Hur svårt är det att starta eget?

johannas

Trådstartare
Hejsan alla glada! Jag är lite nyfiken på om det är någon här som driver eget företag eller har gjort någon app eller hemsida som en teknisk lösning på något förut?

Jag själv har funderat länge på en idé om en hästapp som kanske skulle kunna gynna många som tävlar med hästar. Jag har kontakt med en byrå som utvecklar appar och hemsidor och har hört lite om möjligheterna.

Nu kommer jag alltså behöva lite hjälp med affärsutveckling och kanske lite finansiering. Speciellt om jag vill nå ut med den globalt i ett senare läge.

Så har ni tips på organisationer, företag eller liknande som man kan vända sig till som har hjälpt er med det?

/Johanna
 
Det är skitenkelt att starta eget och vem som helst får ge ut en app.
Om jag var du skulle jag ha en snyggt och vettigt presenterbar idé och pitcha den för till exempel svenska ridsportsförbundet för att se om de kan hjälpa till att finansiera eller rekommendera tjänsten till sina medlemmar eller hjälpa till på ett annat sätt.

(Se till att be en moderator flytta tråden, den ligger i fel forum.)
 
Ska man starta eget så ska man vara riktigt säker på vad man ger sig in på. Man kan räkna med att inte ha någon semester de närmaste åren och man kommer att behöva jobba alla timmar om dygnet och varje veckodag. När man har eget så är det inte bara att sjukanmäla sig och gå hem och vila, du har alltid det yttersta ansvaret. Med det sagt så är det bara att köra, jag har fått tipset om almi.se och stockholminnovation.se när jag har pratat med vänner som har startat eget. Som Equidaem säger så kan du kolla in på verksamt.se och lära dig massor om hur man går till väga.

Jag tycker det är häftigt att det poppar upp så många nya företag hela tiden, det finns så många unga som verkligen sprudlar ut idéer och sätter allt på spel för att få det framgångsrikt.

Den här artikeln läste jag idag som var lite kul och i samma ämne: http://thenextweb.com/insider/2014/07/30/9-favorite-startups-500-startups-demo-day/
 
Håller med Frejameja! Inte kan man påstå att det är semester inte... Hjärtat ligger i halsgropen både nu och då när det är tight med pengar. I alla fall om man, som jag, har räkningar att betala oavsett om jag får lön eller ej... Så se till att du har flera ben att stå på om du kan. En resurs/behovsanställning någonstans som du kan ta till när affärerna går trögt. Många sätter igång på sidan om sitt vanliga jobb, och visst är det en idé också, men för att vinna måste man våga så man får se till att i så fall ha ett jobb som inte inkräktar eller tar energi från jobbet i firman.

Det finns ju ett antal appar inom häst- och ridsport. Kolla igenom dem och titta på vad de saknar! Gör något du verkligen tror på och för fram idén till alla du kommer på inom din egen vänskapskrets och även utanför. Fråga vad folk saknar i de appar som finns. Var inte rädd för att ringa oh fråga de lite större ryttarna/tränarna också.

Verksamt. se hjälper dig med startandet av själva firman :)
 
Jag skulle vilja säga att driva eget företag är oerhört lätt, och kräver marginell insats ifråga om tid och pengar.
Att försörja sig på sitt enmansföretag är en annan sak, beroende på bransch. Jag har ett tjänsteföretag sedan >20 år och har periodvis haft det som en mindre bisyssla och periodvis - som längst sju år - försörjt mig rätt bra på det. Hur stora uppoffringar ifråga om tid och arbetsbörda, och svajig ekonomi, som egenföretagande innebär beror helt på bransch. Har du en bra affärside, har du något (eller är du genom dina kunskaper eller erfarenheter någon) som marknaden vill ha så behöver det inte vara särskilt betungande.

Ett företag för att kommersialisera en hästapp låter spontant som något som är väldigt lämpat att putta igång vid sidan av en annan försörjning. Vilken strategi du än väljer så behöver du börja med en marknadsanalys och en genomtänkt affärsidé. Vilka andra produkter/tjänster som fyller samma eller ungefär samma behov som din finns redan på marknaden? Vad skiljer din produkt/tjänst från de andra? Hur kan du dra nytta av skillnaden, och fortsätta att behålla den?

Utan att vara nån glädjedödare så tror jag att man kanske inte ska börja med att sikta på en heltidsförsörjning från en enda app. Räkna i överkant på vad du har/får för kostnader för utveckling, programmering och marknadsföring av appen, och i underkant på vad du kan antas få för intäkter. Forbes (och en massa andra) har tittat på hur intäkterna för apputvecklare ser ut, du kan själv läsa här.
 

Liknande trådar

Övr. Hund La ut samma inlägg på en annan sida men verkar inte få nå svar så jag lägger ut här också ;D Kanske är det jag som inte har nå tålamod...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 633
Senast: Raderad medlem 120709
·
Skola & Jobb Jag startade en hemsida för snart 10 år sedan om ett intresse jag har. Då var jag långtidssjukskriven. Sajten började som en hobby men...
Svar
2
· Visningar
1 477
Senast: Magiana
·
Skola & Jobb Jag tänkte att vi som har funderingar på att starta eget kanske kunde dela med sig av sina tips och idéer här! :) Eller ja, kanske du...
Svar
14
· Visningar
1 614
Senast: cili
·
Hästmänniskan Måste skriva av mej lite å göra en tankeställare. Min dröm är att jobba eget inom häst, men förut visste ja inte riktigt vad. Men nu...
2
Svar
32
· Visningar
3 574
Senast: incognito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp