Hur stävja kanin-intresse?

Sandra78

Trådstartare
Knepig rubrik, men ändå... Vi har en rottweilertik, 6 år, van vid katter sen 8 veckors ålder och fullt införstådd med att man inte jagar katter. Kan dra iväg på spår av rådjur etc men inte på själva djuret (och går naturligtvis att bryta från spåret).
MEN, nu har grannen skaffat kaniner, som de går med i koppel. Så fort hon fick syn på kaninen så "låste" hon totalt, skulle forcera staketet, toksprang, gnällde etc.
Samtidigt blev dottern biten av en myra (!) så jag fick ta med mig båda två in, jag kunde ju inte lämna hunden ute ensam... Tog nog 15 minuter att lugna det hysteriska barnet, under hela den tiden stod hunden och hoppade vid altandörren. Sen sa jag åt henne på skarpen att gå och lägga sig, men hon låg nog "på klorna" i ytterligare en halvtimme.
Hur sjutton gör vi nu..? Skvallerträning, låta henne titta sig trött, slänga saker på henne?
Kan tillägga att hon är bekant med kanin i bur sen tidigare och är tämligen ointresserad av den.

Sv: Hur stävja kanin-intresse?

Förmodligen har hon kommit på snabbt att det inte går att komma åt kanin i bur.

Ja, testa skvallerträning. Kan ta lite tid, men resultatet blir oftast bra. Hon behöver ju inte gilla dem, bara acceptera att de finns där utan att hon ska göra utfall och/eller försöka jaga dem.

Förmodligen har hunden blivit taggad av barnets skrik/gråt. Hon kan ha uppfattat det som att hon blev påhejad, och därför hade hon svårt att lugna ner sig eftersom det tog så lång tid att lugna ner barnet.

Ar det nagot som far min rottis tik att ga i baklas ar det kaniner.:crazy: Hon dreglar, star/sittler/ligger pa klorna (vilket bra uttryck) i timmar. Nu har hon valding stark "prey drive" (jakt lust?) men just kanin ar det varsta.

Jo, precis så är det, kaniner i bur är inget man kommer åt, därmed ointressanta. Och katter är hon uppväxt med, alltså inget att hetsa upp sig över.
Drömmen vore ju om hon kunde finna även kopplade kaniner lika totalt ointressanta.

Tror inte att barnet gjorde varken till eller från för henne, hon är rätt så van vid utbrott (lill-matte är mitt i "trotsåldern"), men däremot fick hon ju lite tid att varva ner på egen hand - vilket hon ju inte gjorde - utan det krävdes att jag styrde upp henne.

Får ta och läsa på om skvallerträning ordentligt och ta tag i det. Har aldrig behövt sätta mig in riktigt i det tidigare, då hon är såpass lättsam med det mesta. Så det är väl på tiden att vi får nåt att bita i.

Senast ändrad:

Ja, kaniner verkar vara oemotståndliga :crazy: Dana har inte jättestark jaktlust, men visst finns den ju där. På MT drog hon iväg snabbt på "bytet" men sen när det försvann så letade hon bara i ca 60 sekunder innan hon började leta efter annat som skulle kunna vara intressant. Hon brukar alltså ge sig betydligt fortare.
Skulle kanske tipsa grannarna om att skaffa katt istället!

Har hon inte mer jaktlust far du nog till det snart.
I Florida hoppar kaniner pa vagrenen hela tiden, men min stjarna har gatt i koppel dar sedan hon var liten och vet att matte blir Galen om hon drar eller kastar sig efter dom Sa hon gar bara och vibrerar nar hon ser dem. (och dreglar:meh:) harom veckan flyttade det in nagon I en trave med stockar som vi har pa var mark. Miss Mandy var helt galen. For forsta gangen pa flera ar kom hon inte pa inkallning och Sa fort jag reste mig ur soffan pa kvallen stod hon och flamtade vid dorren och ville ut och nasta morgon lika dant. (Hennes fantastiska focus och uthallighet ar inte bara av godo:p)
Vid undersokning hittade jag kanin lortar och insag att vi fatt en ny hyresgast. Hyresgasten maste ha flyttat igen da Mandy tappat intresset och inga fler lortar synts till.

Jaktlust har hon, men just i det har hon ingen större uthållighet. På ont, men för det mesta gott. Är "bytet" människa däremot, då kan hon jobba hur länge som helst och var som helst.

Nåväl, idag har det regnat hela dagen, och efter en snabb kontroll i morse att kaninerna inte var ute så har hon uppfört sig som hon ska resten av dagen. Hoppas att det regnar tills sambon kommer hem så vi kan hjälpas åt med att passa barn och hund, så att vi kan utplåna kaninjakt från hennes medvetande.

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 055

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka