Hur stor hage till hästar i lösdrift

G

GoldenSam

2 hästar ska gå i lösdriften.
Hur stor hage ska de minst ha ?
Hittar inga regler om det bara ligghallens storlek, tahöjder, öppningar mm.

Sv: Hur stor hage till hästar i lösdrift

Det är inte konstigt att du inte hittar några regler för det finns inga. Men det krav man kan ställa är att hagen ska vara så stor att hästarna inte trampar sönder den. Så att de får traska runt i lervälling och liknade. Annars finns det inte ens krav på att det ska finns någon hage alls vid lösdrift. Jämför med andra djurslag där man använtmetoden längre. Vissa går bara lösa inomhus på vinter men är ändå på lösdrift.

Kan bara svara på hur stor hage jag har till mina, ha en ponny och en häst på lösdrift i en hage med både åker och skog. Ytan är dryga 1,5 hektar, och det är rejält grusat på en yta av ca 10x5 meter utanför lösdriften. Vi har inga smetiga partier alls direkt, lite mjukare på ett ställe, men inte mer än att de sjunke till ett par centimeter upp på hovarna.

Jag har lösdrift och har tre hästar, deras hage är på 20 hektar.

Håller med tidigare inlägg, finns inga måttkrav,
men hästarna ska kunna röra sig naturligt i samtliga gångarter, det fixar man inte på innerstadens frimärken/rasthagar...
Det ju bra om lösdriften är riktigt stor, så att den inte blir söndertrampad. Då hittar hästarna också flera olika områden i lä etc.
3 hästar på 20 ha: en lyx att drömma om, har själv 8 st på ca fyra ha.

Hittade rekomendationer på 30 kvadratmeter per häst lite fjuttigt.
Hade tänkt ta en hektar att börja med.
Marken är ganska tålig gräsvall med mkt sand under ( har grustäckt i en del av hagen.

Jordbruksverkets rekomendationer är 2 hektar för första hästen och sen 1 hektar/häst. Detta tycker jag är i minsta laget. Minst 2 hektar/häst tycker jag om man har normalstora marker. Detta för att hästarna ska ha utrymme att agera naturligt om inte annat. Men också ffa för att marken ska hålla och parasittrycket inte ska bli för stort.

Men o andra sidan tycker jag att det viktigaste är att hästarna har möjlgihet att gå ut och röra på sig. Om man har en liten hage på 3 hektar till 2 hästar så är det bättre att de får trampa sönder den och har en annan hage på sommaren, än att de ska behöva stå inne halva dygnet och paja leder, psyke och inre organ. Men det är en hel del jobb med att ständigt mocka i leriga, frusna hagar vintertid. Om man inte kan mocka med traktor eller liknande.

För att slippa att ständigt mocka ständigt och att marken ska hålla behöver man nog ha 2 hektar/häst. Sen tycker jag att 5 hektar är minimum i allmänhet av den anledningen att hästar som har för lite yta rör sig för lite. Det bidrar till tristess, större risk för konflikter mellan hästarna samt att de rör sig för lite för intaget mat som är naturligt för dem vid fri tillgång = de blir tjocka.

Vill tillägga att vi har varit 4 hästar på 30 hektar så jag är bortskämd. Men jag har också provat mindre. Nu är vi 7 hästar på 30 ha. Det är aldeles lagom. Har varit 12.

Jösses, händer det att ni inte hittar hästarna när de ska in ? 30 hektar är ju jättestort.

Dum fråga : en hektar är väll 100*100 meter ? eller?

Ja, det är himla skönt, då jag aldrig skulle kunna tänka mig att stoppa in mina hästar i några små plutthagar.

Denna hage är underbar, skog, två åkrar, en bäck med vatten..

Behöver jag säga att de nästan aldrig är inne i lösdriften?:D

Hehe, ja i mörkret händer det att man går om varandra men våra hästar tycker att folk är väldigt trevliga så kommer flocken när man ropar/visslar om det är mörkt. När de är ljust kommer de om de är bortom synhåll och ibland även när de står och betar på ängen.

Men det har hänt att jag ropat och vandrat ett tag, givit upp och vänt och då hittat dem väntandes vid grinden för att man missat varandra i mörkret. Det får man ta. Det händer inte så ofta. ;)

Ja, 100x100m= 10 000kvm. Dvs 1 hektar. :) Om jag inte är helt ute o cyklar.

Såg att du inte hittat måttbestämmelser.

www.jordbruksverket.se
Klicka på:
"Djur & Veterinär"
"Hästar"
"Stallmiljö"
"Måttbestämmelser"

Vet ej om det funkar att länka men jag provar.
http://www.jordbruksverket.se/amnes...estammelser.4.394d9f45113e42376618000676.html

Man utgår från hästens mankhöjd. Har du två hästar i olika mkh räknar du ut utrymmet för den ena och sen den andra och plussar dessa, så får du minimiutrymmet för dessa två. Måttet/häst i en ligghall ska vara 80% av minimikravet för box åt respektive häst. Det står nog också på denna sida.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 055
Senast: Grazing
·
R
Hästmänniskan Hej Vet någon om det finns några regler för vatten på vintern? Jag hittar inga. Stallägaren har fått för sig att hen inte behöver hacka...
2
Svar
31
· Visningar
2 134
Senast: Cambrie
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 234
Senast: CaisaCax
·
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 307
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?
  • Evolve