Hur stimulerar man en uttråkad häst?

S

sjoohansson

Min ponny står i ett stort inackorderingsstall, vilket har både sina för- och nackdelar. Tyvärr är det väldigt små, dränerade hagar hästarna får gå i (förutom på sommaren givetvis) och det medför ju självklart att ponnyn inte blir stimulerad och lätt uttråkad vilket tar ut sin rätt i ridningen, he he he.

Som tur är finns tillgång till ridhus så ponnyn får mycket motion där som tur är. Men har ni något tips som kan göra tillvaron i hagen roligare? Kan jag lägga in något i hagen som ponnyn kan "leka med", samma sak i boxen? (Har köpt ett hönät med småsmå maskor som han får stå och greja med i boxen, men tror det skulle kunna behövas ngt mer..)

Ngn som har samma problem och kanske har något bra tips? :bump:

Sv: Hur stimulerar man en uttråkad häst?

Jag har köpt en boll till min häst och lagt i boxen :)
hönät skulle jag inte använda mig utav i boxen. vet en häst som fastnade i hönätet när han stegrade.. han ramlade och blev hängades.. bara tur att tränaren var i stallet samtidigt och kunde skära av repet.

Jag har för mig det finns leksaker som man kan sätta in godis i och så får de pilla ut det.
Fast det kanske bara finns för hundar. :confused:

Trädgrenar kan också funka (om du känner nån markägare...)

En unghäst jag skötte gillade att bära runt på pappkartonger (obs utan metall"clips"!). De som hade hästarna i hagen bredvid tyckte inte det var lika kul. :angel:

Senast ändrad:

Jag hjälpte min uttråkade häst, som stod på ungefär samma sätt som din, men en Likit (googla om du inte vet vad det är:)) och halm i finmaskigt nät. Tyvärr kunde jag bara konstatera till slut att det inte hjälpte speciellt mycket och att hästen verkligen inte trivdes med att stå i liten dränerad fyrkant några timmar om dagen och 17 timmar på box... För det första började han uppvisa mer och mer inre stress, små små signaler, och för det andra så var han en gummiboll ute i skogen och en riktig segis på ridbanan. Han trivdes inte med livet helt enkelt, och jag insåg att inga leksaker i världen kunde hjälpa honom... så idag flyttade han ut på lösdrift. Förutsättningarna för min del är ju klart sämre, det är mindre bekvämt att stå på lösdrift mitt ute på landet än att stå på anläggning i "stadsmiljö", men jag känner mig så otroligt lättad i själen.

Sorry för inte så inspirerande inlägg, det hjälper kanske inte dig, men om du har minsta möjlighet att flytta så tycker jag att du ska titta på de möjligheterna :) Annars kan det vara en idé att hänga upp grenar med bark i boxen som hästen kan gnaga på.

Min medryttarhäst har en trästubbe i boxen som han kan gnaga, rulla och leka med/på, annars funkar ju bollar utmärkt.

Har du någon smaskig saltsten? De med b-vitamin och biotin brukar vara populära att stå och sulta på.

Hönät kan du gott hänga upp, se bara till att det hänger så att h'n inte kan fastna, eller få ner det, bind fast ordentligt! Har aldrig varit med om olyckor i samband med hönät.

Min fick bl.a. en sån där hundboll som man kan stoppa godis i när hon stod på box plus diverse andra hundleksaker. Väljer man sånna till större hundar så är de robusta.

Jag förstår vad du menar, men jag upplever dock att min ponny trivs. Innan stod jag
I ett litet stall med hyffsat stora hagar, dock ingen manege.. När han då inte fick utlopp
Av ridningen blev han jobbig i hanteringen, svår kontrollerbar och lite allmänt sur. Sen
Vi flyttade verkar han trivas, men han är fortfarande det rastlösa fullblodet ;-)

Men jag har fått flera bra tips, ska lägga in lite pinnar i hagen + likit och ngn slags leksak:-)

Jag förstår vad du menar, men jag upplever dock att min ponny trivs. Innan stod jag
I ett litet stall med hyffsat stora hagar, dock ingen manege.. När han då inte fick utlopp
Av ridningen blev han jobbig i hanteringen, svår kontrollerbar och lite allmänt sur. Sen
Vi flyttade verkar han trivas, men han är fortfarande det rastlösa fullblodet ;-)

Men jag har fått flera bra tips, ska lägga in lite pinnar i hagen + likit och ngn slags leksak:-)

KL

Min ponny älskade när jag hängde upp en rejäl ruska med grangrenar i gallret. Gott, pilligt och kittlar gutt på mulen.

tror jag satsar på lite grangrenar i hagen åtminstone :)!

Jag har en likit tongue twister till min häst och hon älskar den. Har varit perfekt så här i vinter när dom inte gått ute lika länge och inte ridits lika mycket. Har även en boll (en sån med handtag) men den var hon inte intresserad av alls.

har ni inga vägar att rida på eller annan terräng? det måste ju bli urtrist att bara snurra runt i ridhuset?
ut på åkern o plumsa i snön!

Har du inga möjligheter att få tillgång till en större hage med en hästkompis?

Liknande trådar

Foder & Strö Sökte bland trådarna och hittade bara bantningstrådar från 2014 så jag tänkte att det kanske var dags att starta en ny. För ett tag...
2
Svar
35
· Visningar
3 251
Senast: mahlmt
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 203
Senast: Madick
·
P
Träning Nu är det såhär, att jag har en 10 årig D-ponny valack (blir 11 i Januari) som har varit dålig i sitt framben sedan Mars. Jag köpte...
Svar
7
· Visningar
1 286
Senast: Myzan87
·
  • Låst
Hästhantering Begreppet Horsemanship - God hästhållning/Gott hästmannaskap, grundar sig på de regler och lagar som styrs enligt Djurskyddslagen...
Svar
0
· Visningar
23 658
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama