Hur stor kraftfodervolym per tillfälle?

Alexandra_W

Trådstartare
Hur stor giva i volym (liter) räknat är okej att ge vid ett och samma tillfälle, under förutsättning att stärkelse etc ligger på vettig mängd ändå?

Sv: Hur stor kraftfodervolym per tillfälle?

Hur stor giva i volym (liter) räknat är okej att ge vid ett och samma tillfälle, under förutsättning att stärkelse etc ligger på vettig mängd ändå?

Jag förstår inte riktigt hur du menar. Jag har förstått det som att det är stärkelsemängden som är begränsande och kan inte riktigt förstå hur volymen kommer in i bilden. Men jag kan ha fel.

Hästens matsäck är ju inte så stor, hur stor/liten minns jag dock inte. För stor volym/tillfälle och maten transporteras vidare för fort. Men jag kan för mitt liv inte minnas siffrorna.

Mmm, jag vet att jag hört en begränsning någon gång, men jag minns fasiken inte vad den är

Jag började tänka efter det jag skrev nyss. Nedbrytningen börjar i magsäcken. Jag har hittat en siffra på 15 l volym men jag har nog inte läst om ngn begränsning.

Max 0,4 kg spannmålsbaserat kraftfoder /100 kg häst och utfodringstillfälle. Max 200 g stärkelse /100 kg häst och utfodringstillfälle.
För att vet i volym kan du ju mäta vikten. Hoppas att det hjälpte.

Jag minns som sagt inga siffror, men vet det kom på tapeten när jag hade en sjukligt svårfödd unghäst (som visade sig vara sjuk med iofs, men..) och det rek att jag splittade fodret på ännu fler givor, 4 - 5 st/dag istället för 3 som det var, just pga det där med volym foder/gång.

Men då kanske jag kan skita i det då, volymen. Den ligger på 5 liter nu, men jag skulle vilja öka en liter.. I kg blir det om jag ökar med en liter (0,7 kg pellets) 0,4 kg musli, 0,4 kg kornkross, 2,1 kg pellets och så en 'slatt' betfor (1½ dl betforpellets, torrvolym), dvs 2.9 kg + betforn. Och då 6 liter + betforn..

Max 0,4 kg spannmålsbaserat kraftfoder /100 kg häst och utfodringstillfälle. Max 200 g stärkelse /100 kg häst och utfodringstillfälle.
För att vet i volym kan du ju mäta vikten. Hoppas att det hjälpte.

Fast det är ingen fara med stärkelsen, den är okej, det är 'bara' volymen jag är 'orolig' över om den blir för stor.

Jag kan tycka att det måste vara olika för olika typer av foder. En del tar ju mer plats med mer luft mellan. Om man tex jämför hel och krossad havre. När det sedan har tuggats och blandats med saliv så blir det antagligen helt annorlunda. Men tyvärr jag har inte en aning.

Hittade det här, men vet inte tillförlitligheten:

Hästens magsäck utgör mindre än 10 % av hela mag-tarmkanalens volym. Som exempel kan ges, en 500 kg fullblodshäst ca 9 liter.

SLU: Hästens magsäck (Ventriculus) är liten i förhållande till djurets storlek. Den rymmer mellan 8 –15 liter.

Fast fortfarande inget direkt svar ang volym foder/tillfälle..

Det jag hittade stod också som 10 % av hela matspjälkningssystemet men att det motsvarade ungefär 15 liter. Det står inte hur stor häst.

Hittade en annan med som sa 18 liter, men att det var maximalvolym, och att normalvolymen var 1/3. Rena djungeln.

Nåväl, får väl peta iväg ett mail till någon foderkunnig

Min häst (ca 550 kg) som är någorlunda svårfödd får:
0,5 l betfor
0,75 l havre
0,5 l krossat korn
/ per måltid morgon och kväll

+ olja och mineraler på kvällen

Detta verkar vara en fungerande fodervolym för honom just nu.

Antar att du menar för att få ett maximalt foderutnyttjande?
Tror faktiskt inte det finns någon maximal volym, är nog mer beroende på smältbarhet på fodret, typ av foder etc. Vet att det finns studier gjorda när man gett foder i olika ordning, och därmed fått olika utnyttjande av dem. kan försöka leta om du vill.

Sen borde det bero på vattenmängd i fodret, hur fort hästen äter etc. HH kanske kan detta.

0.4 kg kraftfoder / 100 kg kroppsvikt o mål. Volymen kvittar nog, kraftfoder har ju hur som helst betydligt mindre volym än grovfoder, som de ju kan äta mycket av. Har aldrig hört, varken vad jag läst själv eller när jag pluggade, att volymen kraftfoder skulle spela någon roll, utan det är (torr) vikten som räknas :)! Vatten går ju mer rakt igenom, stannar alltså inte i fodersmältningsappataten som fodret.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
689
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 557
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 122
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
729
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V