Hur svårt är det att gå över från "vanlig häst" till islänning?

stjarnfrugt

Trådstartare
Jag har som vanligt en massa grubbel i huvudet och nu gällde dagens grubbel detta.:o

Jag har ridit "vanliga" hästar (dvs tregångare både ponnyer och stora) hela mitt hästliv. Islänning har jag bara ridit några ggr allt som allt och tölta har jag nog bara provat två ggr. Dvs jag kan inget om varken hästarna eller ridstilen.

Eftersom jag tycker det är intressant att lära mig nåt nytt undrar jag nu hur stor skillnad det egentligen är på isalndsridning och "vanlig" klassisk ridning?
Hur länge tar det för en någorlunda van ryttare att skola om sig?
Varför har ni som övergått till islandshäst gjort det och vad upplever ni som mer positivt eller negativt jämfört med "vanliga" hästar och ridning?

Jag har aldrig intresserat mig för gångartsridning utan jag gillar dressyr, hoppning och skogsridning på hobby och "träna för sin egen skull"-nivå. Men jag är som sagt nyfiken då islandshästarna är så poppis och man kan alltid ändra sig och lära sig nya saker :)

Om man som jag vill prova på att rida islandhäst "på riktigt" dvs inte bara lulla runt i skogen på ett pärlband - finns det "prova på"-kurser och liknande för mer vana ryttare eller är allt på nybörjarnivå?

Sv: Hur svårt är det att gå över från "vanlig häst" till islänning?

Tjo!
Jag har ridit islandshäst i drygt 5 år, tror jag. Jag hade bara ridit på "vanlig" ridskola innan + att jag hade 3 egna hästar. Jag har alltid drömt om att ha en egen islandshäst och red på några turridningar innan jag sedan började ta lektioner där. Minns inte hur länge, omkring 1- 1½ år. Sen kom dagen jag köpte min första islandshäst, 4 år och ohanterad. Men jag såg det som en utmaning, hade ju folk omkring jag fått hjälp av vid behov. Han reds in och vi började rida för instruktör för att töltsätta honom osv. Idag är han 7 år, vi har tävlat 2 gånger, rider fortfarande för instruktör. Och jag ångrar ingenting! Det bästa jag gjort! Jag tyckte inte det var så svårt att lära sig rida islandshäst, men visst det tar väl ett tag. :laugh:

Grunden i ridningen skiljer sig inte, men det som ger många problem är att urskilja rätt takt och då främst i tölten. Även att tackla ev taktproblem kan vara ett gissel utan tidigare erfarenhet, och då taktproblem i trav och eller galoppen samt kanske även skritt.

Du kan rida som vanligt även om det är en islänning du sitter på, Det du får träna mera på är att lära dig signalerna och ridningen i de två extra gångarterna. Det grundläggande dressyrarbetet (stärkande,gymnastiserande/bärande) är det ingen skillnad på.

Jag har haft storhäst i lite dryga 20 år och har hållit på med islandshästar i 3 år.

Det jag känner som skillnad är dels att man inte har stödet vid vaderna som man är så van vid från stor häst.
Alla har väl inte detta problemet kan jag tänka mig er lyckosar som är under 165 tror jag inte har de men jag och andra som är över 175 kan nog känna av detta lite.

Balansen får sig en törn och man får jobba om hela skänkelsystemet och det är inte det lättaste efter att ha ridit på ett annat sätt i 20 år skall man nu lära om=)
Men skam den som ger sig:D

Sedan är de ju dehär med gångarterna och tölten.. jag förstår att jag har väl bara haft en röta men min islänning har inge som helst problem med takterna Tölten har hon inge direkta problem mer än at hon är slö och hittar mer än gärna små vägar till att slippa jobba=)

Så som ryttare måste man väl kunna lite för att få henne att tölta så där superfint som man bara drägglar.

Precis som med en stor brun häst med en nybörjare på ryggen går dom inte korrekt i form och trampar under sig utan går väl mestadels på framdelen utan att arbeta med ryggen.Men de betyder ju inte att hästen har några problem med att jobba rätt..Det är ju 100% ryttaren som inte kan bättre=)

Samma sak när det gäller mig.. min häst går inte korrekt för jag som ryttare inte kan bättre idagens läge..Men det är väl därför jag har häst.. för jag ska lära mig:D

Men jag har förstått att skillnaden kan vara superstor också som nybörjare är MIN erfarenhet att 5 gångare är mer svårridna och kräver oftast mer van islandshästryttare..Inte så konstigt enligt mig då den faktiskt har 1 gångart mer än 4- gångaren=)

De 5 gångare jag ridit har jag fått 4 taktig galopp passaktig tölt och passaktig trav samt skritt. Så det är ett rent passeri rakt igenom:o sen hoppar ägaren upp och hästen går hur rent och fint som helst=)

Så 5 gångare håller jag mig gärna ifrån känner mig inte så säker och erfaren än för dom!

MEN... fy så roligt detta är.. att jag inte kommit på denna ras tidigare.. saknar inte 3 gångarena för 5 öre. Varför nöjja sig med 3 när man kan få 4 eller 5??=)
Sedan kan man hoppa upp barnbacka:love: dom är små inte så stor fallhöjd=) sedan är dom underbara i psyket kallblodshuvudet är bara för bäst..

Så sammanfattning av de hela är att skänklarna får lära om sig vid långa ryttare, bäckenbenet kommer få sig ett arbete i tölten, och man kommer vara fast för all framtid när man väl börjat rida dessa små lurvisarna=):love:

*kl

Tack för alla svar.

Jag är 157 cm så skänkelläget blir nog ingen skillnad då jag föredrar ponny framför häst ;) Därmot detta med takten...jisses. Jag får nog hålla mig till att hålla reda på 3 gångarter som är helt olika varandra. Men att prova en riktigt fin islänning skulle vara roligt nån gång (en som töltar med nybörjare då alltså ;))

De flesta islänningar som funnits i närheten av där jag höll på med hästar förr var hästar som "kan gå ute året runt i alla väder och knappt behöver nån mat eller träning men däremot ger järnet när man har lust att rida"-hästar. Vid tillfälle då jag testade var de ganska tråkiga och motsträviga inidivider (men jag har å andra sidan bara ridit 2 eller 3).
Nu då man flyttat söderut tycker jag den "seriösa sidan" av islandslägret syns tydligare. Det är ju flashiga hästar som rids och tränas som vilken häst som helst. I och med detta blir man ju automatiskt mer nyfiken på dem...

Senast ändrad:

Majoriteten av hästfolk är ju vanliga hobbyryttare och inte dom flashiga tävlingsryttaren.

Att man har åsikten om att en islänning kan gå ute året om har nog inge med hur flashigt allt är..
Min går ute på lösdrift och förra året hade hon inte täcke en enda dag.. i går hade hon det första gången på ja 1 år nåttoch då enbart för jag skulle träna och inte hade varken lust eller tid att borsta en lerinpackad häst!

Min häst tillhör inte en av de där flashiga hästarna som alla vänder sig om när dom ser henne i hagen men vill nog endå kunna kalla mig seriös i mitt häseri!
Folk reagerar nog mer på hennes små lurviga ben, tjockis mage och lurviga små öron och hennes powerpuffman=)

Att vara hobbyryttare dom som enbart rider ut rakt fram tycker jag inte heller tillhör de oseriösa.
Det är synd att det har blivit status att träna och tävla och alla som inte har intresse av de skall åka in i facket som oseriösa hästägare!

Då har jag varit mkt oseriös i alla mina år som hästägare som tävlat 5ggr i mitt liv och tränat 3 ggr för instruktör:D Oki 4 nu från och med i går=)

Jag gillar utaningar och jag har verkligen skaffat mig sånt.. me like=):love:

Som de sagt innan, grunden är ju densamma. Men det som är annorlunda är inga småpotatisar heller.
Jag har fortfarande inte riktigt kläm på alla taktfel, efter 3 år. Visserligen utan islandstränare. Ganska snart så lärde jag mig känna skillnad på gångarterna, men jag kunde inte rätta till det när det blev fel eller göra så att det blev rätt. Utan blev det fel var det bara att börja om från början tills det blev rätt.

Det är först nu det senaste året som jag lärt mig känna skillnad på takterna, fått in finliret helt enkelt. Min häst har ganska stora taktfel, även om det blir bättre så är det långt ifrån perfekt. Dessutom är han överviktig vilket också gör taktfelen mycket värre på honom.

Jag är övertygad om att det går att lära sig fortare än vad jag har lärt mig, men för min del spelar det inte så stor roll hur lång tid det tar. Jag märker skillnad hela tiden och det är ju det som är så kul med ridning.

Jag hade ridit häst, och främst ponny i 12 år innan jag började rida islänningen som jag idag äger.:love:

Kan ju tillägga att min lilla hårboll är en sån passig 5-gångare som Niela nämnde och det är helt klart en utmaning! Men samtidigt otroligt roligt, eftersom det faktiskt går framåt.

Senast ändrad:

Eh?

Jag tycker inte att man är oseriös varesig man är hobbyryttare eller har häst på lösdrift. Det är snarare inställningen till det som jag mött hos de islandsfolk i området jag kommer från (10-12 år sedan förvisso).
Jag tycker inte att någon hästras bättre än en annan lämpar sig för att gå ute i ur och skur och aldrig behöva i princip mat, tillsyn eller vettig motion. Många gånger tycker jag att folk rättfärdigar en bristfällig hästhållning med att de har just islandshästar ("för dom tål allt"). Det är väl hästar de med? Som inte lämpar sig mer än någon annan ras för att stå ute i ur och skur och odla björnpäls och inte tränas kontinuerligt för att sedan ridas nån gång varannan vecka stenhårt..?

Jag hoppas att detta framgick tydligare nu. Så tråkigt med missförstånd. Tilläggas kan att jag nog kan räkna på fingrarna hur många ggr jag tävlat, och jag kallar mig inte oseriös heller...

Senast ändrad:

Det är ju som de övriga har sagt, 2 extra önskvärda gångarter.
Ofta ligger gångarterna nära varandra vilket kräver men känsla och balans av ryttaren.
Min häst lägger in grisepass ( icke önskvärd gångart som man får på köpet) i gångarterna med en storhästryttare utan rätt känsla.
Även 4 gångare kan använda passen på ett icke önskvärt sätt.
Det finns få fyrgångare utan någon pass alls.
Men den är ju inte den riktiga flygande passen utan markbunden grisepass.
Som ryttare får man en mängd gångarter på islandshäst, trav med tölt, tölt med pass, det finns hur många varianter som helst.
Min häst på hemväg med kompisar som har bråttom har ibland hur många gångarter som helst.
Då går han under namnet gräddvispen.
Han kan även då lägga sig i riktig flygande pass vilket han är alldeles för lat till i vanliga fall.
Nästa dag man rider ut så sitter gångarterna bombsäkert i en fin form.
Det är det som gör islandshästar så spännande att rida.

Faktum är att de flesta hästraser skulle fungera i lösdrift, seriösa sådana då. Det är nog den mest hälsosamma formen för hästen faktiskt, de är egentligen inte alls byggda för att stå installade så många timmar som det faktiskt kan komma att handla om dagligen.

Jag håller med. Även om jag ställer in min när det är riktigt pissväder och han är ordentligt blöt, så brukar han för det mesta få gå ute dygnet runt.

Pratade nyligen med en stallägare och märkte då att vi hade totalt olika syn på vad "så mycket utevistelse som möjligt" innebär.
Hon svarade att hästarna släpps ut vid 6, vilket lät helt ok. Tidigare än så brukar inte jag gå upp. Men sen sa hon att de släpper in hästarna vid 5-6 på kvällen. För de vill ju ha hästarna ute så mycket som möjligt.

För mig är detta väldigt mycket inne! Då står ju hästen inne iaf halva dygnet och det tycker inte jag är "ute så mycket som möjligt".

Detta är väl inte direkt en rasfråga, men där ser man hur olika syn folk har på maximal utevistelse.

Håller fullständigt med. Men "lösdrift" för mig är inte att hästen ska stå ute vind för våg, det kallas inget annat än "dålig hästhållning". Oavsett ras.

Håller fullständigt med. Men "lösdrift" för mig är inte att hästen ska stå ute vind för våg, det kallas inget annat än "dålig hästhållning". Oavsett ras.

Ja och den här tolkningen har stor bredd, det hänger mycket på vad vi ser och hur vi känner.

Ett exempel, en bekant hade en väl fungerande lösdrift även inkluderat en ligghall trots att det då inte fanns lag på det då. De hade inte fri tillgång av foder, men riklig och många fodringar per dygn. Vatten fanns tillgängligt året runt i kar, hagar som var av varierande natur. Hästarna visiterades 2 ggr per dag, och de som hade behov togs in på stall för kraftodergiva 1 gång per dag.

Flera anmälningar dök upp, dessa gick ut på följande.

En regnig höstdag: Anmälaren, hästarna står där i regnet och har inget skydd, ingen mat och inget vatten.

En kall vinterdag: Anmälaren, hästarna står där utan skydd mot kyla. Ska de inte få komma in på stall och värma sig någon gång? (Stallet var ett kallstall)

En solig vårdag: Det ligger flera döda hästar i hagen på XXXXX, de verkar inte ta hand om sina hästar.

Eller: De finns en massa sjuka hästar på XXXXX, de ligger där och vägrar resa på sig trots att vi går förbi dem genom hagen. Också en solig vårdag.

Jodå jag har varit med om att jag varit tvungen att väcka mitt sto när jag skulle hämta henne i hagen, jag är inte säker men nog fan lät det som hon snarkade.:o Inte nog med det, jag var tvungen att dra upp henne också, för någon större lust att resa på akterkastellet ifrån den gosiga värmen som kom från vårsolen hade hon då inte.:grin:

:rofl: Usch hur kunde hon låta hästarna stå så och dö i hagen. Och ute i regnet utan täcke eller något. Stackars hästar.

Hahahaha. Ja, mkt ska man då höra. Förhoppningsvis tog inte stallägaren så stor skada av detta, men tyvärr kan det ju bli så om någon ligger på och jävlas...

En ganska roande läsning trots allt :o

:Min häst och hans kompisar, ston av varierande ålder, använder vindskyddet när det är fint väder :eek:. När det regnar horisontellt så står dom ute,, likaså när det snöar, en del ställer sig under takdroppet :rofl:. Dom har en heeelt annan syn på vindskydd, man kan stå bredvid det för att få lä :idea:
Ibland ligger dom i halmen men lika ofta ute på kalla marken. Grejen är att dom kan välja.
In i stallet går man för att äta och ta på och av sig sadel, sen ska man ut.

Vindskydden är mycket populärare sommartid, och stallet med, de skyddar ju från insekter och den värmen. Fast på sommaren behövs inte skydd, åtminstone inte enligt myndigheterna.

Fast på sommaren behövs inte skydd, åtminstone inte enligt myndigheterna.

Det tycker jag är lite konstigt med tanke på hur utsatt en häst är i stekande sol utan möjlighet till skydd... betydligt värre än kylan på vintern tycker jag.

Nu är jag inte insatt i bestämmelserna då jag inte har haft egen häst sen 2003, men är det inte så att det måste finnas någon form av skydd i en beteshage? Typ en skogsdunge eller liknande?

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 716
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 017
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 104
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 220
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18