Hur spänner ni tömmarna när ni tömkör?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare PansParis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 7 729
P

PansParis

Min häst tycker det är buskul att tömköras.... fram tills idag. Idag var hon lite seg, stel och tråkig. Jag har alltid tömkört i de översta ringarna och sen i bettet. Men eftersom hon inte var så sammarbetsvillig så spände jag in henne. Jag spände dock bara in henne i en av de översta ringarna (genom de översta på ryggen, genom bettet och satt fast tömmarna i näst högsta ringen). Tyckte hon gick kanon bra och blev riktigt fin. Men nu är jag helt osäker på vilket sätt som är bäst för att hästen ska arbeta optimalt.... Hur brukar ni spänna era tömmar vid tömkörning?

Krånglig förklaring hoppas ni förstår ändå! :crazy:

Tacksam för svar! :bow:

:)

Sv: Hur spänner ni tömmarna när ni tömkör?

Antingen som vanligt, dvs genom däckelringen till bettet, eller så fäster jag yttertömmen så, men innertömmen genom bettet och fast i däckeln.
Om hästen är extrempigg och jobbig har jag tömmarna genom däckelringen, genom bettet och fast i däckeln. Som en graman.

Jag fäster innertömmen från bettringen till gjorden ganska lågt. Yttertömmen från en låg ring till bettet och tillbaks till gjorden lågt, har den ibland runt bakdelen.

Det jag tycker är svårt är att hålla i pisken samtidigt som man håller lädertömmarna när man har en häst som skjuter in bogen och genar *sliter sitt hår smiley*. En varvet går ganska bra med det högra *grr*.

Du måste utgå från vilken form din häst har och vad du vill uppnå, det kan medföra helt olika sätt att spänna tömmarna. Man behöver helst en gjord med ringar på olika höjder. Jag spänner innertömmen ledande dvs från däckeln, till munnen och sedan ut till min hand. Yttertygeln har jag oftast "gramanspänd", från nedre delen av däckeln, till bettet upp genom övre ringen på däckeln och sedan till min hand. Jag hoppas jag beskrev rätt nu, har aldrig skrivit ned det förut.Nackdelen med denna spänning är att man måste spänna om när man byter varv, fördelen är att det är lätt att jobba fram rätt form på hästen ialla fall när den går som min.

Så, ni har innertömmen så att den går från munnen till handen direkt? Alltså att den är fäst i gjorden, sen genom bettet, sen till handen? Inte fäst i bettet?

Hon brukar arbeta bra när jag tömkör bara genom att löpa igenom däckeln till bettet. Men när jag prövade idag så tyckte jag att det fungarade bra de andra med, fick lite bättre kontakt med henne.

Jasså, så ni spänner olika på de olika sidorna. Jag brukar byta varv ganska ofta (tömkör nästan bara på volt förutom fram och avskrittning) så det känns lite krångligt att byta.

:)

Du måste utgå från vilken form din häst har och vad du vill uppnå, det kan medföra helt olika sätt att spänna tömmarna. Man behöver helst en gjord med ringar på olika höjder. Jag spänner innertömmen ledande dvs från däckeln, till munnen och sedan ut till min hand. Yttertygeln har jag oftast "gramanspänd", från nedre delen av däckeln, till bettet upp genom övre ringen på däckeln och sedan till min hand. Jag hoppas jag beskrev rätt nu, har aldrig skrivit ned det förut.Nackdelen med denna spänning är att man måste spänna om när man byter varv, fördelen är att det är lätt att jobba fram rätt form på hästen ialla fall när den går som min.

Så gör jag med!! Funkar kanon på min häst!! Men i börja och slutet av passen har jag tömmarna från bettet och genom de lägsta ringarna på gjorden.

Jag spänner helt olika beroende på vad jag ska jobba med men för det mesta spänner jag som ekedal beskrev.

För att få ut så mycket som möjligt av tömkörningen så tycker jag att det är viktigt att man förstår vad man får för effekt av de olika inspänningarna. Det är ju för att hjälpa en och hästen som man kan spänna på olika sätt.

T.ex vill man jobba mycket med en utskjutande ytterbog så är det ju tämligen värdelöst att använda sig av inspänningen bett till översta ring...... då är det mycket bättre att använda sig av "graman" inspänning på yttersidan så att man verkligen får fatt på den.

Liknande trådar

Utrustning Min häst är vansinnigt känslig i munnen och jag har väldigt svårt att få till en lösning som hon verkar tillfreds med. Jag har extremt... 2
Svar
38
· Visningar
4 191
Senast: Efwa
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i... 2
Svar
25
· Visningar
4 471
Senast: pews1972
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 855
Senast: Karminnie
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 355
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka