började så hade jag fullt sjå att avgöra om stoet var bra nog att betäcka. Sen fick jag ett bra råd av en van uppfödare; "kan du tänka dig en exakt likadan, eller flera, så betäck!". Och det kunde jag ju. Jag skulle kunna ha ett helt stall med hästar som henne :love: Suverän på alla sätt och vis och inga tokiga exteriörsfel, tävlad och bra psyke, och ja, allt!

När jag väl bestämt att henne skulle jag betäcka så kom vi till hingsten... oj oj oj, inte var det lätt precis. Jag visste vilket blod jag ville ha in, och att det skulle vara en gångartshingst (jag tävlar dressyr). Tittade på "källan" till blodet jag ville ha, men räknade snabbt ut att det hade jag inte råd med. Kikade på bruksprovet och en av hans söner blev godkända. Som tur var gillade jag även den och även mödernet på den hingsten var intressant, och så var han snygg och rörde sig jättebra.

Så den kombinationen blev det. Och fölet blev JÄTTEFINT, precis vad jag ville ha, förrutom att det blev en hingst... men asch, man kan inte få allt.

Det är lika viktigt att ha ett bra sto som det är att välja en bra hingst.
Tyvärr är det många osm glömmer bort att man ska vara lika noga i sitt sto val som i sitt hingstval!

När man väl har valt sto så kan man plocka ut de hingstar man är intresserade av.
Sedan får man plocka bort de hingstar som har samma "fel" som stoet har tex långlijerad med rakt kors (om man nu inte vill avla fram en jätte lång häst), lågstält sto ska man ju inte avla med lågstäl hingst m.m.
Så man ska helst undvika att ha en hingst som har samma nackdelar som sitt sto, för att på bästa sätt undvika att få de "felen" man inte vill ha.
Man vill ju få fram ett föl med bara de bästa egenskaperna från stoet och hingsten!

Jag måste alltid känna "dj-ar vilken häst" och att man har sett hingsten man skall använda i levande livet, för bilder kan ljuga en hel del om man har otur, lyssna gärna på goda råd men ta besluten själv. Hingsten skall vara så nära avelsmålet som möjligt.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Piaff
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 665
Senast: Stereo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 949
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2