Hur svårt är det att tölta i uppförsbacke?

skogsridmulle

Trådstartare
För oss blir det gärna några galoppsteg eller galopprollar i kortare uppförsbackar, längre uppförsbakar blir det galopp om vi inte skrittar. Är det bara för oss det är svårt att tölta i uppförsbackar? Vad tycker ni?:)

Sv: Hur svårt är det att tölta i uppförsbacke?

Jag är rätt ny inom islandsvärlden och har lite svårt för tölt på alla möjliga håll. De gångerna jag lyckas några längre sträckor så är det oftast plant eller lite ner, men jag har faktiskt lyckats tölta när det lutar lite uppåt med.

Men så som jag har förstått det så blir det lättare att tölta i nerförslut eftersom hästen får vikten mer på bakdelen, om man tänker på hur mna själv går i en nerförsbacke så blir det ju lite samma sak. I en uppförsbacke däremot blir det ju hästen mer framtung och skjuter på mer bakåt, och har därför svårare att få in bakdelen under sig. Därför blir det svårare att tölta i uppförsbacke. Så rent teoretiskt så är det svårare i uppförsbacke, men sen är det ju säkert individuellt, det finns många med stark tölt som klarar av att tölta på i uppförsbackar.

De flesta hästar har svårare att tölta i uppförsbacke (finns dock undantag, en del passtaktiga hästar blir bättre uppför...) så jag brukar välja trav och galopp när det börjar luta för brant uppför.

Min häst töltar mycket hellre i uppförsbacke än nerförsbacke. Hon är en häst som väljer trav före tölt och faller jätte lätt ner i just trav om man rider nerför.

Våran töltmaskin Snöggur töltar i uppförsbacke. Det finns ju visserligen gränser för lutningen, men änsålänge har han själv inte blivit taktoren innan vi bytt gångart. Mathias hade ingen aning om att det är jobbigt o tölta uppför så de har kört tölt i uppförsbacke relativt mycket :D Men blir det brant så lägger vi trav eller galopp.

Min lilla Kveikja däremot, som inte hunnit bli så stark hon faller i trav eller hoppar över i galopp om det börjar luta uppåt.

Jag har iaf blivit lärd att inte tölta i brantare lutningar uppåt, men varför undrar jag nu? På snöggur verkar det ju inte vara nåra problems.

Min lilla pingla tölta så fort jag be om det, om de då inte lutar för mkt uppåt. Men det är nog oftast lite svårare för dem att tölta i uppförsbacke. Jag håller med yew98fq, det blir lättare för dem som är välidgt passtaktiga i uppförsbackar att tölta har jag upplevt. Lutar det jätte mkt väljer jag oftast galopp.

Sån är min passiga också, klockren uppför men inte utför.

De flesta hästar har svårare att tölta i uppförsbacke (finns dock undantag, en del passtaktiga hästar blir bättre uppför...) så jag brukar välja trav och galopp när det börjar luta för brant uppför.

Japp, dom blir oftast lite framtunga, alltså mera travtakt, min söta medryttarhäst är en riktig töltmaskin, dock lite lat, alltså en hel del travtakt i uttförsbake. Man behöver för det mesta riktigt bra bjudning eftersom att hästen måste trycka på mer! :rofl:

Jag har iaf blivit lärd att inte tölta i brantare lutningar uppåt, men varför undrar jag nu? På snöggur verkar det ju inte vara nåra problems.

Det har jag aldrig hört, någon som vet om det är så och har en förklaring?

Som ni skrivit ska det teoretiskt sätt vara lättare i nerförsbacke - det vet jag. Men jag var nyfiken på om det är fler som stöter på svårigheter i uppförsbacke? Nu går det iallafall lite bättre - kanske började vi(jag) koncentrera oss mer.

Tror det beror mycket på hästen. Min fyrgångare tycker det är jättejobbigt att tölta i uppförsbacke, medan ett svagt nedåtlut kan hjälpa honom att hitta takten själv. Däremot är effekten den motsatta för vår femgångare. Hon blir lätt passig i nedförslut om man inte samlar henne mycket. I uppförsbackar däremot kan hon ticka på i en mycket avslappnad form av sig själv, gärna på lång tygel. Min teori är att det har att göra med att hon har väldigt långt bakbenssteg, ofta så "springer bakbenen förbi" frambenen om hon inte lyfter tillräckligt fram, och så blir det allmän gångartsblandning:p I uppförsbacke så trampar hon inte så långt fram med bakbenen och det blir lättare för frambenen att hänga med, utan att hon behöver lyfta så där jobbigt (enligt henne då:angel:) mycket på frambenen.

Min ena häst Skrúd brukar börja tölta mycket bättre i korta uppförsbackar eftersom hon då måste börja ta i mer. Jag brukar aldrig tölta i branta uppförsbackar utan jag brukar välja galopp eller trav, jag har hört att det sliter väldigt mycket på hästens senor om man töltar i uppförsbacke.

Har inte provat töltat i uppförsbacke med Jorunn vi håller oss än så länge på plant underlag=)
Men nu fårn och med 1 jan skall vi ju börja åka iväg å träna för tränare minst 1 gång i veckan så när hon musklat upp sig lite kan jag prova..Så får återkomma med svar:D

Borde vara lättare tycker amn eftersom en häst måste sätta under sig i en uppförsbacke.. de tar ju verkligen tag med bakbenen då.

I nedför flyttas ju all vikt ner på framdelen och bakskjuter på..

Går man själv upp för en backe känner man ju hur man får ta tag med benmusklerna och rumpan.
När man går nedför kommer all vikt på knäna och det är mkt jobbigt att går nedför i branta backar.

Men det är bra träning att klättra bara man inte gör de varje dag!

Uppförsbacke hamnar hästen kraftigt på framdelen, och många hästar få svårare och vissa hästar bör man avstå från att ens prova.

Vill man öva tölten, så är faktiskt en nedförsbacke mer realistisk eftersom här skjuts bakbenen inunder hästen lite gratis sas men men man får rida med många halvhalter för att bromsa framdelen.

Det har jag aldrig hört, någon som vet om det är så och har en förklaring?

Som ni skrivit ska det teoretiskt sätt vara lättare i nerförsbacke - det vet jag. Men jag var nyfiken på om det är fler som stöter på svårigheter i uppförsbacke? Nu går det iallafall lite bättre - kanske började vi(jag) koncentrera oss mer.

Kvandi berättade att hon hört att det var bra att tölta i uppförsbacke.
Detta beror mycket på hästen och bärkvaliteten. En femgångare som gärna vill gå i grisepass är ingen bra idé att tölta nerför, eftersom dessa hästar ofta hamnar på framdelen om de inte lärt sig bära sin vikt på bakdelen. De här hästarna kan ha lättare att tölta i uppförsbacke- eftersom de måste ta i mer och då kommer den rena tölttakten.
En häst som har svårt för tölt har lättare att tölta i nerförsbacke för då får dem farten med sig. Dessa hästar behöver ofta farten för att kunna lägga vikten på bakdelen och därför är det bäst att tölta dem i nerförsbacke.

Vi har haft en mycket känd islandsinstruktör hos oss under hösten, vi har ju ett antal inackorderingar med islänningar och ville ge dem en möjlighet att rida för instruktör på hemmaplan. Just detta med tölt i backe diskuterades under teorilektionen, instruktören menade då att en lätt nedförsbacke är det optimala ALDRIG uppför oavsett taktproblem häst hade. Det ni kallar för grisepass eller passtakt, travtölt bygger tydligen på samma sak för taskiga bakben. Man kan då öka drivet i bakbenen genom att tölta i lätta nedförsbackar samtidigt som hästen samlas för att inte falla ner på bogen. Att tölta uppför understödjer en häst som redan är kraftigt på framdelen, och hjälper även hästen att fuska ännu mer med bakben.

Detta stämde precis in i vad jag upplevt nyligen.

Första gången jag fick riktigt bra tölt (alltså som jag tyckte då, tom jag kunde känna att det var bra och jämn takt) var av misstag i en ganska brant uppförsbacke. Vi brukar galoppera där och min lille häst hade massor med spring i benen. Jag skulle vänta in kompisen och fick hålla in honom massor. Vips så töltade han.

Andra gången planerade jag att tölta och började förbereda i lite svagt nerförslut, det gick lite sådär, men i slutet av backen fick vi till det och sen började det luta lite uppåt och då fortsatte han glatt att tölta. Annars brukar vi ha svårt att hålla tölten längre sträckor (inte så duktig än, jag alltså) men detta blev rekordet. Så långt har vi aldrig töltat varken förr eller senare.

Så jag kan skriva på din teori, för det verkar stämma bra på oss iaf.

Kvandi berättade att hon hört att det var bra att tölta i uppförsbacke.
.

Det där påståendet kan jag inte minns jag gjort, har du möjligtvis blandat ihop mig med nån annan?

Jag har aldrig hört att det skall vara bra... inte bra däremot.

Det där påståendet kan jag inte minns jag gjort, har du möjligtvis blandat ihop mig med nån annan?

Jag har aldrig hört att det skall vara bra... inte bra däremot.

Ursäkta mej, jag läste fel :o

Jag själv personligen tycker att man bör undvika att tölta hästar i uppförsbacke, eftersom det är lätt till att dom sänker ryggen för mycket och det kan leda till förslitningar. Jag tycker att man ska tölta hästarta på relativt platt.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
768
Senast: Ajda
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 546
Senast: Raderad medlem 149793
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 714

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar