Hur stort blir fölet?

skuggan_

Trådstartare
Hallå alla avelsexperter!

Jag har börjar fundera/planera att ev. nästa år ta föl på mitt varmblodssto! Har tittat på mindre, grövre hästar och har hittat en welsh cob hingst (Nebo red dragon!)

Mitt sto är ca: 1.56 i mankhöjd och hingsten är 1.49. Jag har två funderingar: Är det övh taget möjligt för honom att betäcka med tanke på hennes höjd och hur stor är risken att fölet blir en ponny?

Jag ska utbilda och tävla fölet i hoppning men eftersom jag är pytteliten så ser det inte klokt ut när jag sitter på höga hästar. Därför vill jag inte riskera att få en ponny eftersom jag är 19 år gammal.

Vad tror ni?

Skuggan_

Sv: Hur stort blir fölet?

Storleken är svår o säga då jag inte vet storleken på förälldrarna eller ev storlek på hennes ev tidigare föl.

Jag tror att korsning varmblod (antar att det är en travare) och Welsh Cob kanske inte ger den mest begåvade hopphästen.

Vad det gäller storlek så är det nästan omöjligt att säga. Risken finns att det blir en ponny, och då lär den inte vara till dig själv och att sälja en sån korsning känns....svårt

Jag tror att korsning varmblod (antar att det är en travare) och Welsh Cob kanske inte ger den mest begåvade hopphästen.

Vad det gäller storlek så är det nästan omöjligt att säga. Risken finns att det blir en ponny, och då lär den inte vara till dig själv och att sälja en sån korsning känns....svårt

Varför inte? Utan att låta sådan, vad har du emot travare?:) Hon hoppar jättebra det har jag fått höra både från tävlingsryttare och tränare. Har inte tänkt att sälja fölet!

Skuggan_

Welsh Cob är kanske inte det första man tänker på när man tänker hopphäst, inte varmblods travare heller för den delen,
även om ditt sto kanske hoppar super så är hela hennes stamtavla avlad för något helt annat.

Jag älskar Welsh Cobs men de brukar inte alltid ha den bästa galoppen, men det är ju olika.

Jag har inget emot travare, men jag hade aldrig valt att avla på en travare om det är hopphäst jag tänker mig att få fram.
Jag anser inte att vare sig Welsh Cob eller travare är de bästa raserna om det är hopphäst man vill ha. Sen kanske just ditt sto hoppar fantastiskt och har en jättebra galopp, men det är inte det som hon är avlad för i generationer och just avel med konsoliderade raser brukar i regel just bli bra på det som de är tänkta till.

Om du ändå tror på kombinationen så kommer det iaf inte vara ngt problem att betäcka, varför tror du att det skulle vara ett problem ?

Om fölet blir ponny vad gör du då ? Om du inte vill ha en ponny så lär det inte bli lätt att sälja.

Jag har inget emot travare, men jag hade aldrig valt att avla på en travare om det är hopphäst jag tänker mig att få fram.
Jag anser inte att vare sig Welsh Cob eller travare är de bästa raserna om det är hopphäst man vill ha. Sen kanske just ditt sto hoppar fantastiskt och har en jättebra galopp, men det är inte det som hon är avlad för i generationer och just avel med konsoliderade raser brukar i regel just bli bra på det som de är tänkta till.

Om du ändå tror på kombinationen så kommer det iaf inte vara ngt problem att betäcka, varför tror du att det skulle vara ett problem ?

Om fölet blir ponny vad gör du då ? Om du inte vill ha en ponny så lär det inte bli lätt att sälja.

Till er båda: Jag vill inte ha en massa kommentarer om hurvida man ska avla på travare eller inte. Mina frågor tycker jag var ganska tydliga.

Det är just därför jag forskar om hur stor chans det är att det blir en ponny, tar inte första bästa hingsten jag hittar.

Skuggan_

Och om du tar en Cob så är risken stor att det blir en ponny.
Och det är inte problem för en hingst att betäcka ett hela 6 cm större sto.

Ingen har påstått att det är fel att avla på travare. Och de handlar inte om att det är fel att avla på Cobbar. Utan just om komben inte är den lämpligaste ifall att man vill ha en hopphäst som dessutom inte får bli ponny.

För övrigt så är bukefalos ett diskussionsforum då får man finna sig i att alla inte tycker som man själv.

Och om du tar en Cob så är risken stor att det blir en ponny.
Och det är inte problem för en hingst att betäcka ett hela 6 cm större sto.

Ingen har påstått att det är fel att avla på travare. Och de handlar inte om att det är fel att avla på Cobbar. Utan just om komben inte är den lämpligaste ifall att man vill ha en hopphäst som dessutom inte får bli ponny.

För övrigt så är bukefalos ett diskussionsforum då får man finna sig i att alla inte tycker som man själv.

Ok att kombinationen inte är så bra kan jag köpa, men att det finns bukefalister som verkar tycka det är roligt att klanka ner på travare blir jag illamående av. Du kan ju i så fall starta en tråd om att man inte ska avla på travare för hopphästar, låt bli i min tråd.

Jag startade tråden för att veta som jag sagt några gånger hur stor risken är att fölet blir en ponny och inte hurvida man ska avla på travare eller inte och vad dem är till för och inte för jag är inte dum i huvudet:mad:. Om jag vill ha en fd travare som hopphäst och inte ett halvblod så vill jag det. Respektera det tack. Om inte kan du i alla fall hålla det för dig själv.

Skuggan_

Men vad är ditt problem ?

Jag har svarat två gånger att det är stor risk att det blir en ponny. Det kommer alltid att vara risk eftersom det tilltänkta stoet är så litet. Om du dessutom tänker använda en ras på faderssidan där många individer är ponnyer så ökar risken. Har det varit så svårt att förstå ?

Vad gör det om det blir en ponny, om du ändå hade tänkt behålla den? Är du pytteliten borde det väl inte spela någon roll om hästen blir 147 eller 150 cm, du kan väl om jag inte är helt ute och cyklar tävla den som storhäst oavsett. Blir du tvungen att sälja är det förmodligen mindre omöjligt att bli av med en ponny än en liten storhäst.

Hej jag har precis betäckt min travar sto med en welsh hingst som var 147 å mitt sto är ca 163 och jag vet att denna hingst har lämnat stora när han även har betäckt d ponny, få 153. Så.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Avel Hur vanligt är det egentligen med lunginflammation pga regn och dåligt väder på föl? Vi får ju alltid höra att vi ska ta in vid dåligt...
Svar
12
· Visningar
3 505
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka