Hur stora givor per utfodringstillfälle?

Salandge

Trådstartare
Spinner videre på tråden om utfodringstider... ;)

Alla ni som INTE har fri tillgång på grovfoder hur mycket ger ni vid varje fodringstillfälle?

Sv: Hur stora givor per utfodringstillfälle?

Frukost - Hösilage 2kg, kraft ca 1 kg
lunch --
Em - Hösilage 2kg, kraft ca 0,5kg
Kväll - Hösilage 3kg, kraft ca 1kg, 1kg lucernhack

Pga att pållen inte äter upp mer får han inte mer hösilage, han får så mcyket han orkar.

3+4+5 kg.
Största målet till kvällen alltså, som är det som är längst. Lägger också till halm att peta runt och tugga på som förströelse förutom hösilaget ovan.

Morgon 2 kg hösilage, lunch 1 kg hösilage, em 2 kg hösilage och kväll 3 kg hösilage, sen till kommer kraftfoder oxå men det var grovfodret du ville ha?

stor d-ponny
morgon: 2 kg
lunch: 1 ½ kg
em: 1 ½ kg
kväll: 2-2,5 kg

Min hest får:
Morgen (7-8) 2 kg høy + kraftfor
Ved utslipp (11-12) 3 kg høy + kraftfor
Ettermiddag- kommer inn i stallen (17-18) 1 kg høy
Kveld (ca kl 20) 5 kg høy + kraftfor

Till STORT kallblod

Morgon 3kg hö, 1kg krafftfoder
lunch 4kg hö
Middag 3kg hö 0,5kg krafft foder
kväll 4kg hö 0,5kg krafftfoder

:d

Har tänkt fodra så här när hästarna går på full högiva:

Utsläpp: 2kg
Middag: 2kg
Insläpp: 2kg
Kväll: 3-4kg

Jag har "fri tillgång" utan att de har varsin bal, de får så mycket de äter upp med andra ord.

Vintertid:

Morgon: 3 kg (ute)
Lunch: 2-3 kg (ute, beroende på om morgonhö är slut)
E.m. : 3 kg (inne)
Kväll: 2-4 kg till (inne) beror på vilken häst det är av dem den ena får fullt högaller på e.m. och är det inte ätet så mkt får hon bara 2 kg till.

Häst 170 cm. Hösilage med TS 60%
3 kg morgon, 3 kg lunch (ute), 5 kg middag, 7 kg kväll.

Bra alla ni som skriver hur stor häst det handlar om, det kan var en god upplysning i sammanhanget ;)

morgon 2½ hö
lunch 1½ hö
middag 2 hö
kväll 3½ hö

hästen är 152cm och väger runt 400-450 kg

när vi snart ger hö fullt ut blir det till:
2-åringt hbl:
morgon 3 kg
lunch 3 kg
kväll 6 kg
Och lilla b-ponnyn:
morgon 2 kg
lunch 2 kg
kväll 4 kg

Arab 3+2+3
D-ponny 3+2+2
b-ponny 3+1+1½

Än sålänge finns massa gräs i hagen, så hon får inget lunchhö, men senare kommer det att se ut såhär:

Frukost 2kg hö
Lunch 2kg hö (ev. fri tillgång på hösilage i hagen, stallägaren har
inte bestämt sig än *men jag hoppas på det*)
Insläpp 2 kg hö
Natt 4 kg hö
Vid insläppet får hon dessutom 2,5 kg lusernhack som hon har att pilla med/äta under kvällen/natten. Hon har alltid att äta under natten, brukar ligga lite hö kvar på morgonen.

Väger mellan fri tillgång, ifall ingen kan lunchfodra, eller som "vanligt". I så fall får nordisen;

Morgon - 3 kg
Lunch - 3 kg
Middag - 4-5 kg

Ev. kan han få två kvällsgivor, då delas det upp på middag 2 kg och kväll 3 kg. Och det är vanligt hö han äter.

kan tillägga att detta är en stor, överviktig bruksnordsvensk :p han ska bantas och kommer antagligen få så mycket hö när vädret kräver det. ska gå på gräs så länge som möjligt med lite kraftfoder + natthö.

Min får ensilage.
Morgon: 3 kg
Intag: 3 kg
Kväll: 4 kg
Vid har 12 kg/dag att ge men som det varit nu har hon inte ens ätit upp de 10 kg hon får/dag pga gräs i hagen. Men man får se hur det blir sedan.

Varmblod, ca 450 kg:

Frukost: 1 kg hö. Hon äter oftast lite dåligt på morgonen, även fast de vintertid inte har så mycket att plocka med i hagen, och de får ett par timmar på sig att äta upp innan de går ut.

Lunch: 2 kg hö. Räcker ca 1 timme, sedan är det inte så många timmar tills de kommer in och får nästa giva.

Eftermiddag/intag: 1-2 kg hö. Även här äter hon i lugnt tempo, och hinner inte alltid få i sig allt innan nattfodringen.

Kväll: 3 kg hö. De fodras ganska tidigt på kvällen, så hon får så mycket hon vill ha. Märker jag nu framåt vintern att hon skulle kunna äta mer så får hon det, men förra vintern åt hon inte mer än 4 kg hösilage och en liten halmtuss över natten. Så 3 kg hö är nog lagom.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 926
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
580
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
397
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 310
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar