Hur svårt ska det vara? Frustrerad!

F

fizzywig

Sedan ett par månader tillbaka är jag på aktiv jakt efter en hobbyhäst men har hittills inte hittat någon som passar. Hur svårt ska det vara egentligen?

Jag har inga höga krav och tycker ändå att jag letar i en rimlig prisklass. Kan tänka mig att ta en häst på foder till och med men ändå hittar jag ingen.

Har varit och provridit några och bara blivit mer och mer besviken, frustrerad och trött för varje gång. Är inte hästen skadad (att inse att man tittar på en mer eller mindre blockhalt häst efter att ha åkt 3 timmar enkel resa känns sådär) så är den inte alls som ägaren beskrivit. Har varit med flera gånger nu om att hästen säljs dagen innan min bokade provridning, jättekul! Jag tycker ändå att jag frågar om PRECIS ALLT innan jag ens bokar en provridning och att jag sållar bort ägare som känns sådär.

Okej, nog klagat och till frågan istället. Hur hittade ni er/a häst/ar? Vart? Kontakter? Internet? Tidning? Vad tycker ni är rimliga krav på en häst man vill träna lättare dressyr med (inga som helst tävlingsambitioner!), rida ut samt eventuellt hoppa litet och lätt? Pris?

Börjar bara kännas så hopplöst när min box fortfarande står tom..

Sv: Hur svårt ska det vara? Frustrerad!

Hej!

Jag hittar massor av trevliga hobby-hästar för nästan inga pengar alls. Men mina krav är inte så höga: hästen ska ha fyra ben, man och svans:D

Jag har hittat två via personliga kontakter (en vbl-travare, 3½år, som skulle slaktas om ingen köpte, en fjording, 6 år som skulle slaktas), trevliga träningsbara indivder som dock inte var mycket att hänga i julgranen när jag köpte dem.

Övriga via annonser på hastnet resp blocket. En för att han var så fantastiskt söt med go blick som 1½-åring, övriga för att de varit billiga...:devil:
De flesta av mina hästar har varit helt oinridna när jag tagit över dem, vilket förstås sätter ner priset en del.

De två jag nämnt ovan, är numera hyfsat utbildade och går jättebra att träna dressyr på, och går att hoppa mindre hinder för nöjes skull.
Har en kbl-travare som är en riktig dressyrtalang, vi lekte dressyrtävling för någon månad sed vilket varken hästen el jag gjort tidigare, och vi fick godkända 61.48 (tror jag)% och vann klassen (LC:1 så det är ju leknivå). Inte heller mycket pengar.

Så det där med hur lättfunna de är, och vad de kostar, hänger nog helt ihop med vad man vill ha för något!

Jag är glad så länge mina inte har någon större skadehistorik, och så länge priset är snällt...
har även islandshäst och quarter-korsning.

Lycka till i jakten!!!

Finns säkert en lämplig häst för dig också! Men tänk igenom riktigt noga vad du vill ha, och vad du menar med att det går att träna lite dressyr - vilken nivå då?
Min vbl-travare går en bra dag i princip msv dressyr (skolorna sitter i alla gångarter, gör rena byten ner till var tredje steg, övergångar fritt mellan gångarterna och gör halt ur samlad galopp resp tar rätt galopp ur stillastående, men en dålig trav utan vettiga ökningar då det bara blir springigt), likadant med fjordingen (dock sitter inte bytena riktigt på henne men hon har påbörjat galopp-piruetter hyfsat med en bakbensdiameter om 1½ meter eller så, travlängningarna rätt OK men saknar det där sista framåtslängandet om du förstår hur jag menar) så jag tycker definitivt att det går att träna dressyr även på sådana hästar. Men det har krävt en hel del jobb - lindrigt sagt! Och jag föreslår inte, för tydlighets skull, att alla ska älska den typen av häst.
Skriver detta mer för att illustrera att det är hästägarens fantasi som är viktig när det gäller användningsområdet.

Åh, jag bara älskar ditt krav: fyra ben, man och svans! :bow::love:

Jag tvivlar inte alls på att varmblod (och fjordingar) kan, har svarat på flertalet annonser och provridit ett par st men jag vill gärna att hästen ska gå att rida på utan att den bara springer vilket tyvärr varit fallet under mina provridningar. Jag vill gärna att hästen dessutom ska vara lätthanterlig, kunna lastas, stå själv kortare stunder osv. Så lite skadehistorik som möjligt, såklart. Med lite dressyr menar jag verkligen bara på hobbynivå och för skojs skull, har inga jätteambitioner. Har inget emot att lägga ner jobb och tid på hästen, vill ju att vi ska utvecklas tillsamans men någonstans vill jag ändå att det ska "klicka" och bara kännas "WOW! Det här är MIN häst".. Förstår du hur jag menar?

Det stora problemet med travare/varmblod är för mig alla andras åsikter. Jätte löjligt, jag vet.

Känns som ett enda svammel från min sida och vet väl inte vad jag vill ha ut av tråden egentligen.

Hejsan svejsan... Jag har också hittat 4 superfina hobby/fritidshästar på Blocket till rätt kurs... Kamel fick jag mot fraktavgift av en god vän:eek: och han kom upp osedd:o....

MEN, ska man kanske tävla lite smått och har en viss inriktning/mål med sin ridning kanske det blir lite svårare... men jag tror absolut inte det är omöjligt... Kul att du egentligen inte har nått emot VBT men lite ledsamt är det att du ska bry dig i vad "vissa andra" tycker... En travare är ju oftast ganska lätt i hantering/lastning och skoning och allt annat kan man säkert få till med tålamod, kunskap, ödmjukhet och tid....

Hoppas du hittar pålle med stort P:D

Du kanske bara har haft otur och har en hyfsad budget, dina krav är högst rimliga men matchar de din plånbok? Ät det billigast billiga för 0-8/10.000, eller en bit upp på skalan?

Tycker det verkar finnas otroligt stort utbud, men kanske motsvarar inte alla bilder och beskrivningar verkligheten :confused:

Jag står i motsatt situation och är en säljare som försöker ge en ärlig bild av en i mitt och andras tycke bra häst, men tycker det är svårt att hitta en seriös köpare. Vill ju att såväl häst som ryttare skall trivas med varann! :laugh:

jag hade turen att ha en väninna som måste bli av med några hästar,efter några omochmen köpte jag ett helt underbart islandsto av henne (till hälften med en annan kompis) och priset skall vi inte tala om..(billig var hon):love:

Häst nr 1- Hade mamman på foder och när sista avkomman skulle säljas så köpte jag den. Så den hästen lämnade aldrig stallet. Bytte inte ens box, bara ägare på papperet. Uppfödaren var en vänn och tillika stallägaren.

Häst nr 2- Den har jag nu. En medryttarhäst som halkade över till foderhäst och som jag senare fick överta. Hon står fortfarande kvar i samma stall som hon hela tiden stått i men vid årsskiftet har jag en "egen" plats som jag flyttar till.

Med andra ord så har jag inte gått utanför stalldörren ännu för att köpa häst. Verkar både skrämmande och spännande med att åka runt och prova nya, okända hästar och träffa alla dessa säljare.

Önskar dig lycka till och hoppas du snart har din drömhäst i stallet

Mvh Voff

Jag hittade min här på annonserna på buke..

Jag köpte min förra året, Och då var hon bara 1 år.
Och nu är vi på god väg! Hon blir precis så som jag vill ha henne! :love:

Jag har träffat på flertalet travare som funkar kanon som hobbyhästar, så sålla inte dom helt!

Lycka till där ute i hästdjungeln!

Jag har också hittat alla mina hästar på annons, dock har jag aldrig kommit hem med en häst som var vad jag tänkte mig från början :rofl:

De två senaste kan jag berätta om t.ex.

Häst 1 (köptes 2005, fick tas bort 2009) - 16 årigt arabsto, stressad till 1000, aldrig lastad utan droger, svårriden men med kapacitet när man väl fick ordning på henne. Denna hästen köpte jag nog mest för att hon framkallade mina moderskänslor, jag ville bara ta hand om henne när jag såg hennes oroliga blick. Hon blev dock en helt underbar häst när hon väl började bli säkrare och litade på mig, även om hon fortfarande var nervig och het att rida. Vi kom dock tillsammans upp till LA nivå i dressyr och MSVB i hoppning. Betalade 20.000kr för henne.

Vad jag egentligen letade efter där var en lugn och trygg häst, pigg men inte het. Skulle hålla ponnymåttet (hon var maxad D, så där höll hon, haha). 6-13år.

Häst 2 (Kom för knappt 3 veckor sedan) - Fjordvalack, 3 år. Insutten, tömkörd och körd med draglinor. Han var väldigt respektlös mot människor överlag när han kom, dock var det oväntat lätt att åtgärda, räckte med ett pass på en kvart med ledövningar i paddocken, sedan dess är han helt underbar i hanteringen på alla sätt. :D Han skrittade sina första steg med ryttare på ryggen så sent som idag :) Pris: 15.000kr

Då letade jag efter ett väl inridet fjordsto, 5-12 år, stor D-ponny eller liten storhäst. (Ville är 140cm, men växer nog lite till).

Jag är dock jättenöjd med båda dessa hästarna :laugh:

Jag är inne på min andra foderhäst.

Den första var en gammal bekantskap, en före detta medryttarhäst som visade sig ha sålts till en här i närheten, så när nuvarande ägaren hörde av sig och behövde vara av med hästen ett tag tackade jag ja.

Stoet jag har nu ägs av en härifrån som är iväg och pluggar. Dom andra på stallet tyckte jag behövde en häst, och när dom fick höra att den här behövde en fodervärd bokade dom helt enkelt en provridning åt mig! Jag gillade hästen så efter ett par provturer fick hon följa med hem. Hon är väl ungefär en sådan häst jag skulle leta efter om jag var på hästjakt: ca 160 hög, stadig, orädd och alldeles lagom framåt. Hon är t-märkt men har varit fräsch i många år efter skadan.

Jag har bara ringt på en hästannons i mitt liv, en bruksnordis, men där blev jag liksom du ganska besviken efter att ha åkt 45 mil för att provrida och hittat en häst som vägde 100 kg mer än i annonsen och bara studsade omkring när man red. Sen kom det annat ivägen för hästskaffarplanerna och plötsligt stod det ju en Ariel i stallet så för tillfället letar jag inte alls!

Jag satte in en annons efter ha svarat på annonser ett tag och fick ett gäng svar. Kom hem med ett skogstokigt och gravt överviktigt islandssto. Jag hade tänkt mig en äldre tanthäst... (inte för att jag är tant, men det var det jag ville ha) men det blev bra det här med :D.

Kan ta de jag köpt då, har haft några foderhästar också men de har jag fått tag på genom vänner som inte haft tid för tillfället.
Häst nr 1, en god vän hade en bekant som varit med ryttare på en häst som skulle säljas, åkte dit och blev väl inte stört förälskad direkt, men något i hästen lockade. Köpte och fann min själsfränd. :love: Såg annonsen på henne strax efter att jag köpt henne (på den tiden man köpte hästfynd -tidningen- så annonserna var ju inte alltid helt aktuella) och jag hade aldrig ens ringt på henne om jag sett den. Tyvärr finns den inte längre med var min bästa vän under många år.

Häst nr 2, livdjursauktion. En underbar häst som jag inte ens klappat på när jag köpte. :angel: Men bra blev det.

Häst nr 3, annons på buke. Helt osedd. Ägarna kom med den i transporten. En urgo liten häst.

Häst nr 4, annons på blocket. Köpte men det blev inte alls som jag tänkt mig så jag sålde vidare efter en tid, nya ägarna älskar den. :laugh:

Den tilltänkta häst nr 5, nära bekant. Hoppas att hästen kan uppfylla mina önskemål. :laugh:

Men håller med om att det är svårt, det är en djungel. Jag har dock haft väldig tur ändå tror jag med mina. Ingen har varit superdyr direkt. Den dyraste var häst nr 4, 40 000, så det behöver inte bli bättre för att det handlar om lite mer pengar. (för mig är det mycket pengar ska jag påpeka :p)

Har inget emot att lägga ner jobb och tid på hästen, vill ju att vi ska utvecklas tillsamans men någonstans vill jag ändå att det ska "klicka" och bara kännas "WOW! Det här är MIN häst".. Förstår du hur jag menar?
QUOTE]

Hej!

Det är här du har för svårt krav... förstår dock precis hur du önskar!
Det är då man får lägga ner en hel del tid på att leta och hoppas.

Kan erkänna att det har varit på det sättet med endast en av mina tio (HJÄLP!) hästar.
Vbl-travaren tittade jag på och tänkte "ska jag verkligen köpa det där?", det är för tio år sed och jag älskar hästen.
Med fjordstoet tänkte jag "herregud! Jaja, går det inte så kan ju jag skicka henne på slakt". Och hon är den trevligaste individ man kan tänka sig.

Lester, min nu 3½-årige fjordvalack, såg jag på en annons och skulle då verkligen inte ha ha fler hästar, men blev bara:love: över bilden. Och han är det finaste som finns i hela världen:love:

Övriga har varit mer eller mindre ömmande fall som ingen annan ville ha och som har fått komma till mig där de alla är omtyckta.
Lukas var ganska personlighetsfattig, lite tråkig kbl-travare som dock är ung och trevlig i temperament som ridhäst (tycker att det är onödigt att springa fort) och han vinner också med tid.

Så jag är en riktig galenpanna som köper på mig hästar som ingen annan vill ha, och är envisare än synden:devil: och väldigt nöjd med mina hästar.

Mina krav är alltså fyra ben, man och svans. Och inte skulle de vara dyra heller, för jag behöver definitivt inte fler hästar (har inte behövt på flera år, men fyller på ändå för jag ramlar över dem):angel:

Fast nu har jag kommit på att jag egentligen vill ha en frieser och har vissa kval eftersom jag tycker att det är förfärligt mycket pengar som de kostar, och jag behöver DEFINITIVT inte fler hästar...:angel:

Poängen med mitt svammel är att man växer ofta ihop även om det inte är kärlek vid allra första ögonkastet!

Hoppas du ramlar över din drömhäst!

Min första ponny för många år sen hittade vi genom kontaker, var den enda ponnyn jag provred och tog den direkt. Min första stora häst var den andra hästen jag provred (provred en på samma ställe vid samma tillfälle) och slog till direkt även där, det var också kontakter.

Mitt senaste tillskott som jag fick hem i september, stod på ett stall som jag jobbade på under några veckor. :)

Vi hade problem förra vintern att hitta en ny häst. Mamma ville ha en nordsvensk brukshäst, antingen ett sto med bra stam eller en inriden valack som kan agera ledarhäst vid inridningen av vår 3åriga nordis. Vi avverkade alla i vår omgivning först och hittade inga alls, när vi ökade upp sökområdet hittade vi två stycken låångt bort (20 mil typ). Vilket då gjorde att jag tänkte "ja, men ska vi ändå långt så kollar jag om det finns fler hästar i den staden som vi kan kolla på".

Det slutade med att vi kollade på en nordsvensk bruksvalack, inriden, men som kändes helt fel för oss på alla sätt. Sen åkte vi och kollade på den där "extra hästen" och jag föll pladask! Det visste jag egentligen att jag skulle göra, det var ju en arab (som jag älskar :love:) och det var så vårt hästletande slutade. 3 dagar senare stod han i mitt stall och uppfyllde mina drömmar. Mamma fick klara sig med en nordsvensk i stallet :p

Jag har i dagsläget tre hästar.

Den första har jag haft snart 9 år, henne hittade jag genom dåvarande stallägaren som var bekant med uppfödaren (hon har tävlat min hästs mormor för 100 år sedan eller något sådant). Det är verkligen mitt livs häst och det KLICKADE redan innan jag suttit upp :love:

Den andra fick jag också genom kontakter, nämligen uppfödaren till den ovan :D Hon var ett as på de flesta sätt och ingen häst jag hade köpt i vanliga fall. Nu var det inget vanligt fall och drygt 2 år senare är hon underbar! Eller ja, oftast ;)

Den tredje är egen uppf, son till den första och ja, givetvis klickade det där också :D Han är dock snäppet under sin mamma i underbarhet, men ingen kan mäta sig med henne ändå.

Jag har köpt häst via annons två gånger och genom kontakter fyra gånger, föredrar helt klart det senare även om jag inte blivit missnöjd med de jag köpt genom annons heller. Nämnas bör kanske att de jag köpt på annons har varit de tillfällen jag letat häst, de via kontakter har jag blivit kontaktad och tillfrågad om jag var intresserad.

Det börjar redan märkas rejält att uppfödare inte längre satsar på att få fram trevliga hobbyhästar utan de satsar istället på prestationsavel eftersom det ligger mer pengar där. Jag tycker det är synd eftersom folk i allmänhet inte behöver en häst som har kapacitet för SVÅR dressyr och hoppning utan det räcker för lätt -MSV-klass... Jag hoppas denna trend snart vänder för vart ska vi hitta hästar till våra ridskolor och svenssonryttare om 10 år?

Jag höjde mitt maxpris med ca 10.000 och hamnade hos de mer seriösa säljarna.
Köpte min första häst från en privat ridskola vid Drottningholm i Sthlm och det var av en näringsidkare.
Hästen var kanon, dock tyvärr typisk ridskolehäst så det blev till att lägga otroligt mycket jobb. Men den var snäll och omtyckt av alla som hanterade den och vi utvecklades bra tillsammans.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
623
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 055
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 053

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka