Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
en hektar det är den mark man behöver för att hålla en stor häst på bete, inte vinterhagen. En häst ska kunna röra sig i att gångarter, för mig är undrelaget viktigare än storleken, för blir hagen lerig då springer hästarna inte och mugg, tappskor mm kommer garanterat.
Om man inte vill ha särskilt tillstånd så ska hästen kunna röra sig fritt i alla sina gångarter varje dag.Detta kan förvisso förbigås genom att man släpper hästen en stund i ridhuset varje dag,men rekommendationen säger att det bör vara i hage.
Det behöver det väl inte göra!!!
Om du har hagar på väldigt sandig mark så blir det sällan kladdigt, inte ens på vintern.
Har du däremot hagar som består av lerjord, så kan de vara helt söndertrampade i slutet av oktober om det har regnat mkt - även om hagarna är relativt stora.
Det behöver det väl inte göra!!!
Om du har hagar på väldigt sandig mark så blir det sällan kladdigt, inte ens på vintern.
Har du däremot hagar som består av lerjord, så kan de vara helt söndertrampade i slutet av oktober om det har regnat mkt - även om hagarna är relativt stora.
Så det är den här delen som är rast hagar? dvs de som är som två boxar i storlek?
Kostnaden att grusa en hektar och häst och till på köpet hålla ytan gräsfri så hästarna inte äter frostnupet gräs är ganska betydande.
Mina 3B+1D går i en grusad hage som är som en trekant sidorna ca 20+40+40 spetsen avslutas med en rundvolt på 7 m i diametar + det har dom tillgång till ridbanan på 35*35 meter, dom kan alltså springa 89 meter rakt fram om dom vill, gott om plats att busa och leka och hagen är grusad.
Jag skulle aldrig ha råd att göra en torr och gräsfri hage på fyra hektar till mina sen skulle jag behöva sommar bete också för där vill jag att det ska växa gräs till dom att äta