Hur sorterar du?

coolia

Trådstartare
Som en spinoff på min fråga om hur länge man ska spara på papper: efter vilket system sorterar du? Nu har jag gjort en pärm för varje år men några extra pärmar för vissa teman. En pärm för jobbpapper och en pärm med alla försäkringspapper.

Jag är totalt oorganiserad men nu försöker jag ordna upp det lite smartare.

En pärm med barnpapper också.

Jag är gammaldags.

Jag sparar alla pappersfakturor och lönebesked som kommer på papper i en pärm i alfabetisk ordning. En pärm för varje år.

Kvitto, garantier, försäkringsbrev och kontrakt har jag i "kontraktspärmen"
Betyg och intyg och sådant som rör min person i en annan pärm.
Manualer och instruktionsböcker i en tidskriftssamlare.

Jag kör med tidskriftssamlare. Kan ha papper i olika plastfickor i tidskriftssamlaren som t ex mina olika hästars veterinärjournaler.

En pärm för betyg, anställningar, uppsägningar osv. En tidskriftsamlare för "viktiga" papper som rör garantier, abonnemang och bank. Rensar den med jämna mellanrum.

Jag har en pärm med flikar i för alla viktiga papper. Högst subjektiv indelning med rubrikerna: räkningar, bank, skatteverket, CSN, försäkring, pension, bostad, betyg/intyg, jobb, el/internet, tentor och hälsa. Därutöver har jag en låda med kvitton, garantier och instruktionsböcker och annat som inte alltid håller sig till A4-formatet. Har haft samma system de senaste fyra åren och varken fyllt upp pärm eller låda men så har jag det rätt enkelt utan djur, barn, huslån eller annat papperskrävande.

Jag har en pärm för jobbet, en övrigt pärm och fyra mappar, hundar, hästar, lägenhet och bil.
Har inte mycket papper alls.

Som en spinoff på min fråga om hur länge man ska spara på papper: efter vilket system sorterar du? Nu har jag gjort en pärm för varje år men några extra pärmar för vissa teman. En pärm för jobbpapper och en pärm med alla försäkringspapper.

Jag är totalt oorganiserad men nu försöker jag ordna upp det lite smartare.

En pärm med barnpapper också.
Skokartong. En för varje år

Har knappt papper. Sparar lönebesked mm på nätet.

1 pärm för djur, 1 för huset och 1 för mig med intyg, avtal, betyg, diplom mm

På jobbet sparar jag desto mer men inte privat. Har knappt några papper alls.

Ehhh, i ett skåp ligger det bruksanvisningar.
Maken har räkningar i en låda i köket och betalda fakturor i en pärm i en bokhylla i ett annat rum - pärmen ligger för han slår inte hål på pappret...
Kvitton och garantier står på en hylla i köket.
Barnens papper ligger i en hög i bokhyllan.
Hästarna har en pärm noggrant uppmärkt.
Ibland får jag ett ryck och tar en bunt, sorterar och slänger sådant som är inaktuellt.

Sorterar.......? :o:angel::crazy:

Ok, jag lägger räkningarna i en hög i en gallerkorg, och allt som ska till revisorn lägger jag i en kasse i arbetsrummet. Hundens papper ligger - kors i taket!! - i en MAPP på en hylla. Resten är ... jaa, lite här och där och det är inte så bra.....

Jag har en pärm för mig - betyg, anställningsbevis, lönespecar, kvitton mm och en som rör boendet men är mer personligt - lån, försäkringar osv och en som rör boendet dom man lämnar vidare till ev nästa innehavare med info om byggnadsmaterial, manualer mm

Jag har det mesta i pärmar. En pärm för varje kategori, SEB, Handelsbanken, Länsförsäkringar, hunden, pension, försäkringar osv. Även mindre plastmappar. Förvarar dels i arkivskåp och i fyra glashyllor från golv till tak så att damm inte samlas lika snabbt.

Tycker det är bra att dela upp tydligt.
Räkningar i olika mappar beroende på kategori. Fakturor sparas i något år i plastmappar.
En del av posten kommer digitalt numer men fortfarande mycket papper.
Tycker det kan vara intressant att läsa äldre fonder och liknande för att se utvecklingen över tid, men det krävs systematisk förvaring annars skulle jag simma i papper.

Liknande trådar

Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
367
Senast: Fetaost
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
683
Senast: Glimra
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 632
Senast: Twihard
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 383

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka