Hur stort bör ett barnrum vara?

moiran

Trådstartare
Ja, hur stort bör ett barnrum vara, om vi räknar med att ett barn/ungdom upp till kanske 11-13 år ska bo där? Säng, skrivbord och garderob är naturligtvis ett måste, men mer? Hur stora är era barns rum?

När jag var liten delade jag och lillasyster på ett rum som var ca 4x2,5 meter, dvs ca 10 kvadrat fram till jag var ca 7. Är det funkis idag, eller alldeles, alldeles för litet?

*i husritartagen*

Sv: Hur stort bör ett barnrum vara?

När jag blev tonåring böt jag rum med min lillebror som inte var bebis länge. Då fick jag 9 kvm.
Jag hade plats med en 90-säng, bokhylla, skrivbord med dator och en ganska stor garderob. Men inget mer och där satt man inte en massa kompisar och snackade.
Idag står det en spjälsäng, en 110-säng. bokylla och garderob där inne och man har lite känslan av att går man in så måste man backa ut ;)

Min sons rum vet jag inte exakt, men stegar jag på utsidan av hans väggar (han sover ju där inne) får jag det till ca 4,5*6 m och hans rum tycker jag är alldeles lagom.
25674579.jpg

Många barn och föräldrar får plats;)
24351265.jpg

Inrett för 5 åringen som bodde där innan vi köpte

Sen beror det ju på vad man vill, man kan ju ha små mysiga rum oxå och kanske ett lekrum? Jag vill i alla fall att alla leksaker ska vara i hans rum (visst, han drar ut dem över hela huset men han är bara 1½ år) om några år när vi har gäster med barn vill jag att vi ska kunna sitta ostört i vardagsrummet och ungarna kan härja gärnet i sonens rum.

mitt "flickrum" som jag bodde i tills jag flyttade hemifrån vid 20 års ålder var ca 4*2,5 (eller möjligtvis 4*3) kvm.
jag upplevde aldrig mitt rum som litet, utan jag fick plats med precis allt jag behövde: en säng, skrivbord, bokhyllor, garderober, fåtölj och en massa annat skräp :angel:

Det bero ju lite på hur restän av huset är tänkt. Som tonåring tror jag att man behöver mindre rum än som barn. Sonen är tre år och blir rätt frusterad när han inte får plats att bygga så stor tågbanan som han vill, men då har vi möjlighet att låta honom bygga den i vardagsrummet istället.

Just nu delar barnen på en relativt litet rum, jag håller på med operation övertalning för att vi ska byta rum med ungarna för att vårat är större, men det är svårt, det är makens barndomshem och han har fastnat i att vårat rum är föräldrarsovrum... Men vi får väl se, jag är rätt bra på övertalning... :angel:

Jag/vi har resonerat som så att ska barnen kunna ha kompisar hemma så behöver de ha ett större sovrum än vi vuxna.
Vi vuxna sover ju bara i vårt sovrum, vi har inga kompisar där inne iallafall;)

Barnen har därför fått stora rum, nu har de rum på ca 20 kvm med inbyggda garderober som inte tar någon golvyta, där vi bodde tidigare hade de runt 15 kvm var.
De har eget "vardagsrum" som de delar, det är en stor hall som vi möblerat med soffa, fåtöljer och tv men det används mest som genomgångs rum, bara när det är riktigt många kompisar hemma används det.

Vår tanke med detta var att de ska kunna ha kompisar hemma utan att bli störda av oss om de vill vara ifred.

Min bonus son som bara är här ibland har det minsta rummet av barnen, ca 13-14 kvm och det känns som i minsta laget, han får ju inte plats med några sittmöbler eller så utan bara säng, skrivbord, stol och garderob.
Fast han och hans kompisar tillbringar den mesta tiden i garaget iallafall.

En tonåring behöver lika mycket om inte mer plats än ett mindre barn just eftersom kompiskretsen gärna ska få plats, tre-fyra stycken ska sova över ibland osv.

När mina barn var små hade de mindre rum men då var hela lägenheten deras att leka i så det beror ju på hur man vill ha det.

Barnen är idag 17, 18 och 19 år. Bonusdottern som blir 22 i år har eget boende.

Själv har jag haft många rum och många olika storlekar. 10-20 kvm. Min dotter som är 3 år har bara ca 10 kvm + en inbyggd garderobsvägg utöver detta som fungerar både som bokhylla och garderob. Men ett "eget" tv-rum utanför. Vet inte alls hur det kommer gå när hon blir äldre.... för vårat sovrum ligger vägg i vägg med hennes. Kanske får isolera om i relaxen och bygga om till hennes :rofl:

Jag trivdes bäst ju större rum jag hade, men viktigast var FÖRVARING tex garderober, bokhyllor. Men så var jag extremt stökig och rörig.

Jag och mitt syskon hade tio kvadrat vardera. Där inne hade vi garderob (väggfast), säng, hyllor och skrivbord, jag hade även TV-möbel och separat datorbord. På den ytan bodde jag så sent som vid 21 års ålder.

Visst ville jag ha större, men tio kvadrat fungerar absolut, det blir ju vad man gör av det.

Jag tror att man kan hålla ned måtten rätt rejält OM det även finns ett annat rum som barnen kan bruka (lekrum för småbarn, mys/tv/tvspel för tonåringar).

Har man inte tillgång till det så bör sovrummet vara större så att de aktiviteter de önskar ryms där.

Våra barns (3,5 år) kommande sovrum som vi håller på att göra i ordning (de får dela till en början, de sover fortfarande inne hos oss). är på ca 18 kvm + inbyggd garderob i kortändan. Där är det tänkt att de ska sova men inte så mycket mer.
Sedan har de ett lekrum på nedervåningen med fri syn in till köket. lekrummet är på ca 38 kvm.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 612
Hemmet Behöver ventilera lite och gärna få synpunkter, inte den bästa rubriken, men men, och ursäkta för ev rörigt inlägg. Såhär är det. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 671
Relationer Varnar känsliga läsare för långt och svamligt inlägg, men snart spricker jag! Om nån skulle lista ut vem jag är, låt det stanna hos dig...
Svar
16
· Visningar
2 992
Senast: WBanna
·
Gravid - 1år Nu tänkte jag att jag skulle försöka skriva ner min förlossningsberättelse, och jag börjar med något så trevligt som en slempropp...
Svar
19
· Visningar
2 103
Senast: vindvissla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025