hur stärka hästens kotor?

A

anni0001

hade hovslagaren här i förrgår o han kollade igenom min ettårings ben o kommenterade dem som "ngt korta skenor men långa kotor" vi pratade om benställningar över lag o vad de har för betydelse för steget osv. Han sade att hennes långa kotor inte var nån nackdel bara de blev starka.

sen slog det mig, vad för slags ridning stärker kotorna? hur de går sönder läser man om överallt men hur förebygga detta?

Sv: hur stärka hästens kotor?

träna på varierande underlag, undvik ridhus/banans underlag annat än nödvändigt eftersom det oftast blir "för" mjukt. Skritta gärna av på hårt underlag ex. asfalt. Sedan är det hållbar ridning som gäller :)

Man kan väl inte direkt stärka hästens kotor i den meningen att de blir bättre, men man kan förebygga skador genom hållbar och varierad träning som stärker senor och ligament, och som gör hästens kropp förberedd på de belastningar den kommer utsättas för :)

Min dam har ju oxå lite veka långa kotor.

Generellt brukar man väl säga att med långa veka kotor ska man undvika djupa och mjuka underlag.

Inom distansen gör man ofta så att man skrittar 2 h/dag på hårt underlag varje dag i ca 1-2 års tid (planeringen är varje dag, men det händer ju alltid grejjer som gör att man inte kommer ut, och därav behöver man inte planera in vilan om man inte vill det.)
Förbannat tråkig träning, men väl värt det i slutändan.

Det man är rädd för är att senor och ligament ska bli för påfrestade, kotorna blir det i regel inte, även om undantag säkerligen finns.

Nä men precis, det var lite så jag menade men det kanske inte riktigt framgick ;) De kommer ju alltid vara långa men vore ju bra om jag redan nu kan tänka på hur hon ska tränas för att bli så stark som möjligt i framtiden :)

Kimmis - ok! Tur vi har gott om asfalt och hårda grusvägar till och från "skogsrundorna!"

Liknande trådar

Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 260
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 207
Hästvård Har en häst som två år tillbaka blivit halt efter vintervilan. Vet. har inte kunnat hitta någon förklaring till hältorna, blev röntgade...
2
Svar
28
· Visningar
3 830
Hästvård Hej Hopp! Tänkte kolla lite allmänt vad ni anser om att köpa en häst med lite gallor? Har hittat ett 7 årigt sto som jag verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 114
Senast: roge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama