Hur svårt är det att gå över från "vanlig häst" till islänning?

Sv: Hur svårt är det att gå över från "vanlig häst" till islänning?

Vet inte men massor av hästar står i små rutor till rasthagar även på sommaren, i stekande sol och utan skydd.

Det tycker jag är lite konstigt med tanke på hur utsatt en häst är i stekande sol utan möjlighet till skydd... betydligt värre än kylan på vintern tycker jag.

Nu är jag inte insatt i bestämmelserna då jag inte har haft egen häst sen 2003, men är det inte så att det måste finnas någon form av skydd i en beteshage? Typ en skogsdunge eller liknande?

Nej bara på den tid av året när gräset inte växer längre.

Jag har mina hästar ute så länge vädret tillåter, jag har inget skydd alls utan tar in dom om det blir busväder. Kan man inte göra så? Blir ju nästan samma sak som om de haft vindskydd att gå in i då ju. Kan tillägga att förra vidskyddet hade de sönder så vi kände inte för att bygga nytt x)

Stallas hästen in någon del av dygnet så är det ok, och det gäller under den icke betesväxande delen av året. Då behövs ingen ligghall, men går hästarna ute dygnet runt och året runt, så kräver lagen ligghall.

Kl
de senaste inläggen har väl knappast med ursprungsfrågan att göra?

Precis, det blev lite OT men bara bra att reda ut begrepp :)

Är det förresten vanligt att man har både islänning och "vanlig" häst? Har för mig att Nina Keskitalo har det eller har haft? (en gammal stallkompis har jobbat där så jag har för mig att hon sa att det fanns "vanliga" dressyrhästar med).

men jag och andra som är över 175 kan nog känna av detta lite.

Balansen får sig en törn och man får jobba om hela skänkelsystemet och det är inte det lättaste efter att ha ridit på ett annat sätt i 20 år skall man nu lära om=)
Men skam den som ger sig:D
? Jag är 1,76 lång. Rider 3-gångare sedan mitten av 70 talet. Jag rider islänning någon gång emellanåt (har varit både 4 o 5 gångare) och jag rider dem som vanligt. Har inga problem med vare sig balans eller skänklar. Bara att rida liksom. Jag förstår inte varför det skulle innebära svårigheter och varför man skulle ändra sitt skänkelsystem. Låter konstigt i mina öron. Jag kan ju bara utgår från min egen erfarenhet, men speciellt unik tror jag inte jag är.

Så sammanfattning av de hela är att skänklarna får lära om sig vid långa ryttare, bäckenbenet kommer få sig ett arbete i tölten, och man kommer vara fast för all framtid när man väl börjat rida dessa små lurvisarna=):love:
Utan att ändra mina skänklar tycker även långbenta jag att det är roligt att rida isisar emellanåt, men jag byter aldrig bort min stora häst mot en isis. (smaken är olika)

Hahahaaha!!!
kände några som fick en anmälan på sin lösdrift också, var väl någon som åkt förbi med en bil och sett en röd byggnad (för det är vad ligghallen ser ut som från vägen, en röd byggnad) och anmälde att det var någon som hade hästen i sitt garage.. herregud!

Jag gick över till Islandshäst för 2½ år sedan. Innan det red jag regelbundet på ridskola samt privata hästar. För 4½ år sedan var jag på Islands-läger med en kompis, hur vi hamnade där vet jag inte? Vi hade grymt kul! Även om jag inte fattade ett smack när det var pass eller tölt.. För liten för att kunna räkna ut det? Hmm. Efter det började jag komma i kontakt med Islandshästar då min låtsasfarmor hade en granne med två stycken, Vinur & Surtur. Jag fick rida och sköta om dem hur mycket jag ville, det var en himla lyx! Pia som hon heter, visade mig olika takter -vad som var rätt och vad som var fel. Jag fick verkligen efter första ridturen snabbt in känslan för takterna. Det är där problemet för vanliga ryttare sitter, det är väldigt knepigt när man är van med de "vanliga". Islandshästar har lite med 4-taktig galopp "fast ändå inte". Tölt och pass finns hur mycket som helst att grubbla på. På stuterier, där de även har turridning har de även ofta som vanliga ridlektioner, värt att prova på! Min mamma red regelbundet 2 år på ett islandsridcenter. Har du börjat rida Islandshäst kommer du aldrig att vilja rida "vanlig" häst igen! För det är grymt tråkigt jämfört med Islandshäst. Inte för att det inte är fart i "vanliga" hästar, men powern som finns i Islandshästen kan inte en New Forest eller ett halvblod ersätta..

Jag gick över till Islandshäst för 2½ år sedan. Innan det red jag regelbundet på ridskola samt privata hästar. För 4½ år sedan var jag på Islands-läger med en kompis, hur vi hamnade där vet jag inte? Vi hade grymt kul! Även om jag inte fattade ett smack när det var pass eller tölt.. För liten för att kunna räkna ut det? Hmm. Efter det började jag komma i kontakt med Islandshästar då min låtsasfarmor hade en granne med två stycken, Vinur & Surtur. Jag fick rida och sköta om dem hur mycket jag ville, det var en himla lyx! Pia som hon heter, visade mig olika takter -vad som var rätt och vad som var fel. Jag fick verkligen efter första ridturen snabbt in känslan för takterna. Det är där problemet för vanliga ryttare sitter, det är väldigt knepigt när man är van med de "vanliga". Islandshästar har lite med 4-taktig galopp "fast ändå inte". Tölt och pass finns hur mycket som helst att grubbla på. På stuterier, där de även har turridning har de även ofta som vanliga ridlektioner, värt att prova på! Min mamma red regelbundet 2 år på ett islandsridcenter. Har du börjat rida Islandshäst kommer du aldrig att vilja rida "vanlig" häst igen! För det är grymt tråkigt jämfört med Islandshäst. Inte för att det inte är fart i "vanliga" hästar, men powern som finns i Islandshästen kan inte en New Forest eller ett halvblod ersätta..

Glömde! Det är skapligt lätt att gå över från "vanlig" häst till Islandshäst :) Bara man får hjälp av någon kunnig med takter, men det får man ju oftast på ridskolor osv

? Jag är 1,76 lång. Rider 3-gångare sedan mitten av 70 talet. Jag rider islänning någon gång emellanåt (har varit både 4 o 5 gångare) och jag rider dem som vanligt. Har inga problem med vare sig balans eller skänklar.
Och hur går islandshästarna då? ;)

Jag förstår inte varför det skulle innebära svårigheter och varför man skulle ändra sitt skänkelsystem.

En bra ryttare är alltid en bra ryttare.
Jag satte en gång upp en tävlingsryttare på internationell nivå (fälttävlan) på en av mina absolut mest komplicerade Islandshästar genom tiderna.
Och han gick med henne bättre än någonsin.
Rent i både tölt och trav.
Så bra red inte jag på den tiden.
Och det var första gången hon satt på en Islandshäst.

Islandshästen är däremot mera avslöjande för en medelgod ryttare.
Alla brister som ryttaren har syns tydligt.

Och hur går islandshästarna då? ;)

Vad menar du med detta?
Rider man med säte (som ju är målet på stora hästar med inom dressyren) så blir det ju ingen större omställning precis. Är man däremot van vid att ge hjälper med underskänkeln och hälarna som många lite mindre erfarna ryttare gör, då blir det mycket större omställning eftersom man inte kommer åt att trycka med hälarna på samma sätt.

Så jag tycker egentligen inte att det borde bli några jätteproblem med skänklarna, balansen blir väl större omställning om man inte är van vid små hästar. Men har man bra balans så är det nog inte så krångligt heller.

Vad menar du med detta?
Rider man med säte (som ju är målet på stora hästar med inom dressyren) så blir det ju ingen större omställning precis. Är man däremot van vid att ge hjälper med underskänkeln och hälarna som många lite mindre erfarna ryttare gör, då blir det mycket större omställning eftersom man inte kommer åt att trycka med hälarna på samma sätt.

Så jag tycker egentligen inte att det borde bli några jätteproblem med skänklarna, balansen blir väl större omställning om man inte är van vid små hästar. Men har man bra balans så är det nog inte så krångligt heller.
Det jag menar är att det krävs en viss erfarenhet för att avgöra om en islandhäst går bra eller inte. Om den går taktrent och korrekt även i de "udda" gångarterna. Det spelar ingen roll hur mycket ryttaren tycker att det "bara" är att göra som man alltid gjort. Det viktiga är hur hästen arbetar och reagerar på hjälperna. Och som sagt det behövs erfarenhet för att avgöra det. Det finns dom som rider lätt i pass för att dom tror att det är trav. Det finns dom som rider runt i bunden passtakt i tölt och tror att det är ren och flott tölt.
Och det behöver inte vara olika raser som kräver anpassning med hjälper. Det kan variera mellan hästar också. Man gör helt enkelt inte exakt likadant på alla hästar.

Det kan jag hålla med om. Men just att man ger hjälperna olika tycker jag inte blir så jätteolika på islandshästar.
Precis som du säger så är alla hästar individer som är inridna på olika sätt och är olika känsliga för hjälper. Är man en skicklig så kan man snabbt anpassa sig till hästen man sitter på.
Det krävs ju inte så många ridturer för att lära sig hur hästen reagerar på hjälper, och så är det ju på alla raser.

Men jag håller med, det är svårt i början. Även om man är väldigt duktig och känner skillnad på allt så måste man ju veta hur det ska kännas när det är rätt! Och att få till det är inte det lättaste.
Men detta gäller ju takten, vilket iofs är en stor del i hästen går bra eller inte. Däremot tycket jag inte att man behöver någon speciell islandserfarenhet för att veta om hästen går bra, rent formmässigt, jobbar på rätt sätt med kroppen. Bortser man från takten så är det ju samma på olika raser. Det enda som skiljer är väl vad man eftersträvar för form i olika ridgrenar, men det är ju hyfsat likt i grunden ändå.

Senast ändrad:

Däremot tycket jag inte att man behöver någon speciell islandserfarenhet för att veta om hästen går bra, rent formmässigt, jobbar på rätt sätt med kroppen.

Man behöver få erfarenhet även där för att veta när hästen går bra och jobbar på rätt sätt med kroppen. Både när det gäller pass och tölt.

Men är man öppen för att lära och lyhörd för hästen så går det bra att gå över till islandshäst. Man får bara inte tro att det är att köra på som man alltid gjort och att hästen ska anpassa sig till ens ridsätt som funkat på tregångare. Man måste mötas åt.

Senast ändrad av en moderator:

Precis, det blev lite OT men bara bra att reda ut begrepp :)

Är det förresten vanligt att man har både islänning och "vanlig" häst? Har för mig att Nina Keskitalo har det eller har haft? (en gammal stallkompis har jobbat där så jag har för mig att hon sa att det fanns "vanliga" dressyrhästar med).

Jag har alltid haft både och velat ha 'vanliga' ponnysar och isisar, jag är visserligen inte nåt fan av riktigt stora hästar, men jag saknar alltid att ha nån arab eller connemara eller liknande, lite sådär runt 150-155 är lagom, att dressyra med.

Har i nuläget arab och isis. båda kommer ridas klassisk dressyr, lite hoppning, och vanlig gångarts ridning på isisen då och lite distans på araben.
(båda är ganksa nya så rids inte just nu dock i brist på passande sadlar och muskler)

Håller med, när jag red stor häst på ridskola för typ 20 år sedan var det hälarna och halvsågning i munnen som gällde. Har haft islänning i ett halv år nu och börjar äntligen fatta hur jag ska vrida knäna och använda sätet på rätt sätt. Är bra på att ha fast hand men måste träna på att göra småjustering. Har fortfarande en del kvar när det gäller längre benen och att vinkla tårna framåt, istället för utåt.

Jag tycker fortfarnade att det är stor skillnad på att rida islänning jämfört med stor, men skulle aldrig vilja byta tillbaka. Äntligen en häst med go i, trygg, lärsugen och som gärna varvar dundra i skogen med djup form i ridhuset:-))

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 716
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 017
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 104
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 220
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18