Hur snabbt tillgodoser sig hästen av kraftfoder?

bunny

Trådstartare
Är det någon som vet hur snabbt en häst tillgodoser sig sitt foder? Ska börja fodra min häst med något kilo havrekross för att få en liten "boost" vid ridning.

Han går ute dygnet runt på magrare bete vid stallet och han är väldigt trött och energilös just nu:( Jag tar in honom och låter honom sova och svalka sig 2 timmar innan ridning, direkt vid intaget får han kraftfoder (vilket just nu är havrefritt).

Om jag nu ger honom havrekross och lite betfor, hur lång tid tar det innan han kan nyttja energin? Räcker mina 2 timmar eller drömmer jag:confused::confused:

Sv: Hur snabbt tillgodoser sig hästen av kraftfoder?

Detta är något jag också undrar...

Jag vill lägga till antingen havre el betfor till hästens matsedel för att ge hästen mer energi.

Hästen äter annars endast hösilage och lusern.

Vilket är bäst? Att ge betfor eller havre eller båda? Och i hur stor mängd? Hästen är ett halvblod.

Bör man ge "energin" på morgonen eller kvällen? Hästen får endast kraftfoder 2 gg per dag. Jag brukar rida på em....

2 timmar räcker inte. Kommer inte ihåg exakt tid, men har för mig att det är runt 12h?

Ett annat tips är att inte ge bara kraftfoder, utan ge honom lite grovfoder före och efter för att få igång salivproduktion, "fylla" magen så att inte magsaften i magsäcken täcker kraftfodret helt och "skalpar" (kan tyvärr inte förklara på något vettigare sätt utan att rita och visa, någon annan kanske vet vad jag menar och är bättre på att förklara?), ..

Satt och googlade min fråga för en stund sedan och lyckades hitta att det stod 2-3 timmar i någon sån där "fråga veterinären" pryl. Nu hittar jag inte den sidan igen och har inte hittar något annat om den saken, finns det någon som tror/hört/tycker något annat?

Angående hö så får min kotte 3kg hö innan ridning och så mycket han vill äta 1 timme efter ridning, sedan ut och äta gräs:)

ca 12 timmar är väl vad det tar för fodret att passera genom hela matsmältningssystemet?

Det finns bra svar på din fråga i bland annat den här tråden: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1136859

Två timmar är enligt de flesta (har kikat runt lite på google och i gamla trådar här) det optimala, gärna betfor. Tänk dock på att olika foder tas upp olika snabbt i tarmen, och ett par kilo havre tar förmodligen längre tid att ta upp än t.ex. 1 liter blöt betfor... (OBS Exemplen är helt tagna ur luften och ingen hänsyn har tagits till näringsinnehåll etc.)

Betfor ger snabbare energi än havre som tar längre tid innan hästen kan börja "använda" det.

Om det var inlägget om att passera genom hela hästen så - nej det stämmer att det inte tar 12 timmar... snarare 35 - 50 timmar såg jag nu när jag kollade upp det. Jag tänkte mest på att det knappast tar 12 timmar innan hästen kan tillgodogöra sig energin i havren man ger den. Sorry!

Jag brukar tänka lite vad man själv fått höra när det gäller träning för människor, nämligen att man ska ladda dagen före ansträngning med kolhydrater.

Visst är det skillnad på människor och häst men jag tror det ligger något i det. Vill jag ha en piggare och alertare häst behöver den ladda dagen innan. Och det fungerar ju bra då om du ger kraftoder efter du ridit, så har han energi till dagen efter.

Men lite betfor tror jag kan ha effekt inom ett par timmar då jag har fått för mig att det innehåller snabbare kolhydrater.

Hur är han i hull? du skrev att han går på magert bete, han får inte för lite mat?

Han är i bra hull,lite för bra hull;) Det finns gräs så han kan gå och nypa hela tiden, vi byter hage lite då och då. Han är inte speciellt hungrig när han kommer in, pillar i sig kraftfodret och lite av höet, sedan lägger han sig och sover.
Tror inte han har hunnit vant sig med värmen ännu, så han har lite jobbigt nu. Rider alltid mot kvällen, by the way.

Tror att havre och betfor kommer att göra att han blir pigg och glad:)
Har aldrig fodrat med varken havre eller betfor, ska börja på söndag.

Men om det är så att han är så trött nu av att gå ute och han lägger sig för att vila när han kommer in så är det kanske för att han är jättetrött och tycker jag att det inte är så schysst att kräva att han ska vara pigg i ridningen.

Är han dessutom lite i överhull tycker jag inte du ska fodra på med kraftfoder och betfor utan ge honom lite tid i stället. Vissa hästar har svårt att vila när de går ute.

Jag var på foderkurs för något år sedan och fick då veta att man ska ge havre 2 timmar innan man rider om man vill ha användning av det.
Många ger sina hästar kraftfoder efter ridning och då blir hästen stående i boxen kanske när energin "toppas". :) Så, när jag tävlar gör jag numera annorlunda och märker klar skillnad.

Han har gått ute i 3 veckor nu, så jag har gett honom tid att anpassa sig tycker jag:o
Vi fick lov att släppa ut dom för att ägarna till stallet åkte utomlands (är fortfarande borta) och vi vart utan utsläpp. Vi hade dom på fri tillgång på hö i början, nu har stått i "riktig" gräshage utan fri tillgång på hö (men får hö inne) i en vecka och det är ingen skillnad på trötthet.

Att min häst lägger sig är inget tecken på att han är supertrött! T.e.x i vintras hörde det till vardagen att jag hittade min häst liggandes i den halvuppätna hö balen. Han är en bekväm kille och han ligger vår/sommar/höst/vinter ute som inne:p Och enlig uppfödaren har han alltid gjort så.
Jag tog bara upp att han lade sig ner och vilade när han kommer in fast det finns hö tydde på att han inte var svullten och vrålhungrig i alla fall.

Jag knappt ridit något pga tappskor, när jag har ridit så är det uteritt och ligga och rulla på grusvägar utan krav på form. Tog in honom i paddocken för första gången för någon dag sedan och hoppade typ 6 språng, allså 50cm då jag håller på att hoppa in honom (5år). Han gjorde allt jag sa åt honom men han kändes så seg, så då tänkte jag att han måste få lite en liten boost. Min har fått några nävar havrefria pellets och linfrökladd för magen, det är ju nästan korkat från min sida att tro att han ska orka och vilja något:angel: Så havre och betfor blir nog bra.

Jo just det, han är inte tjock eller något! Normal+ skulle man kunna säga:)

Man ska inte utfodra en hobbyhäst på samma sätt som en högpresterande tävlingshäst.

Om man överhuvudtaget behöver ge sin häst kraftfoder så bör det ges när det gör mest nytta och detta är efter ridpasset inte före.

Efter ett krävande träningspass är musklernas glykogenförråd nedsatt och blodsockervärdet lågt. Ger man ett tillskott av ”snabba kolhydrater” efter träningen så återställer man balansen. Detta leder till att hästen återhämtar sig snabbare, effekten av träningen förbättras och risken för att hästen får ömma muskler och blir stel i kroppen minskar.

”Glykogen uppladdning” består inte bara av att ge hästen en ”boost” före träning eller tävling utan det innebär en kontinuerlig påfyllnad av glykogenförrådet. Att fylla på glykogenförrådet efter ett träningspass är absolut det viktigaste för alla arbetande hästar även för högpresterande tävlingshästar.

Det finns en fara med att ge kraftfoder nära inpå ett träningspass. Ger man inte kraftfodret i precis rätt tid före träning så kan man antingen inte få någon effekt alls (man ger kraftfodret för nära inpå arbetspasset) eller t.o.m. få motsatt effekt, dvs.hästen blir slöare (man ger kraftfodret för lång tid före arbetspasset så att glukoskurvan är på väg nedåt).

Mitt råd är att inte ge kraftfoder till hobbyhästar tidigare än 4 timmar före ett träningspass. Då är blodsockervärdet normalt igen. Däremot kan man ge ½ till 1 kg grovfoder före träningspasset. Det minskar risken för magsår och inverkar inte negativt på prestationsförmågan.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 817
Senast: Zamira
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 292
Senast: Kiwifrukt
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 930
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama