Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Eftersom jag tycker det är så kul hur mycket salukin kan variera så slänger jag in alla hundar jag haft Det blir inte så många ändå.
Zala, min tant. 64cm hög, ca 21-21,5kg i toppkondition som äldre, vet inte om hon kanske skulle kunnat lägga på sig lite mer muskler som ung, hon bodde inte hos mig då.
Wahidah. 62cm hög, ca 19kg i toppkondition:
Aysu. 63,3cm hög. 17,5-18kg i toppkondition (vilket hon inte är i här på bilden):
Ebrah. Just nu 8 månader gammal. 62cm hög och väger 20,1kg. Barnbarn till tant Zala, tippar på att hon blir ganska lik henne.
Eftersom salukin får se ut lite hur som helst så är alla rastypiska. Rasstandarden säger: "Vanligen ca 58 - 71 cm; tikar är förhållandevis mindre än hanhundar." och det nämns ingenting om vikten. Aysu är dock ovanligt lätt och liten i kroppen för att vara saluki, även om många tikar är ungefär i samma mankhöjd. Trots detta är hon ett riktigt kraftpaket. Hon är otroligt stark, löjligt snabb, väldigt smidig och en av landets absolut bästa lure coursing-salukis.
I övrigt ska de vara ungefär lika långa som höga (även om de ofta ser något längre ut), ha måttliga vinklar, en rygg som går lite lätt uppåt mot korset, långa tassar, breda lår... Galoppörer helt enkelt.
@Red_Chili : Kolla bilderna på mina väldigt olika hundar!
Jag: Åh titta, fyra bilder på samma vinthund.
(@Red_Chili : *mord* )
Ursäkta OT, men här @Monstermom har du en saluki som inte ser ut som mina Han har varit hemma hos mig någon dag, när jag skulle ta honom från Sthlm upp till kenneln, så liite kanske han kan få vara med här i tråden.
Han var nog ca 65cm hög, ingen jättestor hane, men vägde väl närmare 30kg.
10 år gammal på bilden. Den här hunden är Wahidahs och Aysus pappa samt Ebrahs morfar
Igår vägde och mätte jag Minn och tänkte att det kunde vara kul att veta hur stora eller små era hundar är.
Ras: Kelpie
Kön: Tik
Ålder: 20 månader
Vikt: 11,2 kg
Mankhöjd: 41 cm
Håller din hund sig inom rasstandarden: Minn är för liten enligt rasstandarden men jag tycker att hon är precis lagom.
Igår vägde och mätte jag Minn och tänkte att det kunde vara kul att veta hur stora eller små era hundar är.
Ras: Kelpie
Kön: Tik
Ålder: 20 månader
Vikt: 11,2 kg
Mankhöjd: 41 cm
Håller din hund sig inom rasstandarden: Minn är för liten enligt rasstandarden men jag tycker att hon är precis lagom.