Hur stor bur ska kaniner ha?

Mirre

Trådstartare
Var hemma hos en person nyligen, de har flera kaniner och jag reagerade på att de hade så små burar.
De satt en och en i burarna och jag tyckte inte de såg ut att ha speciellt mycket plats att röra sig på och kunna hoppa runt. Nu har flera av dem dessutom fått ungar.

Jag kan inget om kaniner egentligen, men nog borde de väl ha möjlighet att röra på sig i burarna?
De står utomhus på gräs, så äta har de ju och de såg fina ut vad jag såg. Men då stod jag bara utanför burarna och tittade, kände inte på dem så vet inte hur hull och så var.

Det finns ännu inte, om det inte kommit nyss, några regler som skiljer sällskapskanin och produktionskanin åt. Utan de regler som finns idag är anpassade för kanin som sällskapsdjur. Detta är något man håller på att se över.

Som sagt, på jordbruksverkets hemsida finns måtten för bur. Det är väldigt små burar som är tillåtna om man ska se det som ett livstidsboende, men samtidigt kan det ju fungera utmärkt korta perioder, eller som sjukburar. Dock tycker jag personligen att kaniner måste ges möjlighet att springa och sprätta runt som kaniner ju gör om de har utrymmet, och många har sina kaniner i fackburar och tar sen ut dem i större hagar på dagarna, eller i omgångar.

Det kom väl nyss, om jag inte minns fel, var inte många veckor sedan. Har dock inte läst allt supernoga, då vi valt att vänta med att skaffa kanin då vi har nog många järn i elden ändå som det är några år framöver.

Min
Var hemma hos en person nyligen, de har flera kaniner och jag reagerade på att de hade så små burar.
De satt en och en i burarna och jag tyckte inte de såg ut att ha speciellt mycket plats att röra sig på och kunna hoppa runt. Nu har flera av dem dessutom fått ungar.

Jag kan inget om kaniner egentligen, men nog borde de väl ha möjlighet att röra på sig i burarna?
De står utomhus på gräs, så äta har de ju och de såg fina ut vad jag såg. Men då stod jag bara utanför burarna och tittade, kände inte på dem så vet inte hur hull och så var.

Min kanin har en 120cm bur men den står alltid öppet så i princip har hela lägenheten!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag satt i kökssoffan med amningskudde och min 3 månader gamla dotter i knät. Jag tittar på när min man och treåring ”spelar” schack när...
Svar
8
· Visningar
1 451
Senast: Crossline
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 521
Senast: Queen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 365
Senast: MML
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 911

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka