Hur svårt är det för en som bara travat att galoppera?

E

emma_sthlm

Anledningen till att jag frågar är att jag själv lärde mig galoppera för sisådär 11 år sedan och minns ingenting om hur det var att lära sig galoppera, eller ens hur man lärde sig.

Personligen tycker jag att galoppera är mycket enklare än trav, förutsatt att man sitter på en lugn häst med mjuk galopp.

Det är nämligen så att jag har en vän som kan alla grunder inom ridning och jag tänkte ta med henne på en uteritt.
På stället vi ska rida är alla hästar lugna som filbunkar, men frågan är - är det vansinne att testa på lite galopp på en sådan uteritt med en kunnig ledare givetvis?
Vad tycker ni?

Sv: Hur svårt är det för en som bara travat att galoppera?

Har varit på turridning några gånger med folk som i princip aldrig har ridit någonsin innan och de har både travat och galopperat utan problem. De har älskat det :D! Men det förutsätter också att hästarna är lämpliga för det vilket de verkar vara på det stället.

Det bästa är nog att se hur personen känner det på plats. Om ni rider och traven går bra och personen känner sig säker så kör, om inte är det bäst att låta bli :)

Beror på hæsten, jag vet en ryttare med medfødd usel balans pga handikapp som kan spurta på en hæst som springer snællt rakt fram men knappt kan trava på en mer ostadig hæst.
Kan personen stå upp i lætt sits ær det såklart ett pluss.

Det verkar vara lättare för många att galoppera då det är en mjuk, gungande rytmisk gångart (för det mesta).
Men om hon inte kan fatta galopp själv så bör hennes häst hänga på din väldigt snabbt med att fatta galopp
för slängtrav får en ur balans väldigt lätt.

Och mantag är bäst!:banana:

Är hästarna pålitliga, ni känner er trygga och har en erfaren ledare med er så är det inga problem! Min lillebror fick galoppera första gången han satt på en häst. Hästen var trygg och jag red framför.. Faktiskt så körde vi några galopp race också! :) Känner man att man tappar balasen så är det bara att ropa till ledaren att den ska sakta av. :)

Tack för svaren :)
Den här tjejen är lika gammal som jag, 20 och har gått på ridskola i 4 år, de fick aldrig lära sig galoppera (OT, men är det inte brukligt att man får lära sig galoppera innan dess?)

Och hon skulle nu vilja testa på en galopp-tur, hon är orädd och har bra balans så det verkar som vi kan testa på det då :) bad också ägaren på turridningsstallet att ge henne en extra snäll häst!

ja det var konstigt att inte få lära sig galoppera!

jag har jobbat som turridningsguide och vårat krav på att få följa med på uteritterna med trav och galopp var att man kunde rida lätt. kan man göra det någorlunda balanserat klarar man att fatta mantag och stå upp i galopp också!

Liknande trådar

Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
466
Senast: __sofia__
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682
Träning Hejsan! Behöver tips och råd. Har en väldigt energisk häst som stundvis blir rätt het. Jag kan hantera det i skritt och trav och känner...
2
Svar
28
· Visningar
3 979
Ridning Hej! Jag har skrivit en tråd här tidigare om att jag nyss börjat rida igen efter att på grund av ridrädsla efter en olycka inte ridit på...
2
Svar
39
· Visningar
3 555

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka