Hur stärka galoppen?

Tigertofflan

Trådstartare
Nu kommer ännu en "Hej min travare kan inte galoppera"-tråd. Denna kanske något olik de andra. Förhoppningsvis.

Nu tycker jag att Pålle blivit stark nog i traven för att vi ska kunna börja så smått med galoppen. Han har blivit galopperad under ryttare förr, men då på uteritter och vid hoppning (som vi använt mycket för att stärka honom. Mycket studs och sådär.). I hoppningen har han dock alltid fått trava mot hinder, men fått galoppera mellan hinder. Dock bara korta avstånd i stil med fem och en halvan eller "studskombinationer".

Hans galopp är dock fortfarande lite väl "flängig" när han inte kontrolleras av hinderavstånd. Han liksom får upp en fart och sen paddlar bara benen med på något sätt. Så nu har jag då funderat. Är det bättre att göra en fattning, bryta av, och göra en ny fattning, än att göra en fattning och låta honom galoppera en bit, för att sen bryta av och lugna?

Saken är den att han har mycket travarskalle. Han tycker om att springa och när det går fort. Han har väldigt lätt för att "explodera" när man gör en galoppfattning. Om jag då bryter av relativt snabbt efter varje fattning, kommer inte det bli lite fel då? Lite som att jag ber honom om en galopp, han sprängs av glädje, och jag bryter av precis som att det han gjort nyss var fel?

Usch, hjälp mig reda ut lite! Jag vet inte riktigt hur jag ska göra.
 
Sv: Hur stärka galoppen?

Hej!
jag tycker att du ska börja med att bara låta honom galoppera när han fattar galopp, galoppera ett tag och sedan lugna ner. Då lär han sig att det är okej att galoppera och att det är kul. Om han galopperar fort så låt honom göra det, annars kan han tolka sakta ner signalerna som stanna signaler (men inte så fort att du inte har kontoll förstås). Det blir ju lite fel signaler om du fattar galopp och sedan direkt saktar av igen efter han fattat den. Om han springer iväg i trav istället så sakta ner honom direkt och efter han lugnat sig försök fatta galopp igen. Tillslut lär han sig. :angel: Hade en travare som jag fick jobba väldigt länge med innan hon verkligen förstod att galopp betydde galopp. Lycka till!:)
 
Sv: Hur stärka galoppen?

En travare blir med automatik bromsad så fort den galopperar.
Låt den prova på det o klättra den.
Så småningom kan man försöka att minska den ngt i några språng.
 
Sv: Hur stärka galoppen?

Hur menar du? Automatiskt bromsad?
Om den har gått löp så har den alltid fått drag i munnen vid galopp
Låt honom prova på vad?
Att prova galoppera o lära sig balansera sig bättre.

Klättra, i galopp då eller?
Nej, nej Skritt!
När han får mer gym-betonad träning så kommer han att orka att både trava bättre i ett normalt tempo o även kunna orka hålla ihop galoppen.
 
Sv: Hur stärka galoppen?

Men alltså. Han är riden i ett par år redan. Han har fått galoppera men galoppen är som sagt flängig och går i 190, och då är det svårt för honom att hinna med att balansera sig. Löp har han knappt gått. Startad ett premielopp som ung (är åtta nu, blivit riden sen han var 5-6 år, lunkriden i skogen fram tills för typ 1 år sedan) men togs av banan direkt. Klättrat har vi gjort mycket. Traven är lugn och sansad om man verkligen rider honom fram till bettet, men galoppen är inte bra för det, tyvärr..
 
Senast ändrad:
Sv: Hur stärka galoppen?

Det kan ju vara lättare för honom att öva galoppen utan ryttare, typ vid tömkörning eller longering. Att du från marken försöker minska tempot och då låta honom få rulla på ett tag.
Annars för att stärka galoppen så är ju fattningar bra som du skrev i ditt första inlägg, men du kanske kan låta honom galoppera nått varvb på volten innan du bryter av, så kanske han lättare känner att han gör rätt.
Någon på dressyrforumet skrev att hon brukade rygga-fatta galopp-bryt av-rygga-fatta galopp. Det kanske kunde va något?
 
Sv: Hur stärka galoppen?

Jo, jag har provat att tömköra honom i galoppen, men han rusar på nåt fruktansvärt då. Benen bara paddlar. Jag kan liksom inte segdra i munnen på honom utan måste få rida med sätet hela tiden för att kunna dämpa honom. Den möjligheten har jag inte riktigt när jag jobbar från marken.

Ja, det där med att fatta galopp ur ryggning har jag provat, och det har gått jättebra! Han kommer under sig i fattningen och trycker ifrån bra. Har också fattat galopp i svag uppförsbacke från halt eller skritt. Samma sak då. Ska jag kanske fortsätta med det? Det sliter inte på benen?
 
Sv: Hur stärka galoppen?

OK!
Han har inte fått den hjälp som han behöver o är väl ingen naturbegåvning heller.
Då är det bra med fattningar men måste oxå hjälpas till en bättre balans.
Bommar kan vara bra.
 
Sv: Hur stärka galoppen?

Löslongering kanske kan fungera då, så han får springa av sig det värsta i galoppen och sen när han börjat lugna ner sig prova att tömköra i galoppen.

Sen så småningom kan man kanske löslongera först, och sedan hoppa upp och rida när man ser att han börjat slappna av i galoppen!?
~Minan
 
Sv: Hur stärka galoppen?

Jag hade nog longerat i så fall om det inte går att tömköra på vettigt sätt. Låt hästen springa, han upptäcker så småningom att det är lättare om man tar det lite lugnare- kan ta tid men det är det värt!
 
Sv: Hur stärka galoppen?

Hästarna har ju en svag och en stark sida (som oss, vi är ju högerhänta eller vänsterhänta därför starkare i en av dem) Det behöver inte vara mycket som skiljer.
Jag har gjort så med mitt varmblod att när vi tränar galopp så får hon springa på lite först för att hitta lite balans och när hon gjort det så kortar jag upp henne lite. Det har funkat hit tills men hon är bara 4 år så tempot är ju lite högre ändå:smirk:
Hon har bara blivit körd men aldrig startad (då de körde sönder henne på en månad:mad: ) men hon är mycket kortare i höger sida av halsen och har svårt att ställa sej åt vänster, därför är vänster galoppen sämre och behöver mer arbete. Hon har "glömt" att hon är travhäst och försöker jag få fram travar traven så börjar hon galoppera direkt. Riktigt bra faktiskt, jag ska ju ha henne som ridhäst:) Jag har mycket kvar att göra med galoppen men jag har ju bara haft henne i 4 månader.
Vissa dagar går allt jätte bra andra går det riktigt åt H-vete.
 
Sv: Hur stärka galoppen?

Någon på dressyrforumet skrev att hon brukade rygga-fatta galopp-bryt av-rygga-fatta galopp. Det kanske kunde va något?

För att detta ska funka måste hästen verkligen kunna galoppfattning både från skritt, trav och stillastående, reagera snabbt på både framåtdrivande och förhållande hjälper samt tänka framåt och vara samarbetsvillig. Det är (enligt min enkla mening) en ganska avancerad övning.
 
Sv: Hur stärka galoppen?

En övning som min medis ägare tipsade mig om igår när vi hade fotosession var att komma från snettigenom och så fatta galloppen precis när man kommer ut på spåret igen, när hästen alltså är ställd. Funkade bra för mig i allafall. lyckades hålla hyfsad gallopp i normalt tempo i nästan ett helt varv :)
 
Sv: Hur stärka galoppen?

Men alltså. Han är riden i ett par år redan. Han har fått galoppera men galoppen är som sagt flängig och går i 190, och då är det svårt för honom att hinna med att balansera sig. Löp har han knappt gått. Startad ett premielopp som ung (är åtta nu, blivit riden sen han var 5-6 år, lunkriden i skogen fram tills för typ 1 år sedan) men togs av banan direkt. Klättrat har vi gjort mycket. Traven är lugn och sansad om man verkligen rider honom fram till bettet, men galoppen är inte bra för det, tyvärr..

Omväxlande öppna och sluta i skritt och trav på volter (omväxlande stora och små)..öka - minska volten och förvänd. Lägg sen in en fattning och sakta genast av och öka från kvartsvarv till halvvarv men så fort hästen börjar rusa tar du tillbaka den och jobbar i skritt och trav ett tag till...sen åter en fattning...o.s.v....Försök att inte jobba med handen så mycket utan att den lyssnar på ditt säte och ben. Gas och broms ska sitta där;)

För att sen få bättre självbärighet på rakspår utgår du åter från förflyttningarna och då främst slutan. Rid då omväxlande rakspår - volt - liten volt - rakspår o.s.v.
 
Sv: Hur stärka galoppen?

Jo, jag har provat att tömköra honom i galoppen, men han rusar på nåt fruktansvärt då. Benen bara paddlar. Jag kan liksom inte segdra i munnen på honom utan måste få rida med sätet hela tiden för att kunna dämpa honom. Den möjligheten har jag inte riktigt när jag jobbar från marken.

Ja, det där med att fatta galopp ur ryggning har jag provat, och det har gått jättebra! Han kommer under sig i fattningen och trycker ifrån bra. Har också fattat galopp i svag uppförsbacke från halt eller skritt. Samma sak då. Ska jag kanske fortsätta med det? Det sliter inte på benen?

Byt bett till ett bettlöst när du jobbar hästen från marken...Kan underlätta då..annars är det som i mitt tidigare inlägg...Gå tillbaka och jobba mer i skritt och trav!
 
Sv: Hur stärka galoppen?

rider själv en travare som iofs har ganska lätt för sig, men galoppen lämnar ju såklart end el att önska :)

jag försöker träna väldigt allsidigt, klättrar mycket i skritt, ganska branta backar, rider över bommar och "offroad" där hästen själv får hitta balansen och lyfta på benen för att bli aktiv i bakkärran.

när jag rider på banan rider jag främst galoppfattningar, galopperar 5-10 språng och bryter av, fattar ny etc. försöker vara noga med att lämna innersidan fri i fattningen, för jag upplever att hästen får en bättre tretakt då.

galopperar också i uppförslut i skogen, försöker då variera mellan lite lugnare tempo och ökningar, ibland rider vi till en liten "terrängbana" med 30-40 cm höga hinder som hon rulla över ett par gånger. hindren ligger väldigt tätt (2-5 galoppsprång mellan) och det blir på så sätt väldigt bra gymnastikhoppning.

tilläggas kan också att i måndags förra veckan hade vi ET ute för tredje gången och gick igenom hästen. första besöket hade hon spänningar och snedheter på olika ställen i kroppen men nu är det mesta borta. vet inte vad ETn gjorde i måndags exakt, men sedan dess har både jag och ägaren upplevt att galoppen plötsligt är tretaktig, OCH har ett svävmoment! innan var det nog lite som du upplever din häst, ganska full rulle, symaskinsgalopp som aldrig riktigt lämnade marken etc...

så en häst utan problem i kroppen kan (uppenbart :)) göra underverk!
 
Sv: Hur stärka galoppen?

Oj, vad många svar det kommit! Jag drar alla i ett race:

axel: Utveckla? Har du några konkreta (bom?)övningar?

Minan: Löslongering har jag tyvärr ingen möjlighet till. Vill dock understryka att han inte stressar i galoppen, den går bara för fort. Han orkar inte balansera upp sig riktigt, och ja.. jag vet inte riktigt vad problemet är egentligen.
Och eftersom han är en travare så går han inte att trötta ut på så sätt. Låter jag honom galoppera av sig, så kommer han galoppera minst lika mycket till bara för att jag ber om det.

ujent96: att bara låta honom springa låter inte som ett alternativ, nej.

ConfettiCavat: Ja, oja! Det märks stor skilnad mellan hans båda sidor. Vänstersidan är mycket starkare än högersidan (och för mig är det tvärtom, min högersida är starkare än vänstersidan), och därmed är det höger galopp som fungerar bäst.
Jag ska prova det där med att korta upp efter en bit! Hur mycket tempominskning ska man kräva då? Ska jag kanske nöja mig med att det öht blir en tempominskning såhär i början?

Låter som en trevlig häst du har :) Har du nån bild på henne?

Silver Girl: Galoppfatning från skritt, ryggning eller halt går bättre än galoppfattningarna från trav, då det gärna bara blir slängtrav, där han senare rullar över i galopp.

Smulu: Okej, tack! Ska prova att fatta galopp i en hörna och sen bryta av innan långsidan.

Piraja: tack så mycket! Det ska definitivt provas! Men när jag gör öppna på volten, ska jag då flytta in framdelen eller flytta ut bakdelen? Vilket benpar ska gå kvar på volten så att säga?
Angående att tömköra bettlöst så går det bättre att tömköra med bett än utan. Det jag menade med det du citerade var att jag kan inte bromsa med handen, och då spelar det ingen roll vad tömmarna sitter i. Han går liksom på ändå. Därför är det lättare att rida än att tömköra honom, för då kan jag bromsa och dämpa med sitsen.

FeatherCloud: ja, tränat allsidigt har vi alltid gjort, vi har dock aldrig jobbat i galoppen. Kanske ska vi börja göra det även ute?
 
Sv: Hur stärka galoppen?

eftersom han bromsar sig bra i hoppningen så varför inte uttnyttja detta? jag är av principen att hästarna ska lära sig att bära sig själva utan att ryttaren sla behöva korrigera hela tiden. Han ska själv få tänka "aha, här måste jag bromsa annars kraschar vi"
Lägg 4 bommar på en stor volt - en på varje "sida". Börja galoppera på volten och över två bommar (dvs bommen på den slutna och den på den öppna delen) när han fixar det, så rid över alla fyra.

Träna studserier på ca 40 cm 4-5 hinder i en serie.

Rid över galoppbommar på rak linje med korta avstånd så han måste bromsa för att inte trassla in benen.

Gör detta hela tiden helt kravlöst. Han får själv reda ut situationen. Rid honom runt volten bara, strunta i hastigheten - han kommer själv inse att han måste bromsa för att hinna lyfta hovarna över bommarna. RID MED SÄTET.

över studsen - låt honom sköt den. Sitt inte å tjuvhåll. Strunta i om han river alla bommar. Tillsist kommer han även här inse att det inte går att rusa!

Galoppbommar - samma sak som studsen.

Att träna ute är ju bra, men risken är att han ännu mer kommer rusa ifrån dej. Isf kan du träna fattningar från skritt å bara galoppa ngt steg. Men även här är ju risken att du får "slita" tillbaka honom.

Lycka till!
 
Sv: Hur stärka galoppen?

Ja, det där med att fortsätta jobba i hoppningen har jag också tänkt på. Har hoppat mycket studs och kombinationer som vi travat mot. Det går bra, han har nu på senare lugnat ner sig jättebra och tar ett hinder i taget, och rusar varken mot eller igenom. Men han rusar fortfarande när hinderna inte är med. Ska jag ändå dra nytta av hinder så att han blir stark och balanserad, och sen försöka få över det "på marken"? Gå över till bommar för att sen ta bort även den hjälpen? Kan det gå kanske? Och kombinera detta med övriga dressurtips jag fått? Skolorna och fattningar?
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 385
Senast: Roxy
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 762
Senast: banani
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp