Hur talar barnen till varandra på ert dagis?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Gry

Trådstartare
Börjar bli lite bekymrad över mina barns dagis. Personalen gör väl vad de kan, antar jag, men det tycks inte bita särskilt hårt.
Min son kommer hem dagligen och berättar om att han blir sparkad i ryggen och slagen. Pojkarna säger saker i stil med att den och den ingen hjärna har, du får inte komma till mitt kalas, du får inte vara med, att de är tröga och så svär de mkt.
Kort sagt är det ganska dålig miljö.

En kille, den som var "jobbigast" (eller mådde sämst och hade svårast att stå emot, beroende på hur man ser det) har slutat och börjat på ett dagis i stan.

Min son må vara ganska busig och ha svårt för att sitta still men han är oxå väldigt känslig och blir fruktansvärt ledsen när det är så här. (vem 17 skulle inte bli det?) coh oavsett vart man har för roll i den här härvan mår man säkerligen inte bra.

Har försökt prata med dem, personalen säger att de har det under kontroll, de har inget "problem" men att grabbgruppen är lite för tuff just nu. I och med att den "tuffaste" har flyttat har det lugnat ner sig lite. Men bra är det inte.

Hur är det på era barns dagis. Svärs det och lever det? Slåss de? Är barn såhär?

Har ni några råd att ge?
 
Sv: Hur talar barnen till varandra på ert dagis?

Måste fråga, har de inte blandade grupper på dagis, med både flickor och pojkar?
 
Sv: Hur talar barnen till varandra på ert dagis?

Måste fråga, har de inte blandade grupper på dagis, med både flickor och pojkar?

Jo men inte den sk fria leken (den som inte är så fri.... ) leker de ju var de vill. Det är ganska många pojkar i den stora gruppen.
 
Sv: Hur talar barnen till varandra på ert dagis?

Olika dagis arbetar nog olika mycket med dessa "mjuka frågor". Ändå är det väl det viktigast av allt - känner barnen inte trygghet i gruppen, så är de ju inte öppna för inlärning heller... :crazy:

På stora dotterns dagis var det lite som du beskriver. Ljudnivån var väldigt hög och bara de som skrek högst blev hörda. Barnen hade ganska otrevlig ton mot varandra också. Den höga ljudnivån följde gruppen långt upp i skolåldern, men i övrigt blev de en supertrevlig klass med fantastisk sammanhållning! Bra lärare och mycket föräldrasamverkan var nog receptet.

På lilla dotterns dagis arbetade man väldigt aktivt och medvetet med de "mjuka frågorna" (Montesorri-inspirerat). När hon sedan började skolan tillkom elever från andra dagisavdelningar, och vi märkte stor skillnad mellan eleverna. Dock är det nu (årskurs 2) en trevlig klass.

Nu känner jag ju inte till förutsättningarna i din sons grupp, men det finns säkert mycket man kan jobba med. Prat om värderingar, lära sig prata en i taget så att alla kan göra sig hörda. Massage är jättebra! Den du har lärt dig att ta mjukt i vill du inte slå... Förenklad förklaring, men lite ditåt...
 
Sv: Hur talar barnen till varandra på ert dagis?

Med en sådan strulig grupp skulle jag och min medpersonal styra den fria leken och dessutom dela upp gruppen i en styrd aktivitet och en "frileksgrupp". Gruppindelning skulle vi styra så att "gänget" splittras totalt. Efter ett par månader brukar man kunna lätta på styrningen.
Givetvis ska man tala om värderingar och beteende också men med små barn brukar det bli nödvändigt att köra en vända av ovanstående "terapi"
 
Senast ändrad:
Sv: Hur talar barnen till varandra på ert dagis?

Hola,
Min son och hans kompis är de värsta rövarna på avdelningen. Röjer en jäla massa.
Busar, är ganska fysisk, klättrar, öppnar fönster och grindar. Personalen har fullt upp.

Dock kan han inga svärord. Vet inte hur man säger elaka saker till någon annan.
Ganska ofta blir han biten och får tydliga bitmärken på armar och rygg. Det är mest flickor i gruppen, ljudnivån är inte så hög i jämförelse med på många andra avdelningar.

Slag och sparkar skall inte din son behöva stå ut med. Lika lite som att min blir biten. Ta upp det med personalen.

mvh Eva
 
Sv: Hur talar barnen till varandra på ert dagis?

Det är verkligen inte så på vår sons dagis, varken vi eller dagisfröknarna skulle acceptera sådant.
Är pojkgruppen "för tuff" får de väl helt enkelt arbeta med dem, är ju inte utbildad så jag vet inte alls vad man ska göra, men inte hade jag som förälder låtit det fortgå.
Dela upp gruppen, ha "mobbning" som tema tex under en termin.
Visst händer det saker då och då även hos oss, sonen var drabbad ett tag för en "dumming", men dagis löste det och arbetade med dem och dels så delade de på vår son och den här killen, delade killgruppen öht.
Det behöver inte vara våldsamt bara för att det är killar. Att de inte vill/orkar sitta still och det är spring i benen är ju självklart.

En tanke slår mig, hur ser utemiljön ut?
Är den stimulerande för barnen??
Hur är innemiljön?
Vad har de för aktiviteter när det inte är "fri lek" som gäller?
Vad arbetar personalen med, vad har de för pedagogisk inriktning?

Hos oss är det jättebra utemiljö, skog :bow: vilket ju gör att barnen kan hitta på en massa lekar själva, det finns "naturliga" lekmiljöer helt enkelt.
Sen är de ofta i skogen också, och då arbetar de mycket med "gruppen", den här terminen har de troll som tema, och de pratar ju mycket om trollfamiljen och hur man beter sig osv osv.
En annan termin fick de ta hand om ett drakägg de hittade, och i slutet av terminen kläcktes ägget, för att de samarbetat så bra, och så fick de drakfest i skogen :D .

Acceptera inte att det är sådan miljö. Ditt barn ska vara långa dagar på dagis, tänk om det var sådan miljö på en arbetsplats, man skulle knappast längta till jobbet då... :crazy:
 
Sv: Hur talar barnen till varandra på ert dagis?

Med en sådan strulig grupp skulle jag och min medpersonal styra den fria leken och dessutom dela upp gruppen i en styrd aktivitet och en "frileksgrupp". Gruppindelning skulle vi styra så att "gänget" splittras totalt. Efter ett par månader brukar man kunna lätta på styrningen.
Givetvis ska man tala om värderingar och beteende också men med små barn brukar det bli nödvändigt att köra en vända av ovanstående "terapi"

Det låter som en jättevettig grej! Ska fundera lite på hur man kan ta upp det.

Grabbgänget är ganska tuffa mot varandra och det har verkligen resulterat i könssegregering. Min plutt leker gärna med tjejerna och sitter gärna och pusslar och pysslar det gör att det blir svårare för honom att komma in i den "tuffa" gruppen.

Jag blir lite förtvivlad coh frustrerad över hur det har blivit. För det första gillar jag inte när killar och tjejer blir så stereotypiska och inte heller när grupper bedömer vad man gör/leker med.

Har dock pratat med en i personalen idag om att min son blir slagen och känner sig ledsen. De ska ha ett möte ikväll, ändå, och ta upp det här. Har pratat med en annan mamma och hon har uppl3evt det lika.
 
Sv: Hur talar barnen till varandra på ert dagis?

En tanke slår mig, hur ser utemiljön ut?
Är den stimulerande för barnen??
Hur är innemiljön?
Vad har de för aktiviteter när det inte är "fri lek" som gäller?
Vad arbetar personalen med, vad har de för pedagogisk inriktning?


Acceptera inte att det är sådan miljö. Ditt barn ska vara långa dagar på dagis, tänk om det var sådan miljö på en arbetsplats, man skulle knappast längta till jobbet då... :crazy:

Utemiljön är gräslig men den är på gång. Det har sågats en bil från en stock och hästar och motorcyklar är på G. Bollpland är oxå igång och min sambo ska fixa en "tankstation" av vattningsslangar och en skiva med bensinlogos på. Kommunen ska släppa till mer mark så det blir lite skog på gården. Nu är det vedervärdigt, två gungor och en sandlåda... Men ändring kommer,
Innemiljön är väl helt okej så vitt jag kan bedömma.
Aktiviteterna består av att killarna går in i ett rum, stänger dörren, och springer mot varandra... ibland byggs det kojor... Jag kan bara inte fatta hur man kan låta små barn gå in i ett rum och stänga dörren så där när det är så "tufft" i killgruppen? Det kan ju hända vad för sorts mobbing som helst där inne. och att det förekommer grejor vet jag.
De har ingen inriktning alls. De har sin utbildning långt tillbaka men är erfarna och, hur säger man, sådär urgosiga som personal med barn ska vara.
Men jag kan inte komma ifrån den där krypande känslan av att det har blivit ett ohälsosammat klimat där nu.
 
Sv: Hur talar barnen till varandra på ert dagis?

"Hur är det på era barns dagis. Svärs det och lever det? Slåss de? Är barn såhär?"

Har också funderingar över hur det går till egentligen, och hur långt bort de vuxna är under den "fria leken".

Min pojke började i höstas i förskoleklass och på fritids. Han har tidigare varit i familjedaghem för vi tycker att han behövt en lugnare miljö. Han verkar nu ha kommit in i en trotsperiod då han ska testa på oss allt fult han lär sig på rasten. Och lägg till vredesutbrott med sparkar och slag.

Det är förstås så att hans lilla värld har vidgats, på gott och ont. Och eftersom han är ganska mjuk får han nog höra en hel del som han inte kan försvara sig mot. Jag tror att han processar hela dagens händelser genom att pröva ut det på oss här hemma. Värst är det när han är trött och varit både i nollan och på fritids.

Vi har ett ganska "frodigt" språk hemma men nu har även jag tappat hakan ett par ggr:
Att k****a-ordet skulle komma kunde jag väl kanske förutse, men..
"din jä**a skit",
"vill du träffa herr knytnäve?":eek:
"jag hör inte.."
"vad jag bryr mej.."

Jag hör en annan liten kille som ett eko genom hans mun..
Detta är en gullig unge, och de gillar att leka ihop, men det är mkt slåss, tävla, brotta, inte lyssna, köra över hela tiden.
Könsorden har han lärt sig av en annan skolkompis. Det jag undrar är ju om det, rent generellt, är ett hårt språk i förskolan/fritids.

Jag tror att det händer mycket på rasterna.
Med tanke på att jag bara sett en av de vuxna vara med i leken på hela hösten, de andra står alltid en bit bort, så är det nog "den starkes lag" i många lägen.

En annan grej jag inte gillar är tråkningar om "tjejgrejer", min pojke gillar det mesta av leksaker och vi har försökt att inte påverka honom. Men det märks tydligt att han inför andra tar mer och mer avstånd från "tjejiga" saker. Har pratat med personal om min förväntan att det finns en genomtänkt genuspedagogik.
De såg ut så här::confused: :o :confused: :o

Tänkte ta kontakt med personalen igen och fråga om de kan lägga ner lite tid på "hur man pratar till varandra".
Kan man göra så?
 
Sv: Hur talar barnen till varandra på ert dagis?

bliss;6901910Tänkte ta kontakt med personalen igen och fråga om de kan lägga ner lite tid på "hur man pratar till varandra". Kan man göra så?[/QUOTE skrev:
:rofl: F´låt att jag skrattar mitt i allt elände. Men det var en sådan gullig fråga. Ja absolut! Är mitt svar. Klart du ska.
Att bli tillfrågad om man vill möta mr Knytnäve är absolut ngt man ska ta upp. Och att de sedan inte diskuterat genus är irriterande.
Pratade med dagis och under tiden satt en ur personalen och hela tiden kommenterade att killar är killar, det är ju bara så osv. Många gånger. Lite lack blir man då minst sagt.
Pratade om luciatåg i morse när jag lämnade och frågade min son vad han ville vara. Personalen tyckte han kunde välja mellan tomte el stjärngosse, jag kontrade att lucia och tärna oxå går att välja på :devil:
 
Sv: Hur talar barnen till varandra på ert dagis?

Tack!:)
Egentligen ska jag ju inte tvivla på min rätt att kräva eller be att de tar tag i saker i skolan, men med tanke på hur de reagerade när jag tog upp genuspedagogiken, de visste helt enkelt inte vad de skulle säga, så jag kände att jag gjorde dem obekväma/oproffsiga. (Brukar inte vara så här mesig annars:o ) Hade de svarat "killar är killar" hade jag nog exploderat.. det är så jobbigt att argumentera mot sånt skitprat (finns några såna snackare på jobbet och vi är lite i luven på varandra, minst sagt..)

Till helhetsbilden lägger jag till att jag bor på en halvö som har ett gammalt rykte om inavel och där det tar x antal generationer att bli inföding, och vi är förstås inflyttingar, och antagligen de enda föräldrar som ställt frågan om läroplan och genus..

Finns det inte något som heter kontaktdag? Kunde vara något för dig, och mig förstås, så man får se och höra själv hur det går till.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur talar barnen till varandra på ert dagis?

Börjar bli lite bekymrad över mina barns dagis. Personalen gör väl vad de kan, antar jag, men det tycks inte bita särskilt hårt.
Min son kommer hem dagligen och berättar om att han blir sparkad i ryggen och slagen. Pojkarna säger saker i stil med att den och den ingen hjärna har, du får inte komma till mitt kalas, du får inte vara med, att de är tröga och så svär de mkt.
Kort sagt är det ganska dålig miljö.

En kille, den som var "jobbigast" (eller mådde sämst och hade svårast att stå emot, beroende på hur man ser det) har slutat och börjat på ett dagis i stan.

Min son må vara ganska busig och ha svårt för att sitta still men han är oxå väldigt känslig och blir fruktansvärt ledsen när det är så här. (vem 17 skulle inte bli det?) coh oavsett vart man har för roll i den här härvan mår man säkerligen inte bra.

Har försökt prata med dem, personalen säger att de har det under kontroll, de har inget "problem" men att grabbgruppen är lite för tuff just nu. I och med att den "tuffaste" har flyttat har det lugnat ner sig lite. Men bra är det inte.

Hur är det på era barns dagis. Svärs det och lever det? Slåss de? Är barn såhär?

Har ni några råd att ge?

Jag brukar säga till min kusin att han ska slå tillbaka. HÅRT!
 
Sv: Hur talar barnen till varandra på ert dagis?

Jag brukar säga till min kusin att han ska slå tillbaka. HÅRT!


:rofl: Du skulle nog behöva lämnas i en mörk källare för att sova. Kanske du ramlar ur sängen på rätt sida imorgon bitti. :p
 
Sv: Hur talar barnen till varandra på ert dagis?

Tack!:)

Finns det inte något som heter kontaktdag? Kunde vara något för dig, och mig förstås, så man får se och höra själv hur det går till.

Hmmm, tog de inte bort den? Eller pratade de bara om det? Vet inte. Om den finns är det helt klart ett vettigt alternativ.

Vi bor i en liten by och vi, och ett annat par som oxå är inflyttade :D är nog oxå de enda som pratar om läroplanen och genus :devil: Fast personalen är bra, kan inget annat säga, men sräskilt genusmedvetna är de inte. Inte intresserade heller. Nu ÄR det ju så att de måste följa förskolans Läroplan och de har en rektor som ska se till att den följs och har jag inte fel nu så ska förskolor oxå lämna in en kvalitetsredovisning. Ring du och prata med rektorn coh fråga lite. Du har all rätt i hela världen at ställa lite krav. Men jag förstår hur du känner dig. Vi är oxå inflyttade till en liten by, det är ju inte så att man är helt inne i byn ändå :angel:
Lycka till!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Min som började förskoleklass nu i höstas. Efter en turbulent start har det ändå blivit väldigt bra och sonen trivs i skolan, har...
Svar
9
· Visningar
2 666
Senast: Mabuse
·
Småbarn Sonen 4,5 år har haft det lite kämpigt på förskolan i höst. Alla hans vänner slutade för att börja på skolan, och han har inte riktigt...
2 3
Svar
40
· Visningar
9 052
Senast: Soapbubble
·
Övr. Barn Vår 9åring går i en stor skola, nu i 3:an. Det har sedan förskoleklass varit stökigt och ett ganska rått klimat. Gång på gång har vi...
2
Svar
35
· Visningar
7 349
Senast: Miks
·
Småbarn Nån annan som har samma "problem"? Är inte det enda, sonen på snart 14 månader är väldigt sen i mycket, pratar inte, pekar inte, har...
2
Svar
28
· Visningar
8 435
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp