hur stärka självförtroendet?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare lie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 087
L

lie

Jag har en goldentik på 12 månader. Vi har gått lydnadskurs, och nu har vi precis avslutat tävlingslydnadskurs. Tanken är att vi förhoppningsvis ska kunna tävla lydnad till våren. Men hon är så fruktansvärt osäker. Har fått tips att prova agility med henne. Jag har provat några hinder. Hopp går, fast det har tagit tid då hon vart livrädd för hindret. Tunneln har gått några gånger men det är väldigt läskigt. I början gick det relativt bra att gå upp på en sån där bräda. Hon stannade och ville hoppa av men det gick. Nu vill hon knappast ens gå upp på en sån. Hur ska jag gå till väga? Finns det andra sätt att höja hennes självförtroende? Jag har provat att få upp henne på stenar, framtassarna går. Sen lägger hon sig ner och blir jätte osäker. Tips tack

Sv: hur stärka självförtroendet?

Beröm beröm beröm beröm! Ut och miljöträna en massa olika saker som hon är osäker på, agility t ex, och låt henne veta att hon är duktigaste vovven i hela världshistorien! Bli jätteglad, skratta, krama henne, proppa henne full med godis - så hon förstår att du tycker att hon har gjort en prestation i klass med vunnit guld i OS.

Hur tycker du att relationen mellan er är?
Är du ensam med hunden, om inte, hur är relationen med andra i familjen?

Om inte ett grundläggande förtroende och kontakt finns mellan förare och hund är det svårt att träna överhuvudtaget.

Sen är det inte alla som tycker att agility är så lattjolajban, men det finns ju annat du kan träna.

Bra sätt att stärka självförtroendet är att låta hunden jobba självständigt med t ex uppletande eller spår, dvs någonting där du inte "styr" henne. Kan din hund apportera? Då är det bara att gå ut och gömma grejer i skogen som hon får leta upp och komma med till dig!

Instämmer. Viltspår har haft en liknande effekt på min ganska klemiga goldentik. Då får hon gå framför, visa vägen, jobba självständigt och vara duktig! :)

Kan också vara så att din hund inte är "färdigvuxen" i huvudet.

När min voffe (då två år) kom ostimulerad från sitt första hem fick jag krypa genom tunnlarna för att få honom att gå in i dem och balansen gick han upp två steg på sen frös han fast och trillade... :crazy: Försöket lades ner under några leriga månader och sedan hade hunden hunnit ikapp sig själv och vips flög han fram genom allt som om han aldrig gjort annat. Han behövde bara lite tid på sig att komma ikapp och mogna rent mentalt... :)

Din hund är ju inte särskilt gammal och hon är knappast vuxen, kanske känner hon helt enkelt av det, följ de fina råd du fått om beröm, uppmuntran, självstädigt arbete och miljöträning, men glöm inte bort att du har en ung hund så låt det ta tid.

Jag tycker relationen är okej. Det är jag och min sambo som har henne, men det är min hund och jag som gör allt med henne. Hon är väldigt glad imot människor och ibland tycker hon kanske att andra är mycket roligare än mig. men vi leker varje dag för att få en bättre relation. Ja kanske ska vänta lite med agility. Det är inte det som jag är så intresserad utav det är mest för henne som jag försökt lite. Men då ska jag köra lite mer med spår kanske? Det älskar hon i alla fall:P

Min tanke är lite tvärt emot alla andras. Jag tycker du ska göra mindre med henne. Det är en ung hund och hon verkar redan kunna ganska mycket. Lek, låt henne hänga med överallt och uppleva värden och utforska lite, men i övrigt kan hon gott ta det lite lugnt och få mogna mentalt.

Nått spår då och då, nått kort pass lydnad utan krav visst, men backa lite en stund och låt henne bara vara hund. Det tror jag hon kan må gott av.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 561
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Jag har under senaste året långsamt byggt upp en rädsla främst till hoppning. Jag rider på ridskola och hade i våras tur att på nästan...
Svar
9
· Visningar
1 630
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 360
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 277
Senast: Mickizz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31