Hur stort rum behöver 4-6 åring?

kakan89

Trådstartare
Vi funderar på att downsizea vårt boende ganska rejält. Från dryga 200 kvm till 84 kvm. Men den enda funderingen jag har är om det blir för litet. Barnets rum i så fall blir typ en säng och ett skrivbord. Övriga rum är också rejält små förutom ett ganska väl tilltaget kök. Hur mycket yta behöver behövs framöver?

Den stora fördelen med huset är en perfekt trädgård med typ 5 hektar skog nedanför.

Jag tror inte att ett skrivbord är en prio i ett så litet rum. Såvida barnet inte har en hobby som absolut kräver ett skrivbord och ni vet att det kommer användas mycket. Men skrivbord till läxläsning är inte det jag hade prioriterat i ett så litet rum.

Man kan ju skaffa en loftsäng och ha plats för något under. T.ex. en soffa eller nån förvaring.

Vi funderar på att downsizea vårt boende ganska rejält. Från dryga 200 kvm till 84 kvm. Men den enda funderingen jag har är om det blir för litet. Barnets rum i så fall blir typ en säng och ett skrivbord. Övriga rum är också rejält små förutom ett ganska väl tilltaget kök. Hur mycket yta behöver behövs framöver?

Den stora fördelen med huset är en perfekt trädgård med typ 5 hektar skog nedanför.
Skippa skrivbord! Annars fungerar det nog, det handlar väl mest om att när kompisar kommer hem så kommer de kanske vara i hela bostaden.

Det handlar nog mer om vad ni vuxna behöver än barnet. Vi bor numera trångt och min ungdom har inte alls ont av det. Det är mer jag som har "problem" eftersom det skapar vissa mer jobb och störningar för mig.

Om ni tycker det känns ok att barnet leker i övriga huset och sprider ut leksaker och senare i tonåren hänger med polarna i vardagsrummet till sent på kvällarna så kör.

Min tonåring bodde i en liten klädkammare mellan 5-8 års ålder. Nu bor hen igen i en klädkammare.

Om alla ser fördelarna med skogen och trädgården tror jag det går bra att anpassa sig. Bor själv i litet hus på 114 kvm och som mest har vi varit 7 personer vilket var att stretcha det, men nu är vi 5 (2 barn utflugna) och tycker att det är alldeles lagom.

Jag har ibland svårt att förstå behovet av flera hundra kvadratmeter yta att städa, men det beror också på perspektiv och egna prioriteringar såklart.

Läxor och annat har i alla år ofta gjorts vid köksbordet i något slags umgängesgemensamhet.

Rubriken "Hur stort rum behöver 4-6 åring?" känns lite aningslös,
ungefär som om en 4-6-åring också har en 4-6-årings behov även om 8, 10, 12 år.

Men du frågar också "Hur mycket yta behöver behövs framöver?",
så svaret blir ju, om ni tänkt bo där långsiktigt, en motfråga;
"Hur stort rum tyckte du var minimum när du var (en övre) tonåring?"

Det underlättar ju dock rätt mycket om det finns plats att bygga ett attefallshus som tonårsboning nånstans på gården, om det i framtiden visar sig att den kommande tonåringen behöver mer levnadsrum än vad ett par kvadratmetrar ger.

Mina barn har små rum, vi bor fyra stycken i litet hus med boyta 74 kvm (plus utrymme under snedtak och källare).
Visst hade de gärna haft större rum, men jag tänker mig att det viktigaste är att de har något eget, inte att det är stort.

Apropå tonårsåren så har vi en stuga på tomten som dottern redan paxat tills hon fyller sexton. Så sånt går ju att lösa efterhand :)

Haha, märks verkligen skillnad på när det är folk i villa och folk i lägenhet som diskuterar boende :D

När jag var liten så var det ovanligt att vännerna bodde i villa. Ett normalstort sovrum (ca 10kvm) var som mest det man hade som sitt rum. Ofta delades det med ett syskon. Jag ansågs ha det lyxigt som bodde med min mor i en 2a och hade ett sååå stort rum (idag tippar jag på att det var ca 12kvm). När jag blev något äldre och ville ha skrivbord så fick jag en loftsäng så att skrivbordet kunde stå under det.

Får det plats med en säng och lekyta eller skrivbord (beroende på barnets ålder) lär det fungera utmärkt.

Jag får klaustrofobi av tanken att byta från våra dryga 200 kvm till något som är så mycket mindre 😅 Men egentligen har vi två rum "för mycket", rum vi använder men skulle klara oss utan. Jag vill bo stort.

Men gällande storlek på barnrum så tror jag som @DarkInNight skriver att storleken på rummet inte är det viktiga utan att de faktiskt har något eget. Jag har tre syskon och innan huset byggdes ut så vi fick två rum till så bodde vi tillsammans eller i varsina rätt små rum och det funkade jättebra.

Haha, märks verkligen skillnad på när det är folk i villa och folk i lägenhet som diskuterar boende :D

När jag var liten så var det ovanligt att vännerna bodde i villa. Ett normalstort sovrum (ca 10kvm) var som mest det man hade som sitt rum. Ofta delades det med ett syskon. Jag ansågs ha det lyxigt som bodde med min mor i en 2a och hade ett sååå stort rum (idag tippar jag på att det var ca 12kvm). När jag blev något äldre och ville ha skrivbord så fick jag en loftsäng så att skrivbordet kunde stå under det.

Får det plats med en säng och lekyta eller skrivbord (beroende på barnets ålder) lär det fungera utmärkt.

Haha jag vet! Känner mig bortskämd som skriver att jag skulle ha svårt för att byta våra dryga 200 kvm (närmare 300 inkl källaren) till något mindre 😅

Rummet ska ju ha de funktioner som behövs. Där tänker jag att det är bra att ha ett eget rum som man kan stänga dörren till så man får vara själv när man behöver det. Annars brukar det vara viktigast att ha någonstans att hänga med kompisarna där man får vara i fred från föräldrarna och syskonen. Skippa skrivbordet, skaffa en loftsäng och sätt en liten soffa under. Mitt emot soffan kan man hänga en TV på väggen för TV-tittande/TV-spel. Ett litet soffbord med förvaring i. Sen har man många funktioner som man behöver.

Vi har iof ett stort hus (ca 200lvm) men har fem barn. Vi planerade huset med stora gemensamma ytor därför är sovrummen ganska sma. Vi tyckte det var viktigare att varje barn har ett eget litet rum och vi har stora gemensamma ytor än stora sovrum. Jag hade ett litet rum (knappt 10kvm) och jag tyckte aldrig att mitt rum var för litet, fast jag var mer ute/i stallet än inne och hade sällan kompisar hemma.

Min son är 5 och hans rum är pyttelitet. Tänk hästbox modell större :p Sen har han en anslutande klädkammare/skrubb där vi knölar in vinterkläder och legolådor och sånt. Funkar utmärkt! Skrivbord har han inte på rummet, han sitter vid köksbordet/i vardagsrummet och ritar och pysslar istället. Innan hade han en liten skolbänk men vi upplevde att den ändå inte användes så mycket så den fick ryka. Det som finns i rummet nu är hans säng, förvaringsmöbel för alla leksaker från IKEA och en byrå med kläder typ.

Haha jag vet! Känner mig bortskämd som skriver att jag skulle ha svårt för att byta våra dryga 200 kvm (närmare 300 inkl källaren) till något mindre 😅
Haha, jag håller med. Jag kommer snart att flytta till en 4:a på ca 85 m2. Redan nu känner jag att den kommer att fungera bra så länge jag bor själv men att den kanske blir för trång om jag vill flytta ihop med någon 😂 Ju mer yta desto bättre!

Haha, jag håller med. Jag kommer snart att flytta till en 4:a på ca 85 m2. Redan nu känner jag att den kommer att fungera bra så länge jag bor själv men att den kanske blir för trång om jag vill flytta ihop med någon 😂 Ju mer yta desto bättre!

Ja jag vill ha utrymme 😅 Jag och maken kommer inte gå varann på nerverna när ungarna flyttat ut iallafall :D

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 136
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 404
Senast: cherie
·
Ekonomi & Juridik Förra året lade vi ett bud på en grannfastighet till oss, tyvärr gick den till vår andra granne som lade ett bud strax över oss. Nu...
Svar
19
· Visningar
2 944
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Vi har ett sött litet hus från 1963 i en liten ort i NV Skåne, hyggligt nära några större städer på gränsen till maxavstånd för att...
2
Svar
32
· Visningar
3 672
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Random bildtråd med text V