Hur stärka galoppen?

Sv: Hur stärka galoppen?

Piraja: tack så mycket! Det ska definitivt provas! Men när jag gör öppna på volten, ska jag då flytta in framdelen eller flytta ut bakdelen? Vilket benpar ska gå kvar på volten så att säga?
Angående att tömköra bettlöst så går det bättre att tömköra med bett än utan. Det jag menade med det du citerade var att jag kan inte bromsa med handen, och då spelar det ingen roll vad tömmarna sitter i. Han går liksom på ändå. Därför är det lättare att rida än att tömköra honom, för då kan jag bromsa och dämpa med sitsen.

Ställ hästen utåt och flytta in bakdelen något eller flytta ut framdelen så den går något utanför spåret...Bestäm dig dock före hur du själv vill göra;)... När du gör sluta på volten flyttar du in bakdelen något. Det handlar om att du ska ha kontroll på bakdelen och du tjänar verkligen på att jobba på den.

När det sen handlar om tömkörningen... Där får du koncentrera dig på att hästen förstår röstkommandon...och ditt kroppsspråk. Det är möjligt att det för hästen känns ruskigt dominant att ha dig bakom sig...och rusar på därför. Försök vända axeln mot hästen, titta inte på den utan utmed sidan och tänk på vilken position du har.

Lycka till!
 
Sv: Hur stärka galoppen?

Ja precis, fortsätta jobba ett par tre dagar i veckan med lite bomövningar så att han får stärka sig, då tror jag han kommer orka mer och själv fatta att han inte ska rusa. Ju mer ork, ju mer samling.
Hade ett 9årigt hannoveranersto som jag jobbade så med. Mkt bommar å "plock" på backen så hon fick tänka. Hon blev riktigt fin på 6 veckor.

Lycka till!
 
Sv: Hur stärka galoppen?

Snor sista.

Var ute och red i naturen igår, tog hjälp av backarna och fattade galopp i dem. Det gick jättebra! Han kom under sig i fattningen och blev samtidigt bromsad av backen så han inte kunde rusa iväg. Även avsaktningen gick bra - ingen slängtrav alls! Ska nog fortsätta jobba galoppen ute ett tag, paralellt med att stärka traven mer med öppna och sluta som sagts tidigare i tråden. Så börjar jag med bommarna lite senare :)
 
Sv: Hur stärka galoppen?

härligt att det går framåt!

"min" pålle har fortfarande :D kvar gunggaloppen sen ETn var ute i måndags förra veckan, helt underbart att sitta i galoppen och känna att hästen faktiskt kommer upp från backen och inte bara rusar platt framåt! :)

framsteg är härligt!
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 385
Senast: Roxy
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 762
Senast: banani
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp