Hur tänker ni angående pris vid hundköp?

angiepangie

Trådstartare
Har suttit och sökt igenom forumet men inte lyckats hitta en liknande tråd, så tänkte att jag tutar och kör.

Jag har funderat ett tag på att det skiljer så enormt på vad man tycker är rimligt att betala för en hund och vore kul att höra hur ni resonerar :)

Jag tänker dock att vi nästan får dela upp det lite mellan renrasiga och blandraser, vad tror ni om det?

Det jag vill diskutera är alltså vad tycker ni är rimligt pris på en hund?

På diverse annonssidor har jag sett allt ifrån renrasiga engelska bulldogs för 25 000 och fyrvägskorsningar för 15 000 till renrasiga tibetanska spaniel-valpar för 5000 och tvåvägskorsningar för 500. Jag förstår ju att alla tänker olika men jag får det inte riktigt att gå ihop ändå.

Skulle ni kunna tänka er att betala 25 000 för en renrasig med meriterade föräldrar osv?
Vad skulle ni ge för en blandras?
Vad är det minsta ni tycker man ska kräva för en hund?

Bara spinner på och hoppas någon hakar på :D
 
Sv: Hur tänker ni angående pris vid hundköp?

Jag skulle aldrig betala typ 25000 för en renras eller 15000 för en blandras:crazy:

En renras skulle jag nog kunna betala 10000 för om det är en hund jag verkligen vill ha, dom raser jag är intresserad av kostar där i kring.

Ska en blandras kosta mer än kanske 5000 så skulle jag vilja ha hälsostatus och veta mycket om släktskapet, ingen tjuvparning med andra ord.
 
Sv: Hur tänker ni angående pris vid hundköp?

Jag tänker också som du.


Tycker även det är väldigt intressant att vissa med blandraser väljer att ta mer för sina valpar än seriösa kennlar med stamtavlor, hälsokontroller på föräldrar med mera.
Det går liksom inte ihop för mig hur man tänker då?
 
Sv: Hur tänker ni angående pris vid hundköp?

Jag betalar det hunden kostar, så länge jag har pengarna såklart. Finns inte pengarna får jag spara mer.

Inom min ras ligger priserna för en korrekt valp kring 15000-20000 och det tycker jag är helt okej. Skulle absolut kunna betala 25000 om det var något jag verkligen ville ha.

Blandras är inte aktuellt alls så där skulle jag inte betala ett öre.

Om jag själv vore uppfödare skulle jag troligen lägga mig någonstans kring det vanligaste priset för just den rasen.

Min åsikt är att inköpskostnaden är det lilla när det gäller att äga hund, och vill man ha hund så får man vara beredd att betala. Skulle aldrig dra mig ur en annars bra affär bara för att priset blev några tusenlappar mer än jag hade räknat med.
 
Sv: Hur tänker ni angående pris vid hundköp?

Jag betalar bra för rätt hund! Nuvarande har välmeriterade föräldrar som tävlat i de bästa klasserna och jag tvekade inte när de sa priset! Nu har vi haft otur men det är en bra hund och priset är vettigt!

Skulle inte betala 25" dock. Smärtgränsen går vid 20. Blandras skulle jag inte betala mycket för.
 
Sv: Hur tänker ni angående pris vid hundköp?

Jag håller med dig i att om man vill ha en viss ras eller en viss hund så är det klart att man får betala det den kostar.
Dock har jag inte fastnat för någon ras där dessa summor är aktuella och även om jag gjorde det skulle jag inte
lägga så mycket pengar på en hund.
 
Sv: Hur tänker ni angående pris vid hundköp?

För en renrasig skulle jag betala utefter vad som fanns för valpar, från vilka gener och vad jag vill ha hunden till (dvs HUR viktigt just dom generna/utseendet spelar roll för utveckling inom tävling/utställning).

För en blandras skulle jag nog inte betala mer än 6000 kr, helst mindre.
Då vill jag hunden ska vara reggad, besiktigad, vaccinerad och helst dolda fel försäkrad för att märka att personen är relativt seriös.
Dessutom vill jag kunna träffa eller på annat vis få reda på hur föräldrarna är i fysisk och psykisk hälsa.
Och dessutom vill jag att det ska finnas en tanke bakom korsningen varför man valt att korsa just dom raserna så det inte bara är tänk att tjäna pengar.
 
Sv: Hur tänker ni angående pris vid hundköp?

Ja, är det verkligen rätt hund är det klart även för mig att man kan lägga extra.
Men 25 000 för en hund som t.ex. engelsk bulldog som har diverse rasbundna sjukdomar skulle jag inte betala oavsett omständigheterna.
 
Sv: Hur tänker ni angående pris vid hundköp?

Jag tänker också som du.


Tycker även det är väldigt intressant att vissa med blandraser väljer att ta mer för sina valpar än seriösa kennlar med stamtavlor, hälsokontroller på föräldrar med mera.
Det går liksom inte ihop för mig hur man tänker då?

Det jag tycker mej ha sett är att många som korsar två dyra renrasiga hundar med varann, då tror att dom kan ta mycker betalt för även en blandning av dom raserna:crazy:

Tror att mycket beror på pengarna som blandrasuppfödare kan tjäna.

För egen del är inte hundintresset så stort att jag skulle lägga ut mycke pengar på att köpa den.
Jag menar att jag inte är intresserad av utställning/tävling och dylikt utan vill ha en familjemedlem.
Så att köpa en hund för 25000 bara för att, är för mycket för mej.
Inte ens om jag hade en favoritras som kostade så mycket, skulle det få mej att betala det.
Det är för mej inte värt det:)
 
Sv: Hur tänker ni angående pris vid hundköp?

Känns som sunda värderingar :)

Håller med dig angående blandraser. Finns ju diverse annonser där hundarna säljs billigare för att dom inte är reggade i jordbruksverket, inte vaccinerad osv. Då får iaf inte jag direkt intrycket att det handlar om seriösa uppfödare.
Jag skulle aldrig få för mig att avla, men om jag nu på något vänster "blev med valpar" ändå skulle jag se det som en självklarhet att sakerna
du nämnde genomfördes.
 
Sv: Hur tänker ni angående pris vid hundköp?

Det jag tycker mej ha sett är att många som korsar två dyra renrasiga hundar med varann, då tror att dom kan ta mycker betalt för även en blandning av dom raserna:crazy:

Tror att mycket beror på pengarna som blandrasuppfödare kan tjäna.

För egen del är inte hundintresset så stort att jag skulle lägga ut mycke pengar på att köpa den.
Jag menar att jag inte är intresserad av utställning/tävling och dylikt utan vill ha en familjemedlem.
Så att köpa en hund för 25000 bara för att, är för mycket för mej.
Inte ens om jag hade en favoritras som kostade så mycket, skulle det få mej att betala det.
Det är för mej inte värt det:)

Tycker mig ha sett samma tendenser, och jag fattar inte hur det går ihop sig :confused:

Jag är som du, har inte heller något intresse att tävla eller ställa ut utan vill som du skrev ha en familjemedlem att hitta på lite allt möjligt med :)

Exakt, som jag skrev innan: även om jag hade en favoritras och det var exakt rätt hund skulle jag aldrig betala så mycket.
Hade jag haft intresse för att tävla eller ställa ut kanske jag hade sett annorlunda på saken, vad vet jag :p
 
Sv: Hur tänker ni angående pris vid hundköp?

För en valp av min ras skulle jag betala 10-12.000 eftersom det är vad man får förvänta sig. Skulle jag någon gång ha möjlighet att skaffa ett helt spann så skulle jag kunna tänka mig att betala kring 20.000 för en riktigt bra ledarhund som har några år på nacken och som bevisat sig kunnig.

Är inte intresserad av att köpa blandras men skulle det vara en blandning så skulle det i såfall vara en individ som jag tror kan passa ihop med den hundras jag har idag, en draghund som orkar dra länge och tungt hellre än snabbt. Skulle inte vara villig att betala mer än 3.000 för en blandras och det får absolut inte vara mer än två raser i hunden.
 
Sv: Hur tänker ni angående pris vid hundköp?

Hade jag haft intresse för att tävla eller ställa ut kanske jag hade sett annorlunda på saken, vad vet jag :p

Ja precis, man kanske skulle tänka annorlunda då:)

Vi som har boskap...kanske jag skulle kunna tänka mej där att lägga en större summa på en tränad vallhund då.
Men gissar att det överstiger 25000 då:D
Men då är det ett arbetsredskap, blir inte riktigt samma sak som en "vanlig" hund.
 
Sv: Hur tänker ni angående pris vid hundköp?

Hittar jag en hund jag vill ha och som uppfyller mina krav så betalar jag vad den kostar. För mig spelar priset ingen som helst roll.

Om du lägger ihop allt annat en hund kommer att kosta under hela sitt liv så är själva inköpspriset inte så enorm del av det stora hela.

Inte sakt för det, det kan kännas maffig att lägga ut 25-30 tusen rakt av men har man inte dom pengarna så får man spara vidare. Det är mitt resonemang i alla fall.
 
Sv: Hur tänker ni angående pris vid hundköp?

Jag räknar väl med säg 10000-15000, det känns rätt normalt.

Är det nåt riktigt speciellt så kan väl 25000 vara ok men det får ju ställas lite mot hur mycket bättre de är jämfört med rasen i stort. Hade 25' varit normalpriset hade jag lagt ner det.

25' för en engelsk bulldogg hade jag dock inte betalt. Fast jag hade å andra sidan inte velat ha en för 2' heller. Skaffar jag ett djur går jag efter vad jag vill ha och vad som passar in i livet. Pengarna är inte det som styr.

Blandraser är jag inte intresserad av. Hade jag sett det som ett alternativ så tja, grundtänket är det samma (pengarna styr inte) men jag hade räknat med ett lägre pris.

Tillägg: Hade jag fött upp hade jag lagt mig i pris kring vad som är normalt för rasen.
Om jag (på nåt vänster) skulle bli med blandraskull hade jag nog velat ta iaf 5000. Tycker inte djur ska vara för billiga, liiite sållning blir det ändå bland köpare genom att slippa de som enbart letar efter den billigaste hunden. Sen får man såklart sålla mer bland intressenter än så, allt beroende också på vad det är för ras/blandning.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur tänker ni angående pris vid hundköp?

Ja precis, man kanske skulle tänka annorlunda då:)

Vi som har boskap...kanske jag skulle kunna tänka mej där att lägga en större summa på en tränad vallhund då.
Men gissar att det överstiger 25000 då:D
Men då är det ett arbetsredskap, blir inte riktigt samma sak som en "vanlig" hund.

Nej men exakt!
Hade jag köpt en utbildad hund som ska användas i något speciellt syfte hade det varit en annan femma i mina ögon, då är det ju som sagt inte bara en sällskapshund längre.

Men att betala 25000 när jag inte har fler krav än att jag och hunden ska klicka, så att det känns rätt samt att den ska passa in i mitt liv och så känns som väldigt onödiga pengar i mitt fall.


Att bero på något helt annat, så skulle jag aldrig få för mig att pruta på en hund. Har någon satt ett pris är det det som gäller och sen får jag avgöra om jag tycker det är värt det eller inte.
 
Sv: Hur tänker ni angående pris vid hundköp?

Jag hade aldrig betalat för en blandras, så den diskussionen går helt bort för mig.

Men jag hade kunnat tänka mig att betala 25.000:- för en renrasig hund jag ville ha. Där går dock smärtgränsen för mig tror jag. Jag har aldrig varit med om en valp som kostat mer än så heller. När jag köper hund är det inte priset jag går på. Inköpspriset är en bråkdel av hundens kostnad genom livslängden.
 
Sv: Hur tänker ni angående pris vid hundköp?

För en valp har jag inga problem med att betala 10.000- 15.000:- om den är renrasig med hälsokontrollerade och meriterade föräldrar, samt en trovärdig och trevlig uppfödare.

Jag skulle öht inte betala för en blandrashund.

Grundtränad och hälsotestad unghund med meriterade/hälsotestade föräldrar är utan problem värd uppemot 25.000-30.000:-

Omeriterade men hälsotestade omplaceringar med hälsotestade/meriterade föräldrar är max värda ett valppris, om det dessutom fattas hälsotester på hunden ger jag inte ens ett halvt valppris. Man har ju ingen aning om vad man får, men får lägga tid på att omforma och ta bort olater från tidigare hem.

Köper inte hundar från parningar som inte är hälsotestade/meriterade.

/Migo
 
Sv: Hur tänker ni angående pris vid hundköp?

Vi som har boskap...kanske jag skulle kunna tänka mej där att lägga en större summa på en tränad vallhund då.
Men gissar att det överstiger 25000 då:D
Men då är det ett arbetsredskap, blir inte riktigt samma sak som en "vanlig" hund.

Du kan nog få en helt ok grundtränad hund för 25.000:- om du har lite kontakter. Kanske inte något avelsmaterial men de kan ju vara bra arbetshundar ändå!

/Migo
 

Liknande trådar

Övr. Hund Nu är jag arg och förbannad över slarvputtar och sådana som inte har en aning om saker. Jag säger inte att jag är perfekt men vissa...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
21 642
Senast: Migo
·
I
Övr. Hund Jag sökte igenom Hund forumet men kunde inte hitta en tråd på detta ämne. Eftersom jag inte lyckas hitta svaret själv på nätet vänder...
Svar
8
· Visningar
10 094
Senast: Izzie
·
Hundavel & Ras Jag undrar när en uppfödare bör sänka pris på sina hundar, och vad avgör priset ? Ser dagligen annonser om fransk bulldogg för 11 000...
Svar
16
· Visningar
3 269
Senast: Grana
·
C
Avel Kära vänner och bekanta, obekanta och hästkollegor. Startade en diskussion inne på forumet för Irish cob, som är den ras vi föder upp...
2
Svar
30
· Visningar
3 171
Senast: Caspadia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 30
  • Min arga lilla hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp