Hur stötta rädd valp vid möte med annan hund?

Pipleksak

Trådstartare
Långt inlägg men hoppas ni orkar läsa och tipsa!

Har en sexmånaders valp som är rädd för andra hundar, vilket visar sig i en härlig liten kombination av aggressions- och flyktbeteenden. Hon är lite osäker i övrigt också, reagerar fort och stort på exempelvis ljud men är ganska duktig på att avreagera. Samma med hundar, stor reaktion inledningsvis med avreagerar fort.

Hennes beteende:

-Vid hundmöte på promenad där den andra hunden är tyst och lugn, ingen reaktion alls. Ofta väljer hon då att helt undvika att ta kontakt med den andra hunden och söker istället ögonkontakt med mig.

-Vid hundmöte på promenad där den andra hunden gör utfall eller hänger och flåsar längst ut i kopplet för att försöka komma fram och hälsa - STOR reaktion. Rest ragg, svans i topp, morr och skall och omväxlande rycka framåt mot den andra hunden och att försöka fly några meter.

-Då vi passerar gårdar där hunden står bakom staketet och skäller - se ovan. Stor reaktion.

-Då hon får hälsa på annan hund: Skall, morr, rest ragg, stel kropp, svans i topp och "nappar" den andra hunden i näsan. Kan göra små flyktförsök/bakåtrusningar mitt i alltihop. Efter någon minut slappnar hon av och kan leka istället.


Hur vi tränar:

Vi kör skvallerträning på promenaderna och använder då klicker. Funkar bra OM den mötande hunden är stabil själv. Problemet med promenaderna är ju att det finns en hel del hundar som inte beter sig särskilt trevligt, detta är ingenting jag kan styra över och behöver då lära min egen hund att inte reagera negativt på dem.

Kan också sätta mig på huk och klappa och prata lite med henne under tiden den andra hunden passerar, i det läget kräver jag ingen kontakt utan hon får sitta och bara titta på den andra hunden.

Vi åker runt på brukshundklubbar regelbundet och är med på allmäna träningar. Har också egna träningskamrater, men de hundarna känner hon ju så de är kanske inte de bästa "träningsobjekten". Vi går valpkurs utöver det.

Jag anser inte direkt att detta är ett "problem" i dagsläget, men jag vill heller inte att det ska bli ett. Vill därför att hon ska bli trygg tillsammans med andra hundar INNAN hon når en ålder där hon kan lägga till lite mer mod och självförtroende bakom de här beteendena.

Därför tar jag tacksamt emot alla tips och tankar kring hur jag kan träna och hur jag bäst stöttar henne, uppmuntrar bra beteenden, och tar udden av de mindre bra beteendena. Hör gärna era egna erfarenheter om ni själva haft valp med liknande uppförande, vad gjorde ni som fungerade, vad fungerade mindre bra, hurdan blev valpen mot andra hundar när den utvecklats klart?
 
Sv: Hur stötta rädd valp vid möte med annan hund?

Jag har inte själv haft det problem du har. Däremot så ser man det ofta på mötande hundar. Jag har 2 st som är väldigt framåt och vill hälsa på allt och alla. Alla andra hundar uppskattar inte det. När jag märker att någon hund eller valp är osäker så brukar jag hålla igen på mina. De får finna sig i att vänta en stund med hälsningen. Om man då pratar med ägaren en stund och den osäkra hunden/valpen får några minuter på sig att läsa av mina så går det ibland bra att hälsa sen. Om det fortfarande inte går så brukar jag låta mina leta upp en luktfläck, sen får de stå där och lukta och så uppmanar jag den andra hundägaren att låta sin valp gå fram och låta den lukta på mina bakifrån. De flesta vågar då gå fram, de inser att bakdelen är inte farlig. Om det inte alls går så testar man nästa gång man träffas igen. Glöm inte berömet. Testa bara detta med snälla lugna hundar så det inte händer något så hon "får vatten på sin kvarn".

Å andra sidan så behöver inte hundar hälsa på alla hundar man möter. Det räcker att de har några fasta kompisar. Man ska givetvis kunna passera en annan hund utan utfall och där tror jag du har gjort rätt med klicker o skvallerträning. Jag hade varit glad om mina hade varit lite mindre "på" när det gäller hälsa på både andra människor o hundar.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 609
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 790
Senast: Hermelin
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 532
Senast: Liran
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 322
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp