Hur sover ni som har hästar?

nyaste

Trådstartare
Hittade en tråd i kategorin foder där många skriver att de inte tar in sina hästar före 22-23 tiden på kvällen, eller att de inte nattmatar före 23 tiden. Nu undrar då jag, hur/när sover ni? Själv tar jag in mina hästar 20-tiden, och nattar 20-21 tiden, och efter det går jag sova eftersom jag ska upp klockan 05.00 varje morgon för att sätta ut hästarna innan "dagen börjar" så att säga. Att ge nattmat sista gången typ 23-00 tiden och sen stiga upp 05.00 skulle aldrig i livet fungera för mig, eftersom jag då skulle vara så gott som död av för lite sömn efter 2-3 dagar.
Ni som nattar mellan 22-23-00, när sover ni? När stiger ni upp för att sätta ut hästarna/åka till jobbet osv? Och ni som har småbarn hemma som också ska nattas och skötas, hur gör ni?
Denna fråga är kanske mer riktat till er som har hästarna hemma, och sköter allt själva, men andra får ju nog också svara.
 
Sv: Hur sover ni som har hästar?

Tja i mitt hushåll är vi två.

Fast ffa så har hästarna fri tillgång :D

Nästa säsong kommer de fodras med automater, man måste ju inte släpa sig ut alla fodringar.
 
Sv: Hur sover ni som har hästar?

Mina får sitt sista mål för dagen ca kl 21 och det första ca kl 6. Jag hade inte heller orkat stanna upp till kl 23 och nattfodra. Vid den laget har jag sovit en timme ungefär...
 
Sv: Hur sover ni som har hästar?

På den tiden jag inte hade fri tillgång och lösdrift brukade jag ta in och fodra mellan 23-24.00. Direkt ner i säng och det första jag gjorde på morgonen vid 07-08 var att ta ut hästarna och fodra sen frukost och plugga/jobba.
 
Sv: Hur sover ni som har hästar?

Nja, så sent som 23.00 får våra sällan. Det blir mellan 20.00-22.00 oftast vid 21.00. På vardagar får de mat runt 06.00 då de också släpps ut innan jag kör till jobbet. Jag hade gärna gett nattmaten senare för att det inte ska bli för många timmar mellan, men vardagen måste fungera för alla.

Har eget stall.
 
Sv: Hur sover ni som har hästar?

Jag ger sista fodringen ca 20 - 21. Morgonfodring & utsläpp 04:40.

Jag hade gärna fodrat senare men vardagen måste fungera och jag behöver få sova också. Med stora mängder grovfoder så känns det dock inte som något jätteproblem.
 
Sv: Hur sover ni som har hästar?

Jag har insläpp mellan 20-21, kommer ut vid 06-07 tiden. Visst skulle de va bara att få ge dem en sista giva vid 22-23 men då får jag inte min sömn. Man måste kunna leva också.
 
Sv: Hur sover ni som har hästar?

Tar in hästarna vid 22-23, sover vid 24, vaknar 06.30 och släpper ut dem (på helgerna sover jag en timme längre). Fodrar med hö två gånger ute, en inne (hästarna har fri tillgång). Mineraler får de i samband med insläpp.

Ska flytta snart och då kommer min häst att gå på lösdrift, då tänker jag SOVA. :p
 
Sv: Hur sover ni som har hästar?

Jag sköter det mesta med hästarna själv, men hyr stallet som ligger en liten bilresa bort.
Tar in och nattar runt 21-21.30, sen åker jag hem och slappar en stund innan jag sover. Tack och lov får de frukost vid 06.00-06.30 av en som bor intill stallet, så jag kan komma dit vid 07.30 och släppa ut dem :)
Hade jag haft dem hemma hade jag tagit in så gott som det sista jag gjort innan jag gått och lagt mig (runt 22.00) och ut direkt på morgonen (07.00). Fördelen med att ha hästarna hemma är ju att man på lediga dagar kan gå ut i pyjamas, släppa ut hästarna, och sen krypa ner i sängen igen :angel:
 
Sv: Hur sover ni som har hästar?

Tar in sent för att hästarna ska få så mycket utetid som möjligt, gärna kring 22. Nu har jag fått ta in dem tidigare under några månader efter att ena hästen började strula med maten och behöver fler mål, så då nattfodrar jag inte innan 22, för att få bra spridning på målen. Går upp vid 7 och släpper ut halv 8 på ett ungefär, lite senare när jag är ledig.
Har en dotter på 2 år, hennes nattning påverkas inte alls av hästarna och tvärt om.
 
Sv: Hur sover ni som har hästar?

När jag bodde bredvid stallet hade vi inga extremt sena och tidiga mål, 21.00 ca och 6.30 ca.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur sover ni som har hästar?

Min häst visar med all önskvärd tydlighet att han struntar i om han kommer in tidigt och är inne många timmar, det viktiga är att han kommer UT i tid! Tyvärr eftersom jag inte är så morgonpigg :-P

Han förstår inte alls det där med skiftarbete. Jobbar jag tidigt är allt lugnt, då kommer de ut vid 5.30-6.00. Det är en bra tid tycker pålle. In vid 18-20. Har försökt hålla ungefär halva dygnet eftersom den andra hästen äter två stora mål kraftfoder.

Jobbar jag sent däremot är det in vid 22.30 vilket är helt okej för pålle. Ut däremot är alltid försent efter typ 7.00... Brukar vara ute mellan 7.00-8.00 men framåt 8 är på tok försent enligt Mr Häst och ett fint hål i ena hörnet av bädden visar det tydligt :-P

Spelar ingen roll om han badar i mat eller allt är slut (o har alltid halm upptill). Han ska ha sin frukost och gå UT oavsett antal timmar!

Mao förstår jag inte alls poängen med att fodra sent, ljuset är ju dessutom betydligt tidigare? Känns mer normalt att ta in tidigare och ta ut tidigare då tycker jag :-)
 
Sv: Hur sover ni som har hästar?

Tar in våra vid 19-20 tiden.

Inte orkar då jag vara uppe & fodra hästar vid 22-23 tiden och sedan ska man upp vid 05.00 för att åka iväg på jobb. Hästarna kommer ju ut ganska tidigt mao.
 
Sv: Hur sover ni som har hästar?

Fodrar när jag har tid ;) en av fördelarna med eget stall! Dock planerar jag alltid lite. Ska jag tex till killen på kvällen och kvällsfodrar vid 19 får de mkt mer så det ofta ligger kvar lite på morgonen, alternativt blandar med en massa halm så det är många timmars pyssel innan maten är slut, ibland i hönät.

Samma sak ute. Ska de inte få nån lunch ute den dagen får de jättemycket, fördelat på många platser i hagen så det finns ett bra tag. De brukar då vandra mellan matställena och småplocka. Då reglerar jag lite så de får lite mer portionsvis inne så det inte blir för mkt mat.

Är jag hemma får de natthö vid 22 ungefär :) Och lunch nån gång under dagen när de plockat klart med frukosthögarna.
 
Sv: Hur sover ni som har hästar?

Står inackorderad, hästarna kommer in TIDIGT, dvs 15-16, får sista måltiden redan 19 och kommer ut vid 7... Så där finns nog inga problem med sömnen.
 
Sv: Hur sover ni som har hästar?

Jag har egen liten gård med två hästar, oftast tar jag in/ut grannens 4 ponnies också.
Hästarna kommer in vid 22-23 och går ut igen vid 7-7.30. Det ger mig tillräckligt med sömn.
Enda gången det är jobbigt är när jag jobbar fm, då åker hästarna ut redan fyra på morgonen och jag är glad om jag fått 5 timmars sömn.
Älskar att ha eget stall, kontrollfreak som jag är ;)
 
Sv: Hur sover ni som har hästar?

Lägger ut fri tillgång på nattmat när som helst under kvällen när det passar mej , kommer sällan i säng före kl 01 ...
Sover tills jag vaknar .. sen får dom givor under dagen beroende på väder och intresse.
Detta skulle ju inte funka om man jobbar förståss ....
 
Sv: Hur sover ni som har hästar?

Jag har mina inackorderade, men pappan i familjen arbetar hemifrån och ger hästarna sista maten vid 23-23:30 tiden. Mamman i familjen ger hästarna mat innan 7 på morgonen och sedan släpper pappan i familjen ut hästarna mellan 8-9.
 
Sv: Hur sover ni som har hästar?

Jag står i kollektivstall där vi sköter allt själva, vi är fyra som delar på passen. Våra hästar går ut/fodras, de får kraftfoder inne och hö i hagen mellan 05.30 och 07.00 beroende på vem som morgonfodrar. Jag är den mest "morgonpigga", jag pendlar till mitt jobb. ;)

Sedan kommer de in runt 19.00, och kvällsfodras mellan 19.00 och ca 20.30.
Är det extremt dåligt väder kan de komma in tidigare men får ju då inte kvällsmaten förrän runt 19.00, dock har de ändå hö nästan hela tiden innan kvällsmaten.

Så spridda fodringstider funkar bra då hästarna i princip har fri tillgång på hö både ute och inne.
 
Sv: Hur sover ni som har hästar?

mina hästar kommer in mellan 9 och 11 på kvällen ibland 12 :p, har hästarna på gården så blir att man går direkt i säng efteråt :D.
de får bara ett mål mat på kvällen när de kommer in, innan så kom de in vid 8 och fick kraft + hö och senare vid 11 mer hö men det orkar jag inte längre :o ser hellre att de är ute längre.

hästarna kommer ut vid 7-9 tiden beroende på om jag är ledig eller har skola ^_^. jag är en sån som sover bäst om jag bara får sova 6 timmar ungefär, sover jag mer så är jag super trött hela dagen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Japp. Ni som har någon typ av klocka som mäter sömn, hur mycket tid spenderar ni i de olika sömnstadierna varje natt? Jag lägger mig kl...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 117
Senast: tanten
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 857
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Jag jobbar delade pass och har egentligen ganska många timmar ledigt varje dag - men spenderar dem på att vara trött och stressad över...
2
Svar
30
· Visningar
1 714
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 051

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp