Hur stor blir fölet?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare åsalin
  • Startdatum Startdatum
Å

åsalin

Hej!
Vi har en maxad C- ponny grov modell, ser ut att vara korsn. Welsh Cob- Connemara. Om jag betäcker henne med en fullblodshingst på ca 155 cm, hur stor kan fölet bli tror ni?
Hur pass stor hingst måste jag välja för att fölet ska bli över ponnymått?

Sv: Hur stor blir fölet?

Mellan C-ponny och 160 nånstans.

Det är i princip omöjligt att säga särskilt om du inte vet vad som egentligen ligger bakom märren.

Varför skall du ta föl på märren ?

Vill så småningom betäcka henne när min dotter tävlat färdigt.
Varför? För att hon är en underbar individ, mkt klokt huvud, bra gångarter och hoppar bra. Skulle vara roligt att få något efter henne även fast hon inte har någon känd härstammning. För mig räcker det med den kvalitet hon har...

Utan att veta vad det ligger bakom är det omöjligt att ens gissa...

Min stora c-ponny fick en maxad d som resultat när jag betäckte med xx-hingst på 157 cm, men jag var länge rädd att han skulle växa över. Bakom den c-ponnyn låg russ närmast, sen arab-angloarab och polskt halvblod. Mamman och mormorn till henne var/är mellanstora d-ponnyer.

Vill du ha en stor eller ponny som resultat?

Jag skulle gärna vilja ha över ponnymått, ca 150- 155.
Hade tänkt xx eftersom hon är rätt grov och jag vill inte ha grövre.
Har alltid haft Connemaror när jag själv var yngre och har en fortfarande. Tyckte att det var "den enda" rasen tills jag råkade komma över detta underbara lilla korsningssto som ingen vet något om egentligen mer än att hon är imp. Holland.

Då är ju fullblod ett utmärkt val tycker jag. Det finns många trevliga att välja på. Min fina (tyvärr nu död) var e.Russian Ivory xx RP113 och jag vet några som växt över efter honom, men alla har varit lika trevliga och dessutom hoppar väl.

Joyride skrev:
Tycker nestan du skulle betäcka med en arab i stället för xx :smirk:

Utveckla varför du tycker det.

Storleksmässigt är det ju inte så smart om man har en c-ponny och vill ha en stor avkomma, araberna är ju inte så stora och nedärver dessutom rätt ojämt när det gäller storleken.

Nej arab blir det absolut inte!
Va kul att Russian Ivory ger trevliga avkommor! Det är just den hingsten jag har funderat lite smått över. Vet du mer om honom så berätta gärna!

Jag har betäckt mitt lånade welshsto med Russian Ivory.
Stoet är av den gamla typen av welsh (mycket ben och massa) så skulle det bli en ridponny så behövdes det lättas upp lite. :smirk:
Stoet har lämnat stort så det finns nog en viss risk att min växer över men annars så är det tänkt att det ska bli en hopponny.
Tycker att RI ser STOR ut, är nog snarare 1,57 än 1,55 som det ändrats till. Har tyvärr inga foton på datorn för kameran har dött men kanske kan fixa till senare ifall den mirakulöst nog börjar fungera igen.

Låter som om vi har samma typ av sto!

Magdalena skrev:
Utveckla varför du tycker det.

Storleksmässigt är det ju inte så smart om man har en c-ponny och vill ha en stor avkomma, araberna är ju inte så stora och nedärver dessutom rätt ojämt när det gäller storleken.

Jag tycker att araber har ett trevligare temperament helt enkelt.. Men kan oxå rekomendera Russian Ivory ;) då jag ridit in några ponnys som är efter honom (ja vet lite klyven där men men)

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 967
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 222
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 073
Senast: Farao
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 000
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka