Hur tänker folk egentligen???

skjona

Trådstartare
Var häromdagen på ATG kliniken i närmsta stad för att sko vår lilla ömtåliga fullblodsdam. Inne på kliniken stod en skrikig ,men väldigt snygg B-ponny i boxen bredvid.
Medans vi stod och pratade lite med hovslagaren kom pappan och hans lilla dotter(8,9 år cirka)och bad om lastningshjälp.
När vi kom ut såg vi att det var just den lille ponnyn som inte ville gå på.
Ponnyn var inte inriden eller inkörd samt mycket tuff och respektlös.
Familjen verkade vara totalt okunnig om hästar i största allmänhet men hade köpt ponnyn för att den var billig.........

Nu undrar man ju en del.
Hur kan man som säljare lura på dessa dessa helt oerfarna människor en ohanterad ponny ,de kan ju skada både sej och ponnyn ?
Och varför köper man en sådan ponny om man är nybörjare i hästbranschen????
 
Sv: Hur tänker folk egentligen???

Har också tänkt på detta, så ansvarslöst. Men sedan borde ju även föräldern se till att skaffa sig en lämplig ponny åt ungen istället för att vara förblindad av priset. Vet en familj som köpte sig en problemponny som blivit misshandlad till sin unge för att den utseendemässigt var fin, billig och stod nära.. Slutade ju inte så bra kan jag ju säga..
 
Sv: Hur tänker folk egentligen???

Jag tror att du har svaret i ditt inlägg: okunskap. Som nybörjare inom häst är det svårt att veta vad man bör köpa - och vad värre är, om man är riktigt okunnig förstår man inte heller att man behöver söka mer kunskap/hjälp innan man köper häst. Anledningen till att man köper en sådan ponny som nybörjare inom hästbranschen är alltså just att man är nybörjare inom hästbranschen.

Jag tycker att det är tråkigt när man börjar smutskasta sådana här familjer alltför mycket, utan att ha hela historien klar för sig. Ytterst få föräldrar köper en farlig ponny för att de tycker att deras barns säkerhet är mindre värd än några tusenlappar i mellanskillnad till en dyrare häst. Desto fler förstår inte att hästen de köper är farlig. Visst är situationen olycklig, men så länge föräldrarna lyssnar på råd och visar att de vill göra det bästa av situationen bör man inte förväxla okunskap med ansvarslöshet.
 
Sv: Hur tänker folk egentligen???

Men nu skrev väl inte Ts någon som skulle vara svartmålande utan bara undrade hur föräldrar tänker när dom gör så. ..
 
Sv: Hur tänker folk egentligen???

Föräldrarna vet förmodligen inte bättre. De är inte hästkunniga och förstår inte farorna riktigt.

Jag fick en farlig ponny av mina föräldrar. Det var inte för att de ville mig illa. Både de och jag hade ingen aning om att hästen eg var för svår för mig.
Nu klarade jag och häst oss oskadda.
Men det var ren tur egentligen de första åren. ;)

Oavsett tycker jag givetvis det är ledsamt för både flicka och ponny.
Men vet man inte bättre så händer sånt.

Däremot så tycker jag nog säljare bör ha lite mer samvete i såna fall.
 
Sv: Hur tänker folk egentligen???

Men nu skrev väl inte Ts någon som skulle vara svartmålande utan bara undrade hur föräldrar tänker när dom gör så. ..

Hmm, jag läste in en nedlåtande ton och tolkade ts som att hon antydde att föräldrarna köpt hästen bara för att den var billig trots den uppenbara faran för barnet. 3rixon fortsatte på samma tema med att beskriva föräldrar som var "förblindade av priset". Men jag kan mycket väl ha missuppfattat :).
 
Sv: Hur tänker folk egentligen???

Det kan ha varit jag som "läste" fel. ;)
Jag fick för mej att det var skrivet i en uppgiven förtvivlad ton.....
 
Sv: Hur tänker folk egentligen???

Men vadå?
När ponnyn krånglar hade de vett att be om hjälp. Det är mer än vad man kan säga om många hästmänniskor...
 
Sv: Hur tänker folk egentligen???

Som de andra säger..

Föräldrarna är så okunniga att de inte förstår att just den ponnyn inte passar dem.
Är man tillräckligt okunnig förstår man inte att man behöver ta reda på mer fakta innan man köper en ponny.
Kanske är de som en gammal kompis föräldrar som är bönder, de köper bara hästar för småpengar för att man är en idiot om man lägger en "förmögenhet" på en häst?
Inte kan de ett jota om vettig hästhantering, hur hovarna bör skötas, hur man på klokast vis fodrar sina hästar...
Alla deras hästar får fång, det kan gå 18 veckor mellan skoningarna och då av en dålig hovis som verkar helt snett och vindt, alla hästarna är oerhört ouppfostrade och passande utrustning är mest varför då?
Å tycker på riktigt att allt är bra...

Jag hoppas att de sköter deras får och kor bättre än vad hästarna sköts....

Så allt är ju relativt vad man tycker är bra och inte...
 
Sv: Hur tänker folk egentligen???

Jag vet ganska många som köper riktigt, riktigt dyra hästar, men ändå inte vet det mest grundläggande kravet, att hästar ska gå i hage.
 
Sv: Hur tänker folk egentligen???

Men nu måste jag fråga, hur vet du att säljaren har lurat på dem den här ponnyn? Var du med när de köpte den? Vet du vad köparen har sagt till säljaren vid köpet? Var det ens föräldrarna som tittade på hästen, de kanske endast betalade på inrådan av någon annan.

Halvt knapplån.

Inte någonstans står det att hästen var billig, ingen här vet vad hästen kostade eller varför man gjorde köpet. Personligen anser jag att man förser sig med mer info först innan man gör ett uttalande av de slag som förekommer här.

I övrigt vet jag många människor som har häst och har haft i många år, som inte kan lasta än idag.
 
Sv: Hur tänker folk egentligen???

Detta berättas som sant men jag vet inte om det är det .En icke hästkunnig familj köpte en ponny åt dottern ,ponnnyn förändrades och växte så dom tog hem vet för att kolla hälsan .Vet undersökte "ponnyn"och gratulerade till den välmående unga ardenner hästen.
 
Sv: Hur tänker folk egentligen???

Finns ju inget heller som säger att ponnyn är ouppfostrad utan kan ju varit stressad och ovan att åka bort? Likaså betyder det ju inte att familjen har en ponny de inte klarar av på hemmaplan eller att de inte har den uppstallad så dottern får all hjälp hon behöver, det behöver ju inte ens vara deras ponny utan kan vara så att ägaren inte kunde närvara själv utan de är bussiga och ställde upp.
 
Sv: Hur tänker folk egentligen???

Detta berättas som sant men jag vet inte om det är det .En icke hästkunnig familj köpte en ponny åt dottern ,ponnnyn förändrades och växte så dom tog hem vet för att kolla hälsan .Vet undersökte "ponnyn"och gratulerade till den välmående unga ardenner hästen.

:laugh: Klockrent!
 
Sv: Hur tänker folk egentligen???

Delvis kl...

Min förra sambos lillasyster fick en b-ponny som jag inte såg på flera år irl pga att dom bodde > 50 mil bort.
Jag fick veta att den var rätt jobbig att rida in men det gick tillslut.
4 år senare hade hon vuxit ur den och då skulle den säljas.
Dom hittade en köpare och vid besiktningen var jag med.
Allt var bra förutom när veterinären skulle kolla tänderna för att åldersbestämma ponnyn. Veterinären sa ponnyn var det 5 år enligt tänderna och att dom inte kunde "ljuga".....
Det visade sej att morbrodern tjejen fick ponnyn av hae köpt den på en marknad som 3 åring när den irl bara var 1 !!!!
Inte konstigt den var svår att rida in.....

Nu löste det sej och ponnyn blev över 30 år och var aldrig sjuk eller skadad i hela sitt liv trots den tidiga ridningen

Så ardenner historien kan vara sann tyvärr :(
 
Sv: Hur tänker folk egentligen???

Ja om man såg mig, husse och våra 11or på utställningen så låg nog noll koll i mångas tankar. De blev helt galna av att gå på varsin sida om eltråden på okänd plats :eek: En och en är de bombsäkra...
 
Sv: Hur tänker folk egentligen???

Ja om man såg mig, husse och våra 11or på utställningen så låg nog noll koll i mångas tankar. De blev helt galna av att gå på varsin sida om eltråden på okänd plats :eek: En och en är de bombsäkra...

Ja och när jag var på westerntävling med min fyraåriga välridna och väluppfostrade häst, så skulle man nog också tänkt något liknande. Häst pep och skrek efter sällskapet, var knappt styrbar så jag avbröt ritten.
´
Det kan vara situationen som skapar problem som inte finns i normal vardag.
 
Sv: Hur tänker folk egentligen???

Tyvärr inget ovanligt. Vet om två liknande köp som gjorts så bland bekanta. Det var ju sååå billigt! Men de vägrar ju lyssna när man ger dem ett råd så de får helt enkelt lära sig själva.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fästa huva
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp