För ung för att starta eget?

Sv: För ung för att starta eget?

Jag startade eget som 20åring. Då startade jag visseligen inte hästverksamhet utan hundpensionat och dagis. Det gick bra men jag såg till att ha hjälp av en erfaren revisor och ekonomisk rådgivare- Något jag absolut(!) rekommenderar om man inte har utbildning själv. Jag valde att lägga ned verksamheten efter 2 år. Det gick runt och kunderna var nöjda och glada...MEN jag tröttnade på att jobba dygnet runt mån-sön året runt och hela tiden finnas tillgänglig...detta för en larvigt låg lön iom alla avgifter och skatter.

Jag har valt att än sålänge ha min hästuppfödning som hobbyverksamhet då jag inte kan se att den kommer gå med vinst de närmsta åren. (iom det höga inköpspriset av just PRE hästar). Jobbar vid sidan om med annat och pluggar vilket fungerar väldigt bra för mig.

Vill du starta din uppfödning rekommenderar jag dig att besöka fler uppfödare, gärna jobba en del hos någon och sedan börja smått på hobbynivå med ett bra sto och jobba dig uppåt. Vill du börja med in/tillridning så skaffa dig en gedigen utbildning att ha bakom dig för att kunna visa dina kunder att du är seriös. Alt ordentliga tävlingsmeriter. Konkurrensen är ganska hård inom hästbranchen och ju mer "namn" du har desto större chans har du att få kunder.

Kontakter och lärdomar får man aldrig för mycket av.

Lycka till.
 
Sv: För ung för att starta eget?

Jag vill också starta eget i framtiden, stå på egna ben och ha en verksamhet som kan gå runt och jobba med det jag brinner för. Själv skulle jag dock vilja satsa på någon form av ridskoleverksamhet/ryttarutbildning (inte riktigt traditionell ridskola), samt kanske ha lite avelsverksamhet vid sidan om, ta något föl om året. Men erfarenhet och utbildning är viktigt, samt att jag känner att man måste ha ett visst startkapital. Jag har haft en del ridlektioner, gått ungdomsledarkursen som distriktet har, ströjobbat ett par dagar i perioder i lite olika stall och haft lite kortare praktikperioder på olika ställen. Nu så har jag jobbat på ett ställe sen April, där jag snart kommer få fast anst. trivs jättebra, det är seminstation/sv. hbl uppfödning och en välsorterad ridsportbutik på gården. Det är jättenyttigt och jag tror att arbetserfarenhet väger tyngst, och likså utbildning.

Men som t.ex. så ville jag jätte gärna starta egen ridsportbutik och hade som dröm för ett par år sedan, nu jobbar jag ju lite däribland vilket är superkul :) men man inser vilket j-vla jobb det är och nu så har jag nog inte lika stora ambitioner att ha en egen butik längre :smirk:....

Men skaffa erf/utb. börja på hobbynivå, och spara ihop till startkapital, bygg på allt steg för steg och se till så att du kan få referenser, att folk kan rekommendera dig osv. så kan det nog gå bra! :) det är iaf min taktik..
 
Sv: För ung för att starta eget?

Nog kan man hitta billigare PRE hästar än så- framförallt om man är beredd att ta sig en ettåring eller yngre häst. Dessutom blir PRE hästen allt vanligare i Sverige, även på dressyrbanorna. Fortfarande är det dock en relativt liten ras på uppgång.

Håller med i övrigt- PRE hästar är dyra men det är bra halvblod också. ;)

Jo det finns billigare hästar. Men ska man starta upp en uppfödning & inte har gedigen kunskap inom rasen, bör man köpa in 1-2 vuxna ston som gärna fått föl tidigare som man börjar avla på först. Dels är dom i stort sett färdigväxta & man ser deras slutgiltiga exteriör.
Svårt med 1-års föl.
Men sen kan man börja köpa in föl & väldigt unga hästar för att bredda sin verksamhet.

Vi har själva börjat väldigt smått med avel, har ett holländskt halvblods sto som väntar sitt första föl till våren. Lagom att börja med tyckte vi. Räknar dock inte med att kunna leva på det.

Men PRE:n är fortfarande en väldigt liten ras & det finns redan ett par redan etablerade uppfödare/importörer i sverige = det är svårt att som ny slå sig in på marknaden då det är extremt liten.
Man ser ofta dom annonserar & hästarna hänger med länge innan dom blir sålda OM dom blir sålda.

Ts räknar med att leva på sin dröm.
 
Sv: För ung för att starta eget?

Ja naturligtvis har du alldeles rätt i att det bästa är ett äldre sto som redan visat sig duglig i aveln. (dock går även sådana att hitta med föl vid sidan till billigare priser och okej kvalitet. Inte några utställningsstjärnor kanske men korrekta och trevliga).

Men vill man gärna börja, har begränsad ekonomi och höga krav på stam osv så är det fortfarande en bra ide att köpa ex en åring. Naturligtvis genom att kika på föräldrar och syskon för att få sig en uppfattning om vad man köper.
 
Sv: För ung för att starta eget?

Hej!

Jag är 18 år och har ett eget företag, LHPerformancehorses.
Det är registrerat som hästverksamhet (Inackordering, träning, försäljning, avel) och jag har eget stall med inackorderingar på en anläggning med ridhus etc.
Jag sköter själv morgon till insläpp på vardagar, sen har jag personal till övriga pass.

För mig kunde jag inte hitta bättre, ett vanligt jobb kan slänga sig i väggen jämfört med att vara sin egen chef.

Ang ekonomin så går det runt med GOD marginal, tillochmed så att jag kan ta ut egen lön till mig själv och så att jag själv kan överleva.

DOCK krävs det ett jäkla anamma på att få saker att fungera, jag spenderade säkert minst två månader med att bara räkna på alla tänkbara, förutsägabara och oförutsägbara kostnader innan jag ens tog steget.
Sen om du funderar på ett service företag är det mycket viktigt att du har en auktoritet som väger upp din ålder. Du måste utstråla erfarenhet och ansvar! Och sen självklart leva upp till det.

Jag började med hjälp av sparpengar och en mamma som hjälpte till med vissa startkostnader i början, men nu rullar hjulet av sig självt så att säga.
 
Senast ändrad:
Sv: För ung för att starta eget?

Jag kan bara tala för mig själv som är 21 år och nyligen skaffat eget företag. Hästverksamhet med träning, tävling och i liten mån avel. Men då har jag fått mycket hjälp utav min pappa, både med material och kostnader. Hittils så har jag bara haft företaget sedan augusti men än så länge, peppar peppar så funkar det. Jag har2 hästar som är min pappas som jag tränar och tävlar med. Och de andra två är dräktiga och ska föla till våren/sommaren. Jag och min sambo har köpt en liten hästgård, så då har jag möjligheten att ha hästarna här hemma. Jag har gått naturbruksgym med inriktning på trav. Och har därefter jobbat extra och heltid på ett väldigt stort stuteri, där jag fått mycket erfarenhet ifrån. Har även jobbat hos en proffstränare i 1 år drygt. Som tur är så bor jag granne med det här stuteriet så om det är något så är det bara att fråga om råd eller hjälp hos dem:)
Tycker det är toppen att kunna göra som man själv vill, men lite ensamt ibland. Lycka till!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: För ung för att starta eget?

Okej, ja vill ju börja nånstans liksom. Men man är ju lite velig med vad man vill hålla på med, gick ju också travinriktning, hehe. Dock lärde ja mej så otroligt dåligt så ja har hållt mej kvar till ridningen, men även Monté är ja jätte intresserad av, de tycker ja e skit kul. Så även tanke va att rida monté lopp och ha egna travhästar i mindre variant å dessutom PRE då. För travhästar och PRE är ju mina favoriter, att ha PRE är ju drömmen men även tävla monté vore ju skit kul. Då ja inte e nån tävlingsmänniska me tex hoppning eller dressyr men när de gäller monté känner ja att ja kan fixa de.
Att man kan gilla såna olika saker. :laugh: så nu e ja lite inne på att skaffa b-licens å monté licens, försöka tjäna iallfall lite pengar ;)
Sen blire sälja gården som vi har nu, å ev köpa/hyra en mkt större gård som min mormor äger, å ja hoppas verkligen vi får hyra/köpa för då har man förhoppningsvis fått pengar för å ev köpa in nån PRE, den behöver ju inte vara världens flaschigaste å dyraste men som är som den ska utan några avvikelser. Sådär de va lite nyare planer, hur tycker ni de låter? :angel:
 
Sv: För ung för att starta eget?

Puttar upp den här tråden igen :laugh:
Lite travinriktat nu men ja hoppas nån kan hjälpa mej, ja hade tänkt amatörträna travare då ja satsar på att ta licens i mars.
Men kan man klara sej på de? visst ibland kan man ju gå pluss ibland minus, men hur kan man göra som en slags affärs idé? Göra uträkning.
Tänkte ha ca 2 tränings/tälingstravare 1 PRE hingst som man tränar å kanske har i avel (liksom lite smått) 1-2PRE ston, sen 2 travar ston i avel.
Men i min uträknings känns de som ja bara hamnar i minus men då har ja inte räknat med om travarna springer in pengar å de kanske dom gör :D
Har även tanke om att köpa upp mark så man skulle ha odla eget hö, vet nån om man tjänar på de eller är det bättre att köpa?
Hoppas nån har idéer
 
Sv: För ung för att starta eget?

Vad har du räknat på för investeringsbelopp och vad ligger den beräknade omsättningen på?
 
Sv: För ung för att starta eget?

Som start kommer vi ha ca 1milj och då är stallbygge/mark köpas in och hästar ska köpas in.
utgifter ligger på ca 263016kr/år utan lån
inkomst är så svårt å veta, beroende på hur det går för hingsten i avel, hur många föl man skulle sälja (om de blir några) hur mkt travarna springer in. Det är just inkomsten som är så svårt å veta, går de ens å räkna ut?
Kan man få bidrag nånstans? De känns bara som allt går minus.
 
Sv: För ung för att starta eget?

Det är jättebra att ha mål och drömmar. Men vänta ett tag, skaffa ett jobb hos en travtränare och fixa licenser och sådant innan du ens funderar på att sätta igång en verksamhet på monte hästar och avel av pre.

Man måste ha erfarenhet och skinn på näsan.

Dom flesta startar upp som hobby med ett annat jobb vid sidan av. På det viset märker man ju om det går att leva på utan att riskera 'allt'.
 
Senast ändrad:
Sv: För ung för att starta eget?

Det är nog oftast så att allt bara går minus. Även etablerade och erkänt duktiga uppfödare/tränare/beridare har det faktiskt jobbigt att gå runt med vettig lön.

Jag hade räknat baklänges, d v s hur mycket är jag TVINGAD att dra in för att det ska gå runt. Inga glädjekalkyler, utan med en hyfsad buffert för oförutsedda incidenter. Bara försäkringspreimerina på hästarna kostar ju en god del...

När jag sedan hade en siffra på lägsta intäkt, då hade jag funderat på om det var rimligt.
 
Sv: För ung för att starta eget?

börja med att fråga dig själv, om du skulle lämna i väg din häst på ex träning hos någon, Vad skulle du ha för krav på det stället? Skulle du nöja dig med någon med gymnasieutbildning och en amatörlicens? Skulle du inte kräva några resultat också?

Sen tror inte jag att det räcker med att en travverkasamhet har 1-2 tävlingshästar. Oddsen är ju ganska små att de springer in tillräckligt för att du ska kunna gå runt på det. Eller åtminstånde så att hästen föder sig själv. Dessutom så lär dessa tävlingshästar vara väldigt dyra i inköp, och väldigt billiga vid försäljning om de inte springer som tänkt.

Dessvärre tycker jag att det låter som att din plan mera är en drömfantasi, tyvärr inget du kommer kunna leva på om du inte vinner på lotto.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag och en vän är väldigt oense om en sak, och skriver här för att själv få en klarhet i det hela, samtidigt som jag gärna vill höra er...
Svar
15
· Visningar
2 566
Senast: bapro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp