Jag är ju med i en grupp som under ca 7 år har varit "pedofil jagare" eller vad man nu ska kalla oss. Vi jobbar utifrån tips och det hela började med att vi allihopa spelade ett onlinespel, blev vänner med en yngre tjej, och att en i bekantskapskretsen började skicka dickpics till henne. Något hon anförtrodde en annan i gruppen.
Så jag har ju tyvärr koll på mycket men jag har inte barn.
Just nu kan man se att pedofiler håller mycket till i Whisper, Discord, Instagram, Omegle, Houseparty, Tellonym, Chatspin.
Spel där de håller till är Among Us, Roblox, Clash of Clans, Club Penguin Rewritten, Fortnite, Minecraft.
Andra ställen där man ska hålla ögonen öppna: YouTube och YouTube kids, Spelkonsoler (som ju har funktionen att bli vänner och chatta).
Det jag har reflekterat över är att det som händer egentligen är logiskt. De vill åt barn och tar sig därför dit barnen finns. Många företag som äger dessa appar, spel, plattformar jobbar på att förebygga men kan inte ta alla. Pedofilerna jobbar ofta så att de ber att barnet kontaktar dem på andra plattformar om de vet att spelet de fått kontakt med barn på har bra AI som kan hitta dem.
De barn vi har varit i kontakt med under åren blir väldigt utpressade, pedofilerna vet vad de gör och får in sina äckliga hullingar precis överallt - och lägger sedan in stöten med att säga att "Eftersom du gjort x kommer jag tala om för alla du känner och alla i din skola att du gjort x, om du inte gör y för mig" Gör barnet då y, för att de är rädda att x ska komma ut, används det "Du har gjort x och y. Om du inte gör z kommer jag att visa x och y för alla du känner och alla på din skola. Om du gör det här sista z, då kommer jag sluta" Men de slutar inte. Det blir en snöbollseffekt av utpressning skam, stress osv.
Som vissa skriver här finns det även i YouTube Kids obehagligheter. Där har jag sett 1-2 sekunder av att Elsa blir våldtagen av Spiderman, eller en halv sekunds bild på en stympad katt till exempel. Där blir ju barnet förhoppningsvis inte kontaktat av någon äcklig typ, men de som gör dessa videos går ju igång på att barnen kommer att se dessa saker.
Det mest obehagliga är att ju längre in man gräver i dessa skrymslen, ju mer man tittar på den snubbe som man fått tips om, desto längre in i ett helt vansinnigt och mörkt kaninhål kommer man. Man hamnar på forum om trädgårdsskötsel som ligger på ryska servrar, där de i bildtrådar om petunior egentligen lägger upp olika kategorier barnporr. Bara att olika blommor är kodord för kategorier barnporr. Där det är nästintill omöjligt att försöka få ner dessa sidor för att de ligger på just ryska servrar.
Just Club Penguin (som då hette Club Penguin Online) lyckades vi med hjälp av andra få ner pga att servern låg på ett bra ställe. Men nu har ju Club Penguin återuppstått som Club Penguin Rewritten. Så det är ju en kamp när det konstant poppar upp nya ställen i gamla kläder.