Hur ställer jag in bakselen?

Pia

Trådstartare
Jag har fått hjärnsläpp. När jag putsar selen brukar jag alltid skriva upp vilka hål allt satt på, det blir så mycket enklare då.
Nu gjorde jag inte det idag :mad: , och jag kommer inte ihåg hur jag passar in bakselen. HJÄLP!

Sv: Hur ställer jag in bakselen?

Men har det inte blivit några "märken" alls? Eller har du haft den till fler hästar?

Eller har du putsat så flitigt? :love:

Senast ändrad:

Ja flitigt måste du ha putsat!!!

Det är lite svårt att skriva hur man ska göra...mycket lättare att se ju! Prova häng på den i en höjd som passar bara :D Se vart den hamnar när du drar i den och om den verkar ligga bra där!

Duktig du varit och putsat! :) Fantastiskt att det inga märken finns, med tanke på att Skrott haft den selen sen juli-02 och kört så mkt!

Nåväl, bakselen ska sitta ungefär en handsbredd nedanför sittbenet (så heter det nog inte på hästar... bärbensknölen?), just nedanför där rumpan sticker ut som mest så att den inte kanar upp när han bromsar i backarna men inte heller stör bakbenen genom att sitta för lågt.
Sedan ska du få in en handbredd mellan baksele och rumpa när det är påselat och vagnen är i dragläge. Det är standardinställningar, kolla sedan hur det verkar när du kör och när han bromsar, så ser du om du behöver ändra på något hål!

Får du inte till det så får du säga till!

Linda

Liknande trådar

Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
341
Senast: MJLee
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 879
Senast: starcraft
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
479
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 037
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar