Hur sover ni som har hästar?

Sv: Hur sover ni som har hästar?

Mina hästar fodras sista gången vid insläppet vilket sker vid 20-21 på kvällen. Sen tar jag ut dom 07.30 så de får snällt vänta tills dess ;)
 
Sv: Hur sover ni som har hästar?

Våra hästar har fri tillgång på grovfoder inne och ute.
Vi tar ut hästarna allt mellan 4-8 på morgonen och in tidigast ca 19 men ibland 18 eller runt midnatt.
Dock försöker vi att hästarna ska vara ute minst 12h/dygn och gärna mer och vi tar in/ut när det passar med arbete osv.
Det ska vara enkelt och roligt att ha häst och det tycker inte jag att det blir om man slaviskt måste anpassa sig till tider.

Men visst vi har ordnat det för oss så att i alla hagar finns vindskydd, fri tillgång på hö och vatten i thermobar så är det fint väder får de ibland sova ute och det gör ju ingenting då :)
 
Sv: Hur sover ni som har hästar?

Jag sköter inte detta. Men stallägarna är två som sköter, den ena jobbar kvällar vissa veckor och mornar vissa veckor. Jobbar de mornar får hästarna natthöet och nattas vid 21.00. Jobbar de nätter nattas de vid 23-24.00 :)

När jag hade eget stall fick hästarna komma in vid 20-21.00 och få all nattmat samtidigt sedan lade jag mig vid 22.00 och klev upp 05-06.00
 
Sv: Hur sover ni som har hästar?

kl

På skolan (går hippolog på wången) fodras hästarna 6.00 på morgonen och 20-21 på kvällen
Där jag arbetar nu fodrar vi kl 8 på morgonen och kväll 18-19 på kvällen (endast två fodringar); men då gäller det att ge tillräckligt med grovfoder så att de klarar sig bra tills nästa fodring eftersom det är så långt emellan.
 
Sv: Hur sover ni som har hästar?

Mina hästar som står hemma kommer ut klockan 06 varje dag. Jag tar aldrig sovmorgon men går gärna och lägger mig igen om jag är lediig. När jag tar in dem beror på väder och årstid. De senaste dagarna har det varit mellan 19-20. Då får de kraft. Sen går jag ut och ger dem hö vid 21 innan jag somnar. De står på halm så jag ser inte natten som ett problem.
 
Sv: Hur sover ni som har hästar?

Jag vill helt enkelt inte ha mina hästar stående inne mer än 8 timmar så jag får rätta mig efter det. Däremot är min sambo morgonpigg som attans och tar ofta ut tidigt men när han inte är hemma får jag masa mig upp.

Mina hästar kommer in ca 22 och ut oftast mellan 05 och 06. Däremellan sover vi. När jag är hemma själv kan det tänkas att det blir utsläpp framåt 07 dock, men jag försöker hålla max 8-timmargränsen så mycket jag kan.
Jag vet att det kan vara krångligt och jobbigt, och jag har även en sjukdom som gör att jag blir fullständigt utmattad ibland men det är inte hästarnas problem utan mitt och det är inte förenligt med min hästhållning att ha hästar ståendes uppemot halva dygnet på box. Dessutom har jag två med speciella behov som absolut inte får stå still för länge i taget så, tja det är bara att masa sig upp på morgonen och att hålla ut på kvällen.
 
Sv: Hur sover ni som har hästar?

Mina hästar är innackorderade. Den ena på lösdrift med fodring en g dag så mycket att det blir som fri tillgång. Den andra står uppstallad med 4 fodringar/dag. Han får dock också så mkt grovfoder att det blir som fri tillgång. Han har alltid hösilage i boxen.
De får dock mat ca kl 6, 12, 16.30 och 21-22.

När jag skött fodringar själv om jag haft med mig hästarna bort eller tagit stallet när folk ska bort har jag sovit någon tupplur mellan fodringarna ibland.
Jag har kroniska sömnproblem och kan iaf inte sova.
Så då fodrar jag senare än vi har som ungefärlig tid på kvällen. Jag är kvällsmänniska. Det kan också bli tidigare på morgonen.

Mina vänner med eget stall har fri tillgång, hyr in sina äldre barn till någon fodring, har partner att dela med, har inhyrda som hjälper, medryttare, anställda eller foderautomater till något/några mål.

En kompis har tex foderautomat som ger morgonfodret en h innan hon kommer och släpper ut.
 
Sv: Hur sover ni som har hästar?

Hur orkar ni?

Jag måste villigt erkänna mig som mycket dålig hästägare, eller på den tiden hästarna var hemma i alla fall.

Hos mig kom hästarna ut vid 6.30 och in 18.00. De var alltså "utan" mat i 12 h.

Inte optimalt, men ingen av dem mådde dåligt av det. Jag hade aldrig orkat ge kvällsmat senare än 19-20 tiden.

Hästarna var alltså ute halva dygnet och inne halva. Det fungerade för oss. Jag går och lägger mig senast 21, helst 20 och stiger upp 6.

Det är bara, som tidigare nämt, ge mer mat på kvällen så att de inte står för länge utan mat.
 
Sv: Hur sover ni som har hästar?

Fast att dom står inne länge betyder ju inte att dom står utan mat. Man kan fodra en gång i veckan och hästen har mat hela tiden.

För mig är själva syftet med att ta in sent och släppa ut tidigt att dom inte ska stå inne för många timmar. Mat kan man ge dom så det räcker till morgonen oavsett hur länge dom står inne och det får man ju förutsätta att folk inte låter sina hästar stå hur många timmar som helst utan något att tugga på.
 
Sv: Hur sover ni som har hästar?

De som ger sina hästar nattmat sent kanske inte går upp lika tidigt som du? man får ju anpassa efter vad som passar en själv också. (inom rimliga gränser förstås).
Jag tar in hästarna vid 22 tiden och när jag jobbar senare kvällar (3 ggr/månaden) så kommer hästarna in strax före 24. De får sin nattmat när de kommer in. Jag tar ut dem vid 7.30 på vardagar och mellan 8.00 och 8.30 på helgerna och de äter morgonmaten i hagen. Om man fodrar tidigare på kvällarna så får man fodra tidigare på morgonen. Du går ju upp så tidigt så det gör ju inget att nattfodringarna är lite tidigare. Det blir ju inte längre tid mellan fodringarna för det.
 
Sv: Hur sover ni som har hästar?

Min står normalt på lösdrift och har där fri tillgång på hö via slow feeding-nät så inga fodringar behövs. För tillfället står han tyvärr på box efter en skada tidigare i vinter så jag har ökat hans utetider mer och mer. Nu är han ute ca 8-20. Han får då massa hö ute i sin hage som det finns kvar av när jag tar in honom. Och i boxen har jag ett hönät med små hål som fylls till bredden varje dag och även där finns det kvar när jag kommer på morgonen.

Skulle jag bo närmare eller ha honom på egen gård skulle han få vara ute mer men nu måste jag ta mig 2,5 km till honom och det har inte varit så kul när det var mörkt och -20 tidigare i vinter så därför kommer han ut tidigast ca 8 på morgnarna. Men 12 timmar ute är ändå okej tycker jag för jag ser att hästarna som står på granngården tas in redan vid 15 och de går ut runt 8 precis som min så han får vara ute ganska länge ändå.

Kan säga att jag längtar till han kan stå i lösdriften igen helt klart! ;) Även om motionen varit nyttig för matte...he he he..
 
Sv: Hur sover ni som har hästar?

Vi har precis varit ute och tagit in hästarna. Lite senare än vanligt, de brukar gå in vid elva men min inre klocka har inte ställt om sig till sommartid än. Hästarna släpps ut i morgon vid 6-7.
Jag sover så dåligt iallafall så det spelar inte mig någon roll utan deras bästa får gå före. Min sambo somnar aldrig före ett iallafall även om han går upp halv sju om han ska jobba.
 
Sv: Hur sover ni som har hästar?

In mellan 21-23 ut mellan 06:30-07:30. Lägger mig oftast direkt efter promenaden med hunden ca 23:00 Eller som nu när jag väntar på tvättmaskin. Jättetrött men orkar inte lägga mig än. Måste va lite fin i morgon bitti och inga kläder som passar till ändamålet. Suck, kan inte gå med stallkläderna eller mjukis. Därav den sena tvättningen. Å så tråkigt. Borde skaffa mer passande kläder till olika behov. Noppor, noppor.. Inte snyggt!
 
Sv: Hur sover ni som har hästar?

Kan tilläggas att när hästarna inte har fritt med hö dagtid på vintern ges det i portioner vid utsläpp sedan lunch sedan får de inte för än vid insläpp pga jobb och tidsbrist. Vi lunch gäller det att ge mer så det räcker till eftermiddagen också :)
 
Sv: Hur sover ni som har hästar?

När jag bodde hemma hos min moster så hade vi stall på gården. Vi gav sista målet mat vid 21-22. Kvällsfodrade oftast i pyjamas så man bara kunde gå direkt till sängen när man kom in. Sen fick de frukost 04.30.
 
Sv: Hur sover ni som har hästar?

Jag tar in mina hästar mellan 21 och 22 och blir då nattade, går alltså inte ut nåt mer på kvällen. Vi lägger oss vid 22 så det skulle inte funka att fodra hästarna efter det och ser inte meningen med det heller då dom får allt dom behöver när dom kommer in.

Dom kommer ut mellan 06 och 06.30.

Har en dotter på snart 11 månader och jag bor ihop med hennes pappa så han är inne med henne när jag har ut- och insläpp, tar inte många minuterna om stallet är klart. På kvällen lägger hon sig vid 20 så hon är "klar för natten" innan det är dags för hästarna.
 
Sv: Hur sover ni som har hästar?

Hittade en tråd i kategorin foder där många skriver att de inte tar in sina hästar före 22-23 tiden på kvällen, eller att de inte nattmatar före 23 tiden. Nu undrar då jag, hur/när sover ni? Själv tar jag in mina hästar 20-tiden, och nattar 20-21 tiden, och efter det går jag sova eftersom jag ska upp klockan 05.00 varje morgon för att sätta ut hästarna innan "dagen börjar" så att säga. Att ge nattmat sista gången typ 23-00 tiden och sen stiga upp 05.00 skulle aldrig i livet fungera för mig, eftersom jag då skulle vara så gott som död av för lite sömn efter 2-3 dagar.
Ni som nattar mellan 22-23-00, när sover ni? När stiger ni upp för att sätta ut hästarna/åka till jobbet osv? Och ni som har småbarn hemma som också ska nattas och skötas, hur gör ni?
Denna fråga är kanske mer riktat till er som har hästarna hemma, och sköter allt själva, men andra får ju nog också svara.



Lösdrift med fri tillgång. Fodring sker ca två gånger i veckan. Jag sover utmärkt mina 8-9 timmar per natt. :D

Vill du inte ge fri tillgång men heller inte fodra alltför sent är det ju bara att ge en stor giva tidigare på kvällen, alt ströa med halm som Mackan skrev...
 
Sv: Hur sover ni som har hästar?

Mina hästar kommer in vid 19-20 och ut vid 6-7, hö finns kvar i boxen på morgonen.

Jag måste sova minst 10 timmar pga fysiska men även lite psykiska problem.
 
Sv: Hur sover ni som har hästar?

Mina hästar kommer in vid 18.00-18.30 på vintern och går ut vid 07.30-08.00 på morgonen.
På våren och hösten kommer dom in vid 19.00-19.30 och kommer alltid ut samma tid på morgonen. På sommaren går dom ute dygnet runt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Japp. Ni som har någon typ av klocka som mäter sömn, hur mycket tid spenderar ni i de olika sömnstadierna varje natt? Jag lägger mig kl...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 117
Senast: tanten
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 857
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Jag jobbar delade pass och har egentligen ganska många timmar ledigt varje dag - men spenderar dem på att vara trött och stressad över...
2
Svar
30
· Visningar
1 714
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 051

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp