Hur ta reda på ts på hösilge?

amalia

Trådstartare
Nu har jag sökt som en tok men inte hittat något svar. Vet ju att det pratats om tidigare...

Men ställer frågan på nytt:

Visst finns det ett sätt att ta reda på ts-halten genom att torka hösilaget?

Är i väntan på att skicka in prov till analys men väntar på att fler balar ska hinna öppnas (ett prov ligger i frysen på vänt redan). Är däremot lite nyfiken på ts-halten. Jag har inte så stor vana vid hösilage, men vårt är åt det torrare hållet iaf skulle jag tippa på.

Någon som har koll på hur man gör?

Sv: Hur ta reda på ts på hösilge?

Jag väger upp ca 200g hösilage på en digitalvåg. Sen lägger jag det i en ugnsfast form (väger den också såklart innan), och så in med det i ugnen 100 grader på nedersta falsen. Ta ut formen efter en stund (20-30 min kankse) och väg. In i ungen igen en stund (10 min ca) och ut med den igen och väg.Och så får man hålla på. När form+hösilaget vägt lika mkt sista två vägningarna är det klart. Brukar ta en timme ungefär totalt om det inte redan från början är jättetorrt hösilage, då går det nog snabbare.

Säg att hösilaget vägde 200g när du satte in det i ugnen. Efter torkningen väger det säg 110g. Då delar du 110 med 200 så får du fram ts-halten. 110/200= 55ts.
:)

Enligt detta testet är det en ts på 64%. Får se vad det visar när jag skickar iväg på analys sedan!

Jag går efter vad Hippocampus skriver hur man ska göra. Alltså: ta exakt 1 kg ensilage, torka på svag värme i vanlig ugn tills det är torrt, därefter väg. Litar inte på småduttar man ska torka.

Men 1 kg, det blir rätt stor mängd volymmässigt och får inte plats i min ugn... Bara 100 gram rymde en stor ugnssäker form...

Men nu var det bara ett "nyfiken"-test för min del. Silaget ska skickas in på analys så fort vi öppnat lite fler balar!

Det spelar ingen roll om du tar 100 gram eller tio kilo ts halten är ju den samma:idea:

Det får inte plats i min ugn heller, därför torkar man i omgångar...;)

Ja, men jag litar ändå inte på småduttar..så är det med mig.

:idea:Okej så det du menar är att du tar flera småprov för att få ut ett medelvärde!

Hur mycket har det skiljt mellan proverna då (från samma bal?).
*Nyfiken*

Alltså det är en grej jag inte riktigt kan förstå, när man ska skicka hösilaget på analys, så ska man ju ta av flera balar, men då måste man ju också göra slut på balarna på ett antal dagar...hur klarar ni av det? förvirrad:D ! då måste ni ju också skicka in analys rätt ofta? eller?

Man lägger proven i frysen så länge. När man sedan har fått ihop från tillräckligt många balar så skickar man in. Ju fler balar desto mer rätt medelvärde. Fast ju fler balar man tar ifrån desto längre tid dröjer det tills man får en analys.

Det kräver dock att man har hösilage från ett och samma parti.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Behöver lite råd om mitt hösilage :) Förra året så lyckades min fodergubbe pricka in att slå, torka och plasta balarna mellan alla...
Svar
15
· Visningar
5 996
Senast: trollmamma
·
Foder & Strö Då jag missade att tinga grannens höparti med bra kvot (dock ej mineraler eller socker analyserat) står jag i läge att leta annat...
2
Svar
33
· Visningar
3 515
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 161
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Malignt melanom?