Hur ställer man sig till vinklade gnällinlägg?

Jag är rätt hård i vad jag tycker människor ska/bör ta ansvar för själva. I fallet med hunden är det rätt solklart att de måste betala för sig för att få mer service. En del djurägare har ibland konstig inställning till att det kostar att ha djur, särskilt om de blir sjuka. På apoteket har jag ibland blivit skälld på för att medicinen är dyr, och varför finns det inte högkostnadsskydd för djur???

Det finns det, det kallas försäkring som täcker läkemedel.

Förstår de hur högkostnadsskyddet för människor fungerar? Att det är medborgarna med sina skattepengar som subventionerar för de som har otur och blir sjuka. Tänker de att skatten ska täcka när katten blir sjuk också?

Jag är inte särskilt buke-korrekt som tycker att djur inte ska ha samma rättigheter som människor. Att ett djur kan avlivas med gott samvete om det får en svårare sjukdom. Därför tycker jag det är helt okej av en veterinär att vägra behandling om kunden ligger på minus.

För övrigt tycker jag det var mycket ansvarslöst av hundägaren att ha sin hund lös på ett sätt som gjorde att den kunde skadas så illa.

Om alla som klagade på djurskyddsinspektörerna la tiden på att istället påverka politikerna som ändra lagarna och ge dem möjligheten att faktiskt få göra mer så hade det nog hänt saker. Men många många vill bara klaga, de vill titta ner på folk för att känna sig bättre själva, de gilla själva beklagandet mer än att avhjälpa grundproblemet.

Åh, don't get me started. Jag la enorm energi på att just säga ifrån ang ett sådant. De kom med ett påstående (som var felaktigt), som de vägrade backa, de hänföll istället till dimridåer och personangrepp och gud vet allt. Jag och några till kämpade envist men förgäves. De andra tusentals människorna bara köpte påståendet med hull och hår...

Åh, don't get me started. Jag la enorm energi på att just säga ifrån ang ett sådant. De kom med ett påstående (som var felaktigt), som de vägrade backa, de hänföll istället till dimridåer och personangrepp och gud vet allt. Jag och några till kämpade envist men förgäves. De andra tusentals människorna bara köpte påståendet med hull och hår...

Vilka är de?

De som kritiserade djurskyddet?

Jag säger såhär att en sak är att enskilda människor gör dumheter, men det är ännu värre när myndigheter utövar sin makt på ett sätt som inte är rättssäkert. Men det menar jag inte att majoriteten av fallen är icke rättssäkra, men det finns dom som är åt helvete galet hanterade och det skrämmer mig. Försökt få rätt mot en myndighet

Jag väljer att ignorera, både såna meddelanden som delas av alla och skickas runt (vilket verkar vara fallet med det här med hunden?) och såna där folk på min Facebook-lista skriver egna inlägg med offerkoftan på. Är det en person jag känner väl och som jag vet inte har en negativ inställning till livet i allmänhet (med andra ord, det finns fog för gnället) kommenterar jag så klart något trevligt, är det en person som i nio fall av tio tycker synd om sig själv struntar jag bara i det. Jag mår inte bättre av att ge mig in i en diskussion med person X, för person X kommer ändå inte ändra sin uppfattning, det är "alla andra" som är idioter och X som har rätt. Tyvärr.

Vilka är de?

De som kritiserade djurskyddet?

Jag säger såhär att en sak är att enskilda människor gör dumheter, men det är ännu värre när myndigheter utövar sin makt på ett sätt som inte är rättssäkert. Men det menar jag inte att majoriteten av fallen är icke rättssäkra, men det finns dom som är åt helvete galet hanterade och det skrämmer mig. Försökt få rätt mot en myndighet

En organisation/sammanslutning som under välfärdsflagg närmast bedriver häxjakt. Som har ett sunt ifrågasättande i botten, men drivit det in absurdum och på vägen tappat djuromsorgen och istället inriktat sig på jakten. Som tyvärr inte är öppna för konstruktiv diskussion och inte drar sig för att fara med osanningar och rena lögner. Fullt medvetet.

Jag är inte okritisk till svenskt djurskydd som det ser ut idag, särskilt inte hur vissa handläggare sköter sitt arbete och hur lagar och förordningar tolkas i vissa län. Tvärtom. Men jag vet att lögner ändrar inget, häxjakt ändrar inget och personförföljelse ändrar inget. I frågan det gällde så påstod de att EU-kommissionen minsann sagt att... Problemet var att det hade inte kommissionen. Fast det var inget den aktuella organisationen var ett dugg intresserade av att ta till sig, eller diskutera, eller lyssna på. De var mer intresserade att fortsätta sprida felaktigheten, gå till låga personangrepp, dra in ovidkommande saker, håna och häckla och tja ganska många saker jag har svårt att se på vilket vis det varken förbättrar svenskt djurskydd eller gagnar individ (djur såväl som människoindivid)

Seriöst skulle jag redan där börja fundera.. Men om de inte har det så borde det fortfarande gå utmärkt att ringa någon som kunde gå i god för betalningen, endera som jag skrev innan genom att via fax/tfn godkänna debitering på sitt kort, eller att komma dit och betala.
Ja om man var så mån om sitt djur som de vill ge sken av så hade väl det inte varit några problem.
Men jag har en känsla av att det är rätt mycket som inte berättas i den här historien.

Hur som helst är det tråkigt att hunden avled :(

Nu blev jag hemskt intresserad av att läsa det där inlägget. Men inte en enda av mina vänner har delat det.. Vilket iofs är ett bra tecken, men...

De hade visst ingen plånbok med sig.
Åh, på så sätt. Vilken idiot åker till veterinären utan plånbok?! Då får man väl i högsta grad skylla sig själv, eller hade de tänkt smita från betalningen av denna behandlings också?! Planerat så det förslår.

Jag har umgåtts med en rad personer som aldrig har plånbok med sig. Det upptäcker de OFELBART i slutet på måltiden/vid kassan/när man ska gå så det vackert blir andra som får betala. Djävla skitfolk, på ren svenska.

Har du inte råd, får du avstå. Så enkelt är det.

Jag tycker också det är skrämmande att folk sväljer allt som skrivs och när det gäller just FB-inlägg som jag vet är felaktiga och som riskerar att ställa till det är jag för det mesta mycket noga med att påpeka detta.

Framförallt djur som far illa av en eller annan anledning är vad som fuller upp mitt flöde och då kan felaktig information verkligen ställa till det, men folk verkar helt oförmögna till källkritik i vissa lägen (och jag förstår heller inte vad vissa "vinner" på att sprida rena lögner förklädda till snyfthistorier - framförallt inte när det inte handlar om dem personligen?!)

Åh, på så sätt. Vilken idiot åker till veterinären utan plånbok?! Då får man väl i högsta grad skylla sig själv, eller hade de tänkt smita från betalningen av denna behandlings också?! Planerat så det förslår.
t.
Som jag förstod det var de ute med hunden när olyckan inträffade. Hunden var lös för tydligen kunde hunden inte skita om den var kopplad. Olyckan bestod av trauma mot huvudet. Krossat skallben eller nåt. Sen stod det att den dog 5-10 minuter senare i bilen så tvivlar på att veterinären kunde gjort så mycket ändå.

Hursomhelst. Är väl bara att en stannar kvar och någon annan hämtar plånboken. Eller att man ber om kontonummer och ringer och ber någon sätta in summan direkt till banken. Det hade gått att lösa m man verkligen ville.
Jag har stått vid akuten med hunden, mitt i natten, utan pengar på kontot och ringt och krånglat så betalningen ordnat sig.

@Alexandra_W om jag kommit på vem som delade/gillade inlägget hade jag delat med dig men kommer inte alls ihåg det. Var några dagar sen. Gällde någon klinik uppåt i landet, någon kedja av kliniker tror jag.

Men självklart går det att lösa. Om inte på annat sätt än genom att man lämnar hunden på kliniken och själv åker för att hämta plånboken, om man är ensam. Är man två är det ju inget problem alls.

Som jag förstod det var de ute med hunden när olyckan inträffade. Hunden var lös för tydligen kunde hunden inte skita om den var kopplad. Olyckan bestod av trauma mot huvudet. Krossat skallben eller nåt. Sen stod det att den dog 5-10 minuter senare i bilen så tvivlar på att veterinären kunde gjort så mycket ändå.

Hursomhelst. Är väl bara att en stannar kvar och någon annan hämtar plånboken. Eller att man ber om kontonummer och ringer och ber någon sätta in summan direkt till banken. Det hade gått att lösa m man verkligen ville.
Jag har stått vid akuten med hunden, mitt i natten, utan pengar på kontot och ringt och krånglat så betalningen ordnat sig.

@Alexandra_W om jag kommit på vem som delade/gillade inlägget hade jag delat med dig men kommer inte alls ihåg det. Var några dagar sen. Gällde någon klinik uppåt i landet, någon kedja av kliniker tror jag.
Ett djursjukhus i Dalarna

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka