Hur stora är era 05:or

bapro

Trådstartare
Hej
Jag mätte mitt halvblodföl (som numera räknas som åring då) förra veckan. Han mäter ca 144cm i manken och är född 12/6 -05 alltså drygt 7 månader gammal. Hur stor kommer han att bli ni som kan??? och är han normalstor nu för sin ålder?. (min första egna uppfödning :D ) Han har vuxit ganska mkt senaste 2 månaderna och växt om det jämngamla stoföl som han går med i hagen...
Mamman ganska liten, ca 160cm, pappa är flyinges Akribori, som ju är lite drygt 170 om jag minns rätt...

Sv: Hur stora är era 05:or

Jag mätte min åring idag.
Han är född 21 april 05.
Alla sa i början att han kommer bli stor men jag är tveksam till det.
Mamman är 155 och pappan är 170 cm.
Han är nu 10 månader gammal och mätte 138 cm i mkh och 141 cm i bak.
Vad tror ni om höjden när han är klar?
Han ni nåt ni kan jämföra med kanske?
Min gissning är att han blir ca. 160....vad tror ni om det?
Vet tyvärr inte hur det ser ut bakom mamman och pappan......

Lakrits - kul att läsa! Min kbltravare som är född 2 maj är precis lika stor som din vbl/hbl! Cirka 138 cm på manken och ett par-tre centimeter högre på rumpan, 9 månader gammal. Men han har mindre föräldrar, mamma är 145 och pappa 153. Jag är glad - stoets tidigare två föl har blivit "för små" (ca 140 cm båda två), men den här landar nog på ganska lagom höjd. Jag gissar på ca 155 - kanske till och med 160 (större än så vill jag inte ha honom), men jag vet egentligen inte alls - kblfölen verkar växa så himla olika.

Min fölis född 15/7 är nu 139 cm över manken och 143 cm över baken. Mamman var 163 cm och pappan runt 166, så han bör hamna någonstans där.

Min baby, arabpojk född Februari 2005, är 1,40 hög, och något högre bak, han växer jämnt och fint, precis som jag vill ha det. Jag tror att detta kommer bli en ganska stor herre när han är färdig, han är välutvecklad och fin.

Min är runt 140 cm nu vid 7 månaders ålder (född 1/7). Hans far är 174 cm och mor 161 cm, så han hamnar nog mitt emellan.

Om jag skulle behållt honom hade han gärna fått bli något större, men nu blir han nog en lagom övergångshäst...

Vad jag kan utläsa av era svar så är ju era större som ändå är yngre....Och ni räknar med att få hästar runt 165 cm....
Då är jag inte helt ute och cyklar då om jag gissar på att min inte blir så stor ...eller???

Vårat ridponnyföl var senast 129cm fram och 131 bak. Hon är född i maj och båda föräldrarna är D-ponnyer. Håller tummarna att hon får en bra D-ponnyhöjd i slutet :D

Mätte min skrutt idag och han var ca 138cm i manken och ca 141cm i baken. Lite svårt att få korrekta siffror då han inte ville stå still....
Han är född 30/5 och hans mor är ca 164 och pappan 169cm.
Har jag tur så går inte hans mors släkt igenom (småväxta) och han hamnar runt 165-170cm när han har vuxit klart.

Malin

Mina åringar är nu 154cm (född 12 maj-05) och ca 152cm( född 19 april-05) Gissar att de blir ca 170 resp 167cm. Båda är halvblod.

Vår är född mitten av mars och mätte 147 i manken för ett par veckor sedan, runt 5 cm högre bak. Mamma 162, pappa 170, tror den här landar på 165-165+. Har två äldre bröder som båda varit mindre i samma ålder och 5-åringen (första fölet) är runt 160, 3-åringen också, tror att den blir 162-163 cm när den är klar. Besvärligt när mammans nedärvning av storlek är så stark, min uppfattning är att det är lättare att sälja hästar runt 167-172.:crazy:

Jag mätte våra igår. Hingstar båda två.
Min är född 12 maj -05 och han var nu 150 i manke och 151 bak.
Mamma är 168 och pappa 167 som 4-åring.
Jag hoppas på ca 166-168 helst ej större.

Hans kompis som är född 24 maj är 152 både fram och bak.
Hon som äger honom hoppas på en häst över 175.
Jag vet inte hur stora sto och hingst var. Pappa är Metall.
Han kommer säkert i alla fall bli större än min för han har mkt längre haser än min.

Mit lilla sto Nsv/Vbl född 3april är nu 147cm i manken å 150cm över baken. Mamman 164cm å Pappan 157cm.

Oj,,,jag känner mig genast lugnare när det gäller sluthöjden på min.
Ville inte ha en alltför stor häst egentligen men eftersom pappan är 170 cm så fick det bli en chansning.

oj, vad stora era ær. Min ær bara 134 i manken å ca 139 øver rumpan. Hon ær fødd 22 april. Tror hon slutar på ca 160. Bara att vænta å se.:)

*lånar knapp*

Min ena som är född i april förra året var ca 135 fram och ca 138 bak för ett par veckor sedan, föräldrarna är ca 147-150. Jag är väldigt nyfiken på hur stor han blir...vad tror ni?

Någon fler hær som har frieser fødd 05? Hur stor ær er?:)

Min lilla är född 25 april och är altså då knappa 10 månader. Hon är e: Flyinge Pascalsom är 165 cm och mamman är 154 cm.

Hon mäter 130 cm nu och är högre bak till....

Min 05'a född 11 feb var 136 fram och 139 bak på sin 1 års dag.
Korsning Irish Cob/vbl travare. Mamma 160 och pappa 147.
Hoppas på att hon passerar 150 som vuxen.

Jag mätte min gubbe nyligen
Han är född 15 maj 05
149 manken o 153 bak. Han växer så det knakar.

Mätte även min snart 3 åring 25 maj 03
169.5 manken Jämn o fin nu. Behöver bredda sig. Han har bara långa ben nu.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka