Sv: Hur stort bör ett barnrum vara?
Jag/vi har resonerat som så att ska barnen kunna ha kompisar hemma så behöver de ha ett större sovrum än vi vuxna.
Vi vuxna sover ju bara i vårt sovrum, vi har inga kompisar där inne iallafall
Barnen har därför fått stora rum, nu har de rum på ca 20 kvm med inbyggda garderober som inte tar någon golvyta, där vi bodde tidigare hade de runt 15 kvm var.
De har eget "vardagsrum" som de delar, det är en stor hall som vi möblerat med soffa, fåtöljer och tv men det används mest som genomgångs rum, bara när det är riktigt många kompisar hemma används det.
Vår tanke med detta var att de ska kunna ha kompisar hemma utan att bli störda av oss om de vill vara ifred.
Min bonus son som bara är här ibland har det minsta rummet av barnen, ca 13-14 kvm och det känns som i minsta laget, han får ju inte plats med några sittmöbler eller så utan bara säng, skrivbord, stol och garderob.
Fast han och hans kompisar tillbringar den mesta tiden i garaget iallafall.
En tonåring behöver lika mycket om inte mer plats än ett mindre barn just eftersom kompiskretsen gärna ska få plats, tre-fyra stycken ska sova över ibland osv.
När mina barn var små hade de mindre rum men då var hela lägenheten deras att leka i så det beror ju på hur man vill ha det.
Barnen är idag 17, 18 och 19 år. Bonusdottern som blir 22 i år har eget boende.