Det här håller jag med om! En vecka för alla människor inom valfritt serviceyrke och sen tror jag aldrig mer att man är otrevlig eller gnällig mot kassapersonal eller serveringspersonal. Jag tror inte gemene man förstår den enorma mängden skit som vi får ta emot nästan dagligen. Vi som står i kassan är inte den som bestämmer regler för betalning, öppet köp, bytesrätt och liknande men det är sannerligen vi som får ta skiten antingen från kund eller huvudkontor om vi gör eller inte gör som vi ska.
Damned if we do and damned if we don't.
Reglerna finns inte till för att göra livet surt för kunder och besökare, de finns av en anledning och om vi börjar bryta de för en kund så måste vi göra det för alla- alla kunder är lika värda och därför måste vi behandla alla likadant också och det måste vi göra efter de regler som våra chefer gett oss.
Att erbjuda en vara eller tjänst innebär inte att vi automatiskt blir din personliga assistent, dörmatta eller verbala sandsäck, vi är precis lika mänskliga som någon annan och när du är spydig, elak, taskig, dryg, sarkastisk, nedlåtande, irriterad och "stackars oskyldiga mig" så tar vi åt oss. Vi vill faktiskt inget annat än göra dig som kund nöjd men det betyder inte att du kan bete dig hursomhelst och förvänta dig vadsomhelst, du har skyldigheter också- som att ta reda på vad som gäller vid köp och betalning och vad som händer om du inte uppfyller dina åtaganden som kund.
Jag börjar själv bli så in i bomben trött på all den oförtjänta skit jag hela tiden måste ta från kunder när det i 98% av fallen är deras eget fel att de hamnat i den sitsen de är i. Det är dags att människor börjar ta sitt eget ansvar för sina handlingar och de konsekvenser som följer, skaffa lite självdistans och förstå att servicepersonal förtjänar precis lika mycket respekt och hänsyn som du som kund gör. Vi är människor båda två så snälla behandla mig som du förväntar dig att bli behandlad av mig.
-Om personalen på kliniken inte vill behandla din hund för du inte betalat din tidigare räkning så lägg skulden där den hör hemma- hos dig själv istället för att gnälla på nätet!